Gå til innhold

Kjører Linux, hvilket skjermkort bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Jeg kjører Linux Fedora 3 (snart 4), og har behov for et skjermkort. Jeg planlegger å kjøpe en av disse skjermene, og lurer på hvilket skjermkort jeg bør velge:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=115702

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=21417

 

Jeg har tenkt å bruke skjermen/skjermkortet til:

- Litt spilling

- Programmering

- Film (og muligens tv)

- Har tenkt å bruke kr.1500-2500 på skjermkort

 

Er det problemer å finne drivere til Linux?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linux...

 

Da er det vel egentlig ikke noen tvil... ATi sine drivere har blitt litt bedre i det siste, men det er fremdeles laaang vei igjen før de er på nivå med nVidia sine. nVidia slipper faktisk Linux-drivere oftere enn de slipper Windows driver.

 

Anbefaler deg et 6600GT kort, det koster rundt 1500 kroner, og gir mye for pengene. Hvis du vil gi så mye som rundt 2500 kroner ville jeg tatt et 6800GT kort.

 

Er det AGP eller PCI Express du skal ha?

 

Har forresten installert Fedora Core 4 med et nVidia 6600GT slev, fungerte glimrende. Bruker IA32 på den maskinen...

 

Her er link til nyeste nVidia driver for Linux (IA32) sluppet 1. juni

http://www.nvidia.com/object/linux_display...2_1.0-7664.html

Lenke til kommentar
Akkurat nå er pc'n min bare luft :) Skal kjøpe hovedkort også, har ikke bestemt meg enda, men da regner jeg med at det er PCI Express jeg kommer til å ha på hovedkortet mitt..

Da ville jeg ha valgt et 6600GT med dual-DVI

 

XFX og Gainward for eksemple har slike kort, og prisen ligger rundt 1500 kroner.

 

Her for eksempel har du et Gainward kort med dual-DVI og TV-ut til rundt 1500 kroner.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307194&cks=PRL

 

Hvis du skal ha AMD prosessor anbefaler jeg deg også et nForce4 hovedkort, da fordi at driverstøtten for Linux til nVidia også er meget god på hovedkort og chipset (integret lan osv)

Lenke til kommentar
Hvordan er det med støy fra skjermkortet? Anbefales det å bytte vifte? Vil gjerne ha det så støysvakt som mulig.

Du kan alltids montere på en NV Silencer. De passer på PCI Express 6600-kortene.

 

NV Silencer 6 rev.2 tror jeg den versjonen heter.

 

Jeg har en NV Silenver 5 rev.2 på mitt 6800 Ultra kort, og den hører jeg nesten ikke, og den trekker også ut varm luft av kabinettet.

 

hvis du går ned i ytelse så får du 6600(ikke GT) kort med pasiv kjøling fra for eksempel XFX, de ligger på rundt 1200 kroner, men yter ikke like bra som 6600GT. Disse kortene har også dual-DVI

Lenke til kommentar

ATi-driverne begynner faktisk å bli ganske så brukbare. Hvis du i tillegg bruker Windows en del, og ser et ATi-grafikkort til en veldig god pris, er det ikke gitt at Nvidia er det beste valget. Iallefall håper og tror jeg at ATi il komme på samme nivå som Nvidia om ikke så alt for lenge - hvertfall hvis utviklingen fortsetter slik som den har gjort!

Lenke til kommentar
ATi-driverne begynner faktisk å bli ganske så brukbare. Hvis du i tillegg bruker Windows en del, og ser et ATi-grafikkort til en veldig god pris, er det ikke gitt at Nvidia er det beste valget. Iallefall håper og tror jeg at ATi il komme på samme nivå som Nvidia om ikke så alt for lenge - hvertfall hvis utviklingen fortsetter slik som den har gjort!

Tja... Hvis han kjøper seg den 20" widescreenen fra Dell så kommer første problem med ATi driveren...

 

Sette en "egendefinert" oppløsning i Linux driveren demmes...

 

Jeg prøvde i en halvtime med nyeste ATi linux driver på Dell laptopen, funket ikke, så jeg gav opp! Som sagt, har blitt bedre, men lang vei igjen! nvidia utvikler Linux-driveren i ganske raskt tempo de også! Nei, jeg har knotet alt for mye med ATi sine Linux drivere...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...