Gå til innhold

Alt om Eve Online

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har vært på en del forum og sett at de som skriver om spillet der ikke kanskje spiller det egentlig for det jeg har sett har inneholdt en umasse feil om spillet og hvordan det spilles. Så kanskje jeg kan gi det et lite forsøk :D Skal prøve og ta for meg det meste ved spillet så bare scroll ned for og finne det du kanskje lurer på om det .. får bare håpe jeg får med meg det viktigste.

Character/Person

Valg av rase og bilde har ingen annen effekt i spillet enn hvordan andre spillere ser deg og hvis du liker og rollespille. Rollespill i Eve har jeg ikke prøvd ennå, men det har egentlig aldri vært min greie heller. Det jeg vet om det er at du har diverse corporations/selskaper (Eve har ikke guilds eller klaner, men organisasjoner som Norsk Hydro ville vært om de hadde vært i rommet og lekt seg), som bare tillater visse raser. Og rollespiller ut fra det. Se litt lenger nede.

Raser

Ingen betydting for annet enn om du kan bli med i enkelte corporations eller allianser. Og det holdt jeg nesten på og glemme, abilities eller statsene dine for hvor fort du lærer nye skills.

Skills/Ferdigheter

Etter min mening en av de bedre måtene og lære seg nye ting på i noen av MMORG'ene jeg har prøvd så langt. Eve's læring foregår i realtime/sannhetstid, det vil si at om jeg f.eks har en skill som tar 8 timer og trene, så kan jeg sette den på før jeg legger meg, og så logge på før jeg skal på jobb og sette på en ny skill. Eller om jeg har en skill som tar 28 dager, da venter jeg til jeg skal på sommerferie eller trener en kort skill om dagen og den veldig lange om natta. Med andre ord, du trenger ikke være logget på for og trene skills. Genialt. Det viktigste blir og si at bestem deg for hva du skal trene til. Miner, Bygger, Forsker eller Fighter. Og om du vil bli fighter, for hvilke rase skip og våpen du skal trene for.

Edit: Nye skills kommer hele tiden, så i teorien så tar det nesten 3 og 1/2 år og trene alle skills om du hele tiden passer på og forrandre de. Så skillsvise tar det aldri slutt.

Tid

Alle sier Eve tar lang tid og spille. I forhold til hva da spør jeg :D Jeg har spilt mange spill gjennom tiden og gått lei etter ei stund når jeg har nådd top level eller har gjort ferdig kampanjene. (Utenom Starcraft da) Med Eve blir du aldri ferdig, og da mener jeg aldri. Når jeg begynte for 1 og 1/2 år siden, var alle andre 4 mill skillpoints over meg, og jeg begynte og miste interessen for jeg syntes alt tok så himmla lang tid med det. MEN, så møtte jeg en kar som tok meg inn i Corporationet hans, og lærte meg så og si alt om Eve. Nå har characteren min 15 mill skillpoints, mot de andres rundt 20 mill, men rundt her begynner ting og flate ut med skadebonuser og diverse ting. Da jeg begynte trente jeg alt.. absolutt alt jeg kom over. Men sånn trenger det ikke å være. Så selv om det kan virke litt trått i begynnelsen, det vil si den første måneden, så går det på skinner så snart du kommer i kontakt med folk som han som hjalp meg. (Og før dere sier, en måned herre gud så lang tid. Hva med anarchy online da? Jeg har en lvl 70 martial artist det har tatt meg nesten en måned og få opp dit. Og det samme er det med alle andre online spill i begynnelsen, ting tar tid og lære seg)

Corporation/Organisasjon

Trenger du og være med i ett? Nei, men det er rundt disse Eve er bygd opp. Corporations og Allianser. Et typisk Eve corporation har ca 50 spillere. De fleste er hyggelige og hjelpsomme, men det finnes selfølgelig unntak.

Corporations er der for alle spillerne i det. Det være seg og gruppe mine (hmm vanskelig og finne norsk ord for det, gruvedrift på astroider kanskje) for et skip (criuser eller battleship størrelse, frigatter er billige). Mine etter mineraler for og selge (typisk for 0.0 eller hvor politiet ikke hjelper deg om en spiller angriper deg.

Hjelpe til og fullføre missions eller bare jakte sammen med deg etter NPC'er eller spillere :thumbup: , eller hjelpe deg og komme videre med hvilke skills som er best for deg og trene.

Kart

Det er massivt. Virkelig massivt, det blir sagt at om du skal reise fra det ene ytterpunktet til et annet, så kan det ta opp til 5 timer. Men det er utrolig sjelden du reiser veldig langt. Uhyre sjelden. Missions fra agent blir gitt fra i samme sol system time 4-5 sol systemer ute. Kartet er delt opp i soneforklaringer 1.0 - 0.0.

1.0-0.5 har politi som hjelper deg om du blir angrepet av spillere. Og hvor du enklest får tak i utstyr og skip og tilgang på fabrikker og labratorier.

0.4-0.1 har factionene (se nedenfor) våpen tårn som hjelper deg litt og om du spiller kortene riktig kan du gjøre dagen sur for en pirat. Litt mindre tilgang og dyrere utstyr og skip.

Og 0.0 som er beregnet for spillernes utfoldelser. Hvor det ikke er annet en npc'er og spillere som kan angripe deg uten at politi eller våpen tårn hjelper deg. Her bestemmer spillere om du har tilgang til stasjoner i enkelte solsystemer eller ikke.

Skip

Frigatter, Cruisere og Battleship var det eneste som fantes når jeg started. Men du hadde 6-7 forskjellige frigatter, 3-4 for cruisere og 2 Battleship per rase.

I dag er det helt annet. Du har Frigatter, Interceptorer, Covert ops, Cruisere, support cruisere, battlecruisere, battleship, assault cruiser, assault frigate... hmm.. var det flere typer da.. og ja, det kommer masse mere, slik som dreadnaughts og titans. Men det geniale her igjen er, god oversikt over hva du kan fly, for i teorien kan du fly alle skipene hvis du har skillene for de. For en Amarr kan fly Caldari skip, og Minmatar kan fly Gallent osv osv.. Har du valgt en rase så er du ikke låst på annet enn om du har skills til det.

Styring av skip

Her har det vært skrevet veldig mye rart om Eve.

Du styrer skipet dit veldig mye, etter skipets forrutsentninger. NPC jakt, innebærer som regel warp inn på dem, dobbelklikk mot en planet eller noe og skyt i vei.... HVIS DU ER I ET STORT SKIP JA!!! La meg forklare. Skip har forskjellig størrelse, en frigatte snur på en 5 øring mens et battleship snur på flaten med 6 fotballbaner. Så, med en frigatte må du hele tiden bearbeide banen rundt npc'en eller spilleren, helst spilleren. NPC'en orbiter du som regel bare til du har tatt den, mens spilleren kan ha 2-3 kompiser som hjelper han. Da hjelper det ikke og orbite bare. Så da må du justere banene til du eller han stikker av eller sprenges i et fantastisk fyrverkeri. Mens Battleskip er og blir store våpen plattformer som er treige og tar lang tid og snu, så du spiller etter skipets forutsetninger for og bevege seg rundt omkring.

Spillbarhet

Som i de fleste online spill, så bestemmer du hva du vil gjøre. Men det er litt avhengig av hvilket corporation du blir med i da. Så det må man nesten finne ut av før man blir med i ett, at man blir med i det riktige. Mange krever at du er en produktion person, eller bedriver mesteparten av tiden og jakte på andre spillere i 0.4-0.0.

Edit: Hele tiden kommer nye ting, nye skills, nye skip, nye elementer ved spillet som POS (Player owned structures) eller Starbases som kanskje kommer i neste patch.

Fantastisk support og developere som prater med spiller basen regelmessig om hvilke forrandringer vi vil ha.

Spillet er basert rundt corporations og allianser som sagt, og veldig rundt pvp (spiller mot spiller). Men jeg vet om sinnsykt mange som spiller det som et enspiller spill og. Pga av alle forandringene som skjer hver måned og alle de nye tingene som kommer hver måned.

Men du bestemmer selv om du vil jakte på npc'er eller spillere, mine eller produsere ting, forske eller handle varer for og tjene dine penger eller tilfredstille andre ting du hungrer for :D

Håper jeg klarte og ramse opp det viktigste her, for det er et fantastisk spill som aldri tar slutt.

PS! Grafikken er jo bare fantastisk da.

PS!! Og TS er veldig viktig for enkelte corporations. Så har du lyst og trene engelsken så er jo dette perfekt :D

PS!!! For de som lurer på det. Ja rundt en 10.000-11.000 spillere fra 5 om ettermiddagen til rundt midnatt tenker jeg.

Endret av babayako
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Takk takk, den er ikke en komplett guide da men heller en informativ diskusjon om ting jeg ser folk skrive om Eve som ikke alltid helt stemmer :D

En tillegssak:

Mister du skipet ditt i Eve, så mister du det for godt, du spawner ikke opp med alt utstyret ditt som i de fleste andre online spill. Og det er jo en del av sjarmen da :D

Et eksempel. En Apocalypse (Amarr battleship) koster 30 millioner og forsikre, den da får du igjen 120 millioner på forsikring, men det dekker selfølgelig ikke utstyret ombord, så har du et skip med utstyr for ca 60 mill ombord, så har du mista det.

Men, hva gjør det. Det er hva du har corporations for, og hjelpe deg om det skjer. Jeg har mista sikkert 10 battleship, men har aldri vært noe problem da du alltid tjener penger på ting i Eve.

Det er vel det som holder meg til Eve, du vet du kan miste skipet ditt. Så når du er i en pvp fight. Så pumper hjertet sikkelig kraftig om du vet du holder på og miste 250 millioner :D hehe

Og ingentig slår flåte slagene i Eve. Jeg har vært med på en del igjennom tidene. Sånn som 200 skip, kanskje 40-50 Battleship på hver side og resten støtte skip (frigatter/cruisere).Er en del videor ute om disse på hjemmesiden til Eve:

Eve online filmer Og her

Sinnsykt mye bra der og se på :evil:

Endret av babayako
Skrevet (endret)

woops, glemte kanskje det aller viktigste. Har du lyst og prøve Eve, PM meg en email addresse så skal jeg ordne en 14 dagers trial til deg.

14 dagers trial gir det de dagen og prøve det på, og om du har lyst til og forsette og spille så trenger du ikke ordne ny account, bare fortsette ved og begynne og betale :D

Endret av babayako
Skrevet

Hei hei.

Som en ivrig eve-spiller så leste jeg guiden din med stor interesse og syntes den var fin. Tenkte bare jeg skulle rette på en liten feil du hadde. Å trene alle skillene fullt ut tar ikke 3,5 år, men nærmere 12-13 år. Jeg snakker da om å ha alle skillene på level 5 og at du trener ca 1 mill i måneden.

Når det er sagt så er det vel ingen som går for å ha alle skillene til lvl 5 ;)

(Det finnes litt over 200 forskjellige skill som man kan trene til level 1, deretter lvl 2 og videre opp til lvl 5)

Du nevnte abilities/stats litt vel kjapt. Regner med at det er attributene du mener her. Hver karakter har attributer innenfor 5 forskjellige egenskaper; Memory, Intelligence, Charisma, Willpower og Perception. Disse er meget viktige i mine øyne da dem avgjør hvor fort man trener de forskjellige kategoriene av skill. Har man høy Perception og Willpower så trener man raskt/raskere på skill som omfatter skip man kan fly, våpen, og lignende. Høy Intelligence og memory lar deg trene raskere på industri og det som omhandler shield og diverse andre ting som øker energi o.l. på et skip. Charisma er den du skal bry deg minst om da den fokuserer på en veldig liten del av skilltreningen.

I begynnelsen av spillet så har hver rase et oppsett av disse, og det kan være lurt å velge den som har best innenfor det du vil drive med. Du vil også få ca 10 skillpoints som du kan fordele som du vil. Noen foretrekker å ha rimelige jevne attributer og fordeler dem likt, mens andre tar maks på det som dem vet dem vil drive med. (Noen har flere kontoer der hver karakter har sin dedikerte rolle). Kan også nevne at man kan trene på skill som øker disse attributene, så selv om man forandrer mening underveis om hva man vil så kan man trene disse og få gode attributer innenfor et annet felt. Mulighetene er mange :)

Dette var kanskje litt dypere enn man trengte, men dersom det virker litt gresk så vil man komme inn i spillet rimelig kjapt. Lærekurven er bratt, men så flater den ut og når det grunnelgende er på plass så kan man begynne å kose seg ;)

Jeg storkoser meg med dette spillet da jeg kan gjøre stort sett det jeg vil.....nå. Man trenger en del skills for å kunne bruke en del utstyr, men det går rimelig kjapt. I mellomtiden så ser man på andre og flyr litt rundt og ser på hva som skjer. Jeg bedriver stort sett tiden med mining (ekstrakte mineraler ut fra astroider), missions (gjøre oppdrag fra en agent for penger ++), rathunting, (å plaffe ned NPC* pirater for penger/bounty). Til slutt er PVP. Player vs Player. Dette er bare kult, og som trådstarter sier så er det ikke noen form for lagring her. Mister du alt så mister du alt.......end of story! I disse sammenhengene er det best å være i et corp. Da har du en støtte i bakhånd som kan hjelpe deg å komme deg på bena igjen rimelig kjapt. Jeg spilte alene da jeg mistet et battleship + 130mill med utstyr. Det er ganske kjipt når man har 5,5 mill på konto.....hehe....jeg skal røpe at jeg ble litt sur ;)

Uansett. Det er utrolig fint å være sammen i et corp. Noen ganger sitter 15-20 mann og driver med å mine. Noen ekstrakterer mineraler ut av astroider, noen frakter minerlane til basen og andre beskytter, mens alle er på teamspeak og prater. Andre ganger så er det større flåte kriger og hele gjengen har nervene i helspenn til slaget kommer.......man må bare se det!

Men husk......man blir fort avhengig. Dersom noen blir fristet til å prøve på grunnlag av denne posten så ikke skyld på meg når du ikke klarer å legge deg :p

*NPC=None Player Character.....m.a.o. datastyrt.

Skrevet

Spilte dette spillet for vel over 1år siden. Utroligt moro, husker ikke hvorfor jeg sluttet. har lastet ned 14dagers trial nå, for å sjå om jeg skal forsette \o/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...