Gå til innhold

Hva er det viktig å huske på under oppkjøringen?


Loeb

Anbefalte innlegg

Jeg har oppkjøring i neste uke og lurer på om noen har noen gode tips å komme med, om hva jeg bør passe ekstra på under oppkjøringen.

Har bla. hørt at sensor ofte er nøye med hvordan du bruker clutshen, de liker ikke at man tar i clutshen tidlig man skal heller bremse ned først å så ta inn clutshen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis vi antar at du nå kan absolutt alt du skal kunne, og det eneste som kan få deg til å stryke, er små fillefeil som av og til dukker opp.

 

Prøv å kjøre gjevnt og fint. Passasjerer merker godt harde, brå bevegelser, så prøv å gjøre alt mykt. Dette er mye mer behagelig for passasjerer, noe som forhåpentligvis teller positivt på en oppkjøring (altså, at du kjører gjevnt og sikkert).

Lenke til kommentar

se i speilene "unormalt mye"...

 

dvs se hele tiden i alle 3 speilene... sidespeil + innvendig.. se alltid i innvendig når du svinger inn på en forkjørsvei..

 

ikke ligg under fartsgrensen.. du kan stryke hvis du kjører i 50 i 60 sonen f.eks.. ikke hvis det bare er snakk om noen sekund, men hvis du gjør dette ofte/mye..

 

kjør rolig ut i kryss.. stopp på rødt og pass på vikeplikt :-) husk blinklys..

 

HUSK DØDVINKEL!!!!

 

skifter du felt eller skal svinge av til venstre.. uten å sjekke dødvinkel så er sjansen stor for at du stryker..

 

gjør du en feil så si fra med engang om at det var feil, bla bla bla.. husk dette til dere er ferdig.. då spør sensor kordan du synstest det gikk.. hvis du då har gjort et par 3 middels/store feil, men ikke nevner de vil sensor tro at du ikke la merke til det og vil garantert stryke deg..

 

kjør rolig og forsiktig. men ikke for forsiktig.. du skal bevise at du takler alt.. er det 90 så er det 90..

 

kommer du bak en traktor så kjør forbi så snart det er mulig.. husk at du ikke trenger like stor "luke" som ved forbi kjøring av vanlig bil.... hvis du ligger bak en traktor et par km og sensor mener du kunne kjørt forbi 2-3 plasser på den strekningen så er sjansen stor for å stryke.

Lenke til kommentar

Om du kjører på veier med fleire felt eller fartsøkingsfelt, for all del husk å sjekke i speil når dei blir samkjørt igjen, å ikkje sjekke speil er grunn nok til stryk.

 

Det viktigaste er å ha oversikt på veien, oversikt over kva som kjem bak, på sida, osv..speil er eit meget viktig punkt.

Lenke til kommentar

Og etter oppkjøringa vil gjerne sensor snakke med deg. Han spør da gjerne om dine meninger om kjøringa. Ta opp det du vet du gjorde feil. Han fikk de nesten garantert med seg uansett, men tar du de opp før han, så viser det at du har innsikt. Det kan berge lappen din hvis du var litt uheldig under kjøring.

Lenke til kommentar
Kjør defensivt og ta deg god tid. Det er riktig at du ikke skal ligge så mye under fartsgrensa, men det er MYE verre å ligge over.

Det kommer veldig an på situasjonen. La oss ta et flettefelt til motorvei f.eks, her vil sensoren være mye mer opptatt av at du kommer deg riktig inn i trafikken uten å hindre alt og alle, enn at du ligger perfekt på nåla. Forresten, noe av det verste jeg ser langs veien er lusekjøring i slike nevnte felt, de hindrer hele trafikken. :roll:

Lenke til kommentar

Grattis Loeb! :thumbup:

 

Tips til Pluggen:

 

Sjå ofte i speil

Ver på høgget med bremsen, oppmerksom

Stopp for fotgjengarar, og "signaliser" at du har sett dei

Tilpass farten etter forhold og sikt

Ikkje ha for høg fart inn i kryss

Kjør "flytande"

Utnytt luker

 

Men grattis, det er nå du begynner å lære det å kjøre bil

:yes:

Lenke til kommentar

Gratulerer, skal selv ha oppkjøring 11.juli (2.gang)

 

Er det mulig å få samme sensor 2 ganger? Kjørelærern min visste det ikke helt.

Sensoren jeg hadde hatt 1. gangen var visst den strengeste de hadde, en som kunne stryke deg uten å blunke. Noen tips om hva jeg bør gjøre denne gangen, dvs. hva som er viktig? (Vet jeg kommer til å drite meg ut på ett eller annet)

Lenke til kommentar

Du kan ha 3 små feil, 2 middels feil og ingen grove feil.

Små feil er å glemme å blinke og lignende.

Middels feil er å glemme å se i dødvinkelen og lignende.

Grove feil er å glemme å stoppe på stop skilt og lignende.

 

Ellers må jeg bare si at det viktigste er å slappe av. Oppkjøringa er oppskrytt. Gjør du en feil så er ikke løpet kjørt selv om du kan bli en smule heit i kroppen og tenkte at nå er det gjort.

 

Kjørelæreren min fortalte faktisk om en som ikke strøyk etter å ha kjørt på rødt lys.

 

Edit. Leif

Endret av Ongabonga
Lenke til kommentar

Ja, hadde noen grove feil:

-Ved hver utkjørsel på Forus så sakket jeg farten (for sikkerhets skyld), men det resulterte i at bilen kjørte litt over på den andre siden.

-Kjørte nesten ut.

-Kjørte over vikelinjen (trodde jeg ikke sperret veien ifra venstre men det gjorde jeg).

-Sensor skrev:"MYE oppmerksomhet ved 50, lite ved 80" :whistle:

 

Så det var jo noen skikkelig grove feil. Utenom det så gikk det greit.

Sjekka speilet og greier, vurderer om jeg skal bruke Cruise-control på motorveien ved neste oppkjøring (Ny V40) ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...