Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Antall abonnement for å bygge ut til adsl....


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Ser aldrig ut til at det skal bli adsl på meg :cry:

 

Men jeg gir meg ikke uten kamp! :dremel:

 

Håper noen med erfaring fra lignende kan svare på mine spørsmål:

 

- Hvor mange "underskrevede" abb kreves det for å "presse" til utbyging?

- Hvor mye koster det å bygge ut, er dette mulig å få gjort selv (seff et stort spleiselag)?

- Hvor stor radius fra den utbygde sentralen kan en bruke adsl?

- Hvilke alternativer finnes det (3G og sattelitt er utelukket, radiolink ikke tilgj.)?

 

Kom gjerne med eksempler fra lignede saker, der dere har fått til utbygging eller misslyktes.

 

Takker for all tilbakemelding :w00t:

Endret av Hagforce
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Telenor sa vel i sin tid at 20 bestillinger på en sentral var nok til å bygge ut. Å bygge ut en sentral kostet et sted mellom 20k og 50k for et års tid siden, kan ikke tenke meg at det har blitt noe dyrere hvertfall.

Det tviler jeg veldig på at TN har sagt, minner mer om Firstmile sine luftige lovnader.

Lenke til kommentar
Håper noen med erfaring fra lignende kan svare på mine spørsmål:

 

- Hvor mange "underskrevede" abb kreves det for å "presse" til utbyging?

- Hvor mye koster det å bygge ut, er dette mulig å få gjort selv (seff et stort spleiselag)?

- Hvor stor radius fra den utbygde sentralen kan en bruke adsl?

Her er TN sin kundeinitiert utbygging, nå står det lite om kravene der så antagelig har dette blitt en mer indeviduell prosess, før krevde man vel 80 kunder på sentralen etter ett års drift så sant det ikke krevde store investeringer for og bygge ut.

Hver manglende kunde utløste ett garantiansvar på 1000,- +MVA pr manglene linje/kunde.

Hvor omtrent i landet bor du? Kommune?

Lenke til kommentar

Her i byde som jeg bor har telenor en sentral med 144 abonnementer, det var ikke nok til at de ville bygge ut. :no:

 

Men så kom det lokale everket å satte i gang bredbånd i bushen og nå har jeg hatt adsl i 6 mnd :love:

 

En annen ting er jo også at Telenor har fiber til sentralen, men var så dyr på leie :cry: at everket strekker egen fiber ved siden av .

Lenke til kommentar
angående overskrift: abonnement skrives det, hvordan blir dette til forkortelsen "abb" undres jeg

hva har det med saken å gjør?

 

er du en slik en som går å retter på stavefeil her i forumet?

nei, kun i 1/2000 av mine innlegg påpeker jeg skrivefeil i overskrifter

 

strengt tatt så har dette blitt tatt opp mange ganger her på forumet, så trådstarter burde starte med å søke litt ;)

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar
80 stykk ja :ermm:

Blir nokk ikke så lett dette...

80 står ikke nevnt lengre svjv så det er antagelig ikke så strikt.

Underskriftslister er viktig, de må være skikkelige med navn, hustelefonnummer eller adresse og litt realistiske skal Telenor ta de seriøst. Du kan jo fronte saken for kommunen og kommunestyret gjerne med underskrifter og spesiellt bedrifter kan ha endel og si for støtte fra kommunen. Hvor stor er plassen du bor på?

Lenke til kommentar

Det koster noen millioner med utbygging av sentral, men er det plass i sentralen skal det derfor bare være for din ISP å sette inn dett kortet (dslam).

Dette vil bli montert etter "påtrykk" fra kundemassen.

 

Desto flere dere er som "presser" en ISP, desto raskere rykker dere frem, men de fleste selskaper er børs notert, så info om dette får en kunde aldri. Dette er sensitiv informasjon.

 

Men innen 2007 skal "alle" ha tilgang til bredbånd ifølge stortinget, så det er bare til å smøre seg med tolmod :thumbup:

Lenke til kommentar
Men innen 2007 skal "alle" ha tilgang til bredbånd ifølge stortinget, så det er bare til å smøre seg med tolmod :thumbup:

Dette er bare tomme ord da det ikke sålangt er bevilget penger tilnoe som helst.

Og bygge en stor sentral fra grunnen av kan fort koste noe, men og bygge den ut for ADSL koster ikke så fryktelig mye.

Lenke til kommentar

Jeg skal i alle fall prøve....

 

Jeg begynner med å finne ut radius rundt sentralen der det blir mulig og koble seg til.

Deretter får jeg gå litt dør til dør og lodde stemningen.

Får se hvor mange det blir etter hvert, trolig ikke så mange som 80 :ermm:

Får deretter sende resultatet til div ISPer og se hva som skjer.

Jeg vet at det er en skole som er koblet til samme sentral, det kan jo hjelpe litt.

 

Skal poste her dersom det er noe framgang, kan jo være nyttig å vite for andre.

 

 

Beklager skrive leif, den er rettet.

Endret av Hagforce
Lenke til kommentar
Jeg skal i alle fall prøve....

 

Jeg begynner med å finne ut radius rundt sentralen der det blir mulig og koble seg til.

Telenor leverer på linjelengder opptil 5300 -5500m hvis kabelen er perfekt.

Hvis du får svung på det kan du prøve og få en artikkel om dette i likalavisen da dette kan hjelpe endel.

Send en forespørsel på skjemaet her om din sentral og om det finnes fiber og hvor mange linjer som er innenfor linjelengdekravet, vet du ikke sentralnavnet ditt kan du sende meg en PM med ditt telefonnummer så kan jeg finne det for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...