Gå til innhold

Hva er det viktig å huske på under oppkjøringen?


Loeb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er sikkert mange som stryker på grunn av spenning og nervøsitet. Det er ikkje noko anna enn ein kjøretime med ein annan sjåfør.

 

Om du tar det med ro (ikkje altfor mykje då :p ) og kjører med god flyt så går det fint. Beregn god nok avstand til nedbremsing ved sving, ta deg god tid, men ikkje for lang, ved kjøring der du har vikeplikt. I bykjøring må du roe heilt ned, der må du følge med på fotgjengarfelt som det er overalt, lyskryss, andre bilar, skilt osv...jo fortare du kjører, jo mindre får du med deg og tid til å reagere på.

Lenke til kommentar
Zeph

Er sikkert mange som stryker på grunn av spenning og nervøsitet. Det er ikkje noko anna enn ein kjøretime med ein annan sjåfør.

 

 

vel, det var vel å ta litt lett på det, her har man jo flere faktorer gruppe press bla bla bla og alt det men også å slippe å MÅTTE ha ledsager og den STYGGE trafikk farlige "L" en bak på bilen

Lenke til kommentar
Zeph

Er sikkert mange som stryker på grunn av spenning og nervøsitet. Det er ikkje noko anna enn ein kjøretime med ein annan sjåfør.

 

 

vel, det var vel å ta litt lett på det, her har man jo flere faktorer gruppe press bla bla bla og alt det men også å slippe å MÅTTE ha ledsager og den STYGGE trafikk farlige "L" en bak på bilen

Synes ikke det der var å ta for lett på det jeg. Oppkjøringen tror jeg faktisk er noe av det jeg har gruet meg mest til i hele mitt liv, men sitter igjen med en følelse at det er det mest oppskrytte jeg noen sinne har vært borte i.

Lenke til kommentar

Eg var nervøs som fy heilt til eg begynte å kjøre. Var livredd for at det skulle fryse på og bli spinnglatt (kjørte opp i desember), men sola steikte og veien var kjempefin. Kjørte i 14-tida, og møtte lite trafikk.

 

Heilt til eg begynte å kjøre, då roa eg meg ned, fokuserte berre på å kjøre bilen på ein forsvarleg måte.

 

Ein viktig ting er å være forberedt på at alt kan skje. Forberedt på at det kan komme ein bil du må vike for i rundkjøringa, forberedt på at det kan komme ein bil i fartsøkingsfeltet. Ved å sjå langt fram og planlegge kva du skal gjere i god tid så går det nok bra skal du sjå.

 

Lykke til alle som skal kjøre opp!

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Kan fortelle litt om ting jeg har hørt:

-Hold så og si alltid begge henda på rattet. (Det kan hende at folk har slike uvaner som at når de har stoppet i ett kryss (rødt lys feks.), så holder de høyrehånda på girspaken til de har girt seg opp til den farta man skal ha! (altså holder på girspaken fra 1-4 gir, og så smeller hånda opp til rattet.)

 

-Du kan spørre kjørelærern din om dere kan late som du har oppkjøring..

 

-bremse mye med motor.

 

-blink som regel 5 sekunder før du skifter felt, tar av fra en vei osv.

Lenke til kommentar

Et tips kan faktisk være å kommentere feil du gjør selv. Det viser at du er bevist på kjøringa og kan reglene selv om du gjør feil. Dette går selvsagt ikke med alle feil, men det kan hjelpe deg til å stå om du er på vippen. Tro meg, sensor ser feila allikevel :) Bror min gjorde det. Han bytta felt på et sted der skillestreken tilsa at han ikke hadde lov. Han kommenterte det med en gang, og kjørelæreren trakk fram dette i vurderinga. Han hadde strøket dersom han ikke hadde gjort det. Om en egentlig stryker på en slik feil husker jeg ikke (er muligens en 2`er feil), men han lå uansett på vippen :)

 

EDIT: La til noe :)

Endret av smetho
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

da er det snart min tur. 2.august.

 

har et spørsmål til dere som har kjørt opp;

 

hva slags spørsmål fikk dere før dere begynte å kjøre?

 

føler at selve kjøringa går ganske bra, men føler meg usikker på biltekniske spørsmål angående sikkerhetsskjekk av bilen :/

 

har hatt sikkerhetskontroll-gjennomgang med kjørelæreren min, men umulig å huske alt det han sa, var jo utrolig mye å huske på :dontgetit:

 

noen tips?

Lenke til kommentar

Tar noen ikke-ting for eventuelle fremtidige trafikanter som ser dette.

 

-Ikke vis eventuelle banelisenser på forhånd, da er du garantert stryk om du kjører 2km/h over fartsgrensa (om han sa det som en spøk eller ikke er uvisst :p).

-Ikke bruk 'heel-toe'-teknikken når du girer ned.

-Brems i god tid før rundkjøringer og gir ned i 2. uansett om det er fritt frem eller ei.

-Ikke sving ut på motorveien mm. du kjører minimum 5km/h under fartsgrensa, det stryker de deg på med en gang.

-Ikke bruk håndbrekk når du skal parkere når du er ferdig.

-Ikke fortell sensoren at han skal holde seg unna pedalene sine.

-Ikke fortell om alt mulig annet enn det sensor spør om på de tekniske spørsmålene, da blir han/hun bare sur.

 

Så noen ting du kan gjøre.

-Titt i speilene bare når det er nødvendig, overdreven speilbruk fører til mindre oversikt fremover.

-Snakk gjerne med sensor, det at du kan føre en samtale mens du kjører er bare positivt. Å snakke om hvor mange han har strøket før på dagen er fint.

-Fortell at du har kjørt masse bil og gleder deg til å få lappen.

-Kommenter gjerne andre bilisters uvørenhet, inkompetanse og idioti.

 

Jeg fikk utrolig nok lappen, med en sensor som hadde strøket 4 personer (alle) før på dagen.Følg trafikken og hold en fin flyt i kjøringen så er du sikret å bestå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...