Gå til innhold

Hva er det viktig å huske på under oppkjøringen?


Loeb

Anbefalte innlegg

-Ikke bruk 'heel-toe'-teknikken når du girer ned.

-Ikke sving ut på motorveien mm. du kjører minimum 5km/h under fartsgrensa, det stryker de deg på med en gang.

-Ikke bruk håndbrekk når du skal parkere når du er ferdig.

hva er heel-toe teknikk? og hvorfor ikke bruke håndbrekk når man parkerer og er ferdig? Den i midten skjønte jeg ikke

 

ellers fine tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke sving ut på motorveien i feks. 70km/h, det er farlig og slikt skal du egentlig strykes av.

Sensorer liker ikke at man mister grep på hjulene med vilje, selv om det ikke er noen andre biler der, spesielt ikke når man skal parkere, kjenner to stykker som strøk på akkurat det, selv om det er litt moro. :p

Heel-toe er enkelt å greit å gasse mens man bremser og girer ned for å holde turtallet oppe. Det gjør at bilen slipper å hoppe fra feks. 1000rpm til 3000rpm ved 50km/h i 2.gir, og som alle vet vil det bli et lite rykk da. Heel-toe gjør at du vil kunne kjøre raskere og samtidig få en med smidig oppbremsing (alt ettersom).

Lenke til kommentar

ok. da skjønner jeg. Men noen akkselerasjonsfelt er ikke lange nok til å komme opp i 80 før man svinger ut da? da har man jo ikke no valg. spesielt ikke hvis man må kjøre ganske langs ut for å faktisk se om det kommer noen biler.

Lenke til kommentar

Burde ikkje vært så stort problem å komme opp i 80 i akkslerasjonsfeltet. Grensa før ligger på 50-60, eit lite trykk på gassen i 3. gir og du er plutselig i 80, med mindre du har ein gammal bil med 70 hestar då :p

 

Om sensor seier du skal kjøre på motorveien så skal du, men kanskje Goophy meinte at du skal vente til du er i 80 før du svinger ut, ikkje i 70, sjølv om det er klart.

Lenke til kommentar
men kanskje Goophy meinte at du skal vente til du er i 80 før du svinger ut, ikkje i 70, sjølv om det er klart.

Det var nok det jeg mente ja.

Svinger du ut av akselerasjonsfeltet i 70km/h i 90-sone vil bilene som kommer bakfra måtte bremse ned og det vil føre til at de bak må bremse osv. Flyten i trafikken blir ødelagt altså.

Lenke til kommentar

ja jeg skjønte hva du mente, men man må jo bremse mye ned før man begynner å gasse. pga. observarsjon først, og så akkselerasjon. hvis det ikke er fletting da selvfølgelig.

 

Men sett at det er vanlig utkjøring, og man har vikeplikt, pluss at det er rimelig dårlig sikt, så man må kjøre sakte videre forbi vikepliktskiltet for å se om det er klart. først når man ser det er klart da, ligger man muligens i første gir, og må opp i 3 før det blir no futt. er ikke alltid like lett å rekke å komme seg opp i 80 da uten at sensor føler at jeg stresser..

 

kan godt hende jeg forklarte meg dårlig, men prøver så godt jeg kan =P

Lenke til kommentar
ja jeg skjønte hva du mente, men man må jo bremse mye ned før man begynner å gasse. pga. observarsjon først, og så akkselerasjon. hvis det ikke er fletting da selvfølgelig.

Eh, man trenger da ikke bremse for å titte i speilene og snu litt på hodet.

Bremser du når holder på å kjøre inn på motorveien vil jeg anta du stryker.

Akselerasjonsfeltene er alltid lange nok til at du kan komme opp i 80-90km/h mm. du kjører en 1964 VW Boble.

Lenke til kommentar

vel. jeg har fått beskjed om at så fort man ser et vikepliktsskilt før akselerasjonsfeltet, så skal man gjøre seg ferdig med å observere før man begynner å gasse. og man skal være klar til å stoppe når som helst, derfor skal man være i max 2. gir før man vet det er klart. og først da begynne å komme seg opp i 80.

 

Det jeg mener da er at det ikke alltid er god nok sikt bakover. da må man som regel krype litt og litt til man ser det er klart nok, for så å gasse.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det trenger man jo ikke å bekymre seg for.

Er en grunn til at leie av bil/ kjøretimer er dyrt, forsikringen. ;)

Kræsjer du koster det deg absolutt ingenting.

Nå skulle du ikke avslørt det da :p Så lenge man ikke er klar over hva utgiftene går eksakt ut til, er det like greit å ikke fortelle resten ;) Hehe.. Men nå veit de det ;) Hehe..

Lenke til kommentar
Nå skulle du ikke avslørt det da :p Så lenge man ikke er klar over hva utgiftene går eksakt ut til, er det like greit å ikke fortelle resten ;) Hehe.. Men nå veit de det ;) Hehe..

Eh, du visste seriøst ikke det fra før av?

Tenkte nå på å ikke "avsløre" det til de som skal ta lappen, men som ikke egentlig veit hva utgiftene går til i det hele tatt :p

 

Visste det btw ;)

Lenke til kommentar

Har selv oppkjøring neste uke i oslo kl.14. Har fått beskjed av kjørelærer det jeg skal huske spesielt på(det jeg glemmer av og til) bla. indre speil før tegn, indre speil før brems, fartsgrensen i lavere hastigheter(< 50km/h)...

 

Har planer om å tå det med ro og prøve å unngå hjertestans i det sensor begynner å skrive på blokken sin :sick: :!: (Ja jeg vet det kan være poitive ting de skriver også men jeg tror ikke på julenissen heller...)

 

Håper det går bra....Noen ekstra tips fra dere "erfarne" der ut?

 

Mvh

Vatever

 

Edit: Julenissen med to s'r

Endret av vatever
Lenke til kommentar

Jeg ville tro Oslo er et lite kult sted å kjøre opp dersom du ikke er vant med storbytrafikk. Veldig mye sære kjøremønstre i Oslo, og folk der kjører gjerne litt mer offensivt enn i mindre byer, slik jeg ser det. Har selv øvekjørt og kjørt opp i Arendal. Trodde jeg kunne kjøre, helt til jeg kom til Oslo første gang alene. Det var så seriøst skummelt og sinnsykt mye som skjedde på en gang til å begynne med, at jeg tror jeg hadde strøket ca hvert 30 sekund.

 

Kan ha noe å gjøre med at jeg ikke visste hvor jeg skulle, ikke har snøring på Oslo-geografi, ikke visste om ringveiene og forsøkte å lese skilt og kart samtidig, da.

 

Men dersom du er vant med storbytrafikk skulle det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

sånn er det vær gang man skal i sentrum av byer med litt størrelse på.. Feks. små byer som lillestrøm, kragerø, Aure går jo greit. Men når man kommer til store byer, så er det jo naturligvis FLERE biler og kanskje ikke alle de andre i trafikken er så flinke heller..

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...