Gå til innhold

"ultraportable" - på leting/ diskusjon


Anbefalte innlegg

Egentlig uvesentlig informasjon, men jeg er bare så glad. Nå er min X1 kommet til steg 3. Den befinner seg med andre ord i produksjon. Alltid litt nervepirrende fra steg 2 til steg 3. Hva om de forskjellige komponentene ikke er tilgjengelig. Takk og pris så gikk steg 2 kjapt :D Derfor vil jeg benytte muligheten til å takke alle dere som ikke kjøper X1 slik at det går kjappere for oss som gjorde det rette valget!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er på jakt etter ny bærbar selv, aldeles ingen anelse om hva jeg skal velge foreløpig, men det frister virkelig med en ultraportabel av noe slag!

 

Hvordan yter grafikk kortet på Dell'en? Bruker for tiden en Inspiron 8100 med 1ghz P3-M og 64MB ATI 7500 grafikk, vil Dell X1'en bli merkbart kraftigere? Ville installert 1024MB ram i tillegg til de 256 som allerede sitter i maskinen regner jeg med.

 

Planer om følgende bruk av maskinen:

 

Seriøs bruk

CAD (Solid Edge v14)

C++ Programmering

Photoshop

Dual-skjerm oppsett, med 19" LCD, må kunne drive denne tilfredstillende (Inspiron'en jeg bruker nå sliter litt med dette, den kan ikke drive grafisk krevende applikasjoner på den eksterne skjermen, f.eks. Google World som jeg prøvde her om dagen)

 

Useriøs bruk

Litt spill (CS:Source o.l.)

Surfing

Musikk (iTunes)

Film (DivX/XVid osv)

 

Ultraportabel frister virkelig men det eneste som gjør at jeg nøler er grafikkløsningen på disse maskinene.

Lenke til kommentar

Finnes en Sony Vaio 13.3" som muligens kan være noe for deg. Den kan muligens ikke kalles ultraportabel, men den er liten og lett og har så vidt jeg husker bra skjermkort (orker ikke sjekke opp). Selvsagt den evige diskusjonen om hvordan få tak i en Vaio i Norge.

 

Jeg har null peiling på CAD og C++. Derimot ville nok ikke jeg likt å spilt CS på X1. Men det er litt en smakssak hvordan folk oppfatter spilling. Personlig er jeg svært kresen når det gjelder "hakking". PiRANhA har så vidt jeg husker kjørt GTA på den. Mulig han kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Reiser tilbake til England igjen til høsten så det er ikke noe problem å få tak i en Vaio :) Vel, med unntak av prisen da...

 

Noen som kan hjelpe meg med forslag til maskin?

 

Krav

Processor: De fleste Pentium M vil vel være raske nok

Minne: Skal utvides til 1Gb, mest sannsynlig fra webshop.

Harddisk: Ikke spesiellt kresen, 60GB 5400RPM er finfint

Grafikk: Minimum X300, helst X600 eller bedre

Skjerm: Usikker her, jo høyere oppløsning jo bedre, men på en 12.1" blir det jo naturlig med 1280x768

Vekt: Under 2kg hadde vært genialt, men er ikke sååå opptatt av dette

Innebygged optisk drev: Tja, ikke nødvendig, men kjekt.

 

Pris: rundt 15.000, men har litt å gå på her

OS: Desverre er jeg nødt til å kjøre Windows grunnet programmer fra universitetet, skulle veldig gjerne hatt OSX

 

Skal kjøpes mot slutten av sommeren, så om det er noe nytt som kommer som jeg burde vente på så si gjerne ifra.

 

EDIT: Til sammenligning brukte jeg en P4 3.4Ghz / 128MB 6600GT stasjonær inntill den nylig tok kvelden, hadde vært fint å finne en laptop med grafisk ytelse ikke så fryktelig langt unna dette nivået.

Endret av benjamin84
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en Toshiba Portégé M100 i går. Snerten liten sak på 1,9 kg, med 12,1" skjerm og innebygget DVD-ROM.

 

Prisen? Kroner 7599,- !!

 

Maskinen har riktignok bare 256MB RAM, så jeg oppgraderer med en ekstra RAM-brikke til ca. 400 kroner.

 

Ellers inneholder den 40GB harddisk, Centrino/Pentium Mobile 1,2 GHz, Wireless 802.11b, Infrarød, Bluetooth, 2xPC-Card, SD-kortleser, FireWire, 2xUSB 2.0 og selvsagt modem og nettverkskort.

 

Den er kjøpt på Papyrus i Oslo, der jeg har begynt på "sommerjobb" - det var min tidligere arbeidsplass, men nå skal jeg studere fra høsten.

 

Det er vel fortsatt et par igjen i avdelinga i Bogstadveien.

 

EDIT: Feil navn på maskin.

Endret av hilram
Lenke til kommentar

:dribble::love: Finnes det i det hele tatt en ultraportabel pc med skjermkort som er bra nok for å spille BF2 ? En ultraportabel med go6800 f.eks ? :love::love::love:

Har lenge hatt lyst på en pc med 12" skjerm, men ingen av de jeg har sett oppfyller kravene mine så nå har jeg rettet meg mot 15" og kanskje til og med 17" :p men hvis det finnes en ultraportabel med bra nok skjermkort vil jeg gjerne vite det :w00t::thumbup::dribble::love:

Lenke til kommentar
:dribble::love: Finnes det i det hele tatt en ultraportabel pc med skjermkort som er bra nok for å spille BF2 ? En ultraportabel med go6800 f.eks ? :love::love::love:

Eneste er vel eventuelt MSI S270 med X300, noe bedre finnes vel ikke per i dag.

 

 

Jeg har Dell X1, og det går fint å spille GTA:SA på den, så lenge den ikke blir for varm. Men hvis man bygger den litt på i bakkant, så den får litt mer luft på undersiden er det ikke no problem å kose seg i nesten to timer med å drepe folk å kjøre som en villmann. Har ikke prøvd CS på denne(av den enkle grunn at jeg blir fort avhengig, og det går ut over mye annet i livet mitt), men siden GTA kjører bør man glatt kunne kjøre 1.6, source er det litt verre med.

 

Mye info om X1 :her

Lenke til kommentar
:dribble:  :love: Finnes det i det hele tatt en ultraportabel pc med skjermkort som er bra nok for å spille BF2 ? En ultraportabel med go6800 f.eks ?  :love:  :love:  :love:

Eneste er vel eventuelt MSI S270 med X300, noe bedre finnes vel ikke per i dag.

S270 har X200 med delt skjermminne, ikke X300. :(

 

X200 er skjermkortet som er integrert i ATI Radeon Xpress 200M-brikkesettet, og yter halvparten av et vanlig X300, men fortsatt en god del bedre enn GMA900. :hm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg hiver meg på jeg og. Skal ha en ultraportabel, helst til under 15000. Modeller jeg vurderer:

Acer Travlemate 3002WTMI

Asus W5A

Dell Latitude X1

Fujitsu-Siemens LifeBook P7010

 

En annen maskin jeg ikke har funnet noen tilbakemeldinger på er Komplett Notebook S260. Noen som vet noe om den?

 

Acer gir mye for pengene: 80GB hd, 512MB ram, 2 batterier (ett 3cell, og ett 6cell) 5 timer, 1,7GHz prosessor, Portreplikator, dvd brenner, 1,46 kg, mm. til 14750,- kr.

Men fortsatt usikker på hva jeg skal velge :roll:

Lenke til kommentar

Jeg selger en god del Acer, og kan trygt si at de leverer kvalitet!

De få gangene det har vært skader på laptopene har de vært kjappe på service.

 

Har selv lyst på 3002WTMi, men holder litt igjen delvis pga prioriteringer og pga skjermkortet... Skulle gjerne sett en Go6200 eller X300 løsning på den..

Lenke til kommentar
S270 har X200 med delt skjermminne, ikke X300. :(

 

X200 er skjermkortet som er integrert i  ATI Radeon Xpress 200M-brikkesettet, og yter halvparten av et vanlig X300, men fortsatt en god del bedre enn GMA900.

Dette stemmer ikke, for dette brikkesettet har da vitterlig integrert grafikk basert på Radeon X300 som har både dedisert skjermminne og delt (HyperMemory):

http://www.ati.com/products/radeonxpress200m/index.html

The RADEON® XPRESS 200M offers a RADEON® graphics core, that is a derivative of RADEON® X300 PCI Express technology designed for DirectX 9.0 and OpenGL compatible games. It offers high-performance graphics, unleashing the competitive power you need for playing the latest game titles

[...]

HyperMemory™ is ATI’s innovative technology that seamlessly enables the Graphics Processing Unit to use a combination of local and shared system memory with real-time performance at a reduced consumer cost and up to 128MB of memory

Og angående ytelse se her:

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showd...spx?i=2269&p=18

 

5320.png

 

5323.png

 

Se også disse testene:

http://tech-report.com/reviews/2004q4/rade...00/index.x?pg=9

http://3dgpu.com/archives/2004/11/08/ati-r...-200g-review/3/

http://www.driverheaven.net/reviews/Radeon.../onboardgfx.htm

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Ultraportable betyr under 1.5kg synes jeg. Som noen har sagt er Fujitsu-(Siemens) LifeBook P7010 et godt alternativ og er kåret til en av de aller beste. Dell X1 er bra fordi er egentlig er en SAMSUNG Q30 med ny dell-lokk og sånt.

 

Jeg ANBEFALER TOSHIBA Portage R200 Hadde lyst på den en stund, men likte ikke at det veier så mye som 1,4kg uten optisk driver, selv om den er meget lett og bra.

 

Skal man ha ekte ultraportable så kan man gi opp optisk diver (ikke nødt hele tiden).

 

Men de beste ekte ultaportable finnes ikke i Norge....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...