Gå til innhold

"ultraportable" - på leting/ diskusjon


Anbefalte innlegg

bare for å legge til: Acer Travelmate 3002WTC, Asus M5, Asus s5

Jeg vurderer seriøst en M5A, kunne egentlig klart meg med en Celeron M basert maskin, men størrelsen er det avgjørende for meg. Den får litt slakt for kort batterilevetid, men det ser ikke ut som om den er værre en andre ultraportable. Også følger det med ekstra (større) batteri, mus og bæreveske.

Har imidlertid ikke funnet ut hvordan den er når det gjelder støy.

 

Noen med erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En litt trøtt lørdags morgen bestemte jeg meg for å samle litt mer håndfast info om våre kandidater. Denne infoen er litt løs i kantene, men jeg har prøvd å sammenligne maskinene på noenlunde likt grunnlag. En feilkilde er at jeg har oppgradert minnet til Dell og Zeptos maskin hos dem. Noe som normalt medfører en litt høyere pris enn hva som man kunne fått ellers.

 

Dell X1

CPU: Intel® Pentium® M prosessor 733 (1.10GHz, 2MB L2 cache, 400MHz FSB)

Skjerm: 12.1" WXGA LCD

Minne: 512MB 400Mhz DDR2 Memory (256MB + 256MB in base)

Harddisk: 60GB(4200rpm)HardDrive

Optisk enhet: ekstern 8X DVD+/-RW drive

Bæreveske: Classic lær bæreveske

Vekt: 1.14kg (3cells batteri)

Batterilevetid: Ca.2,5t med 3cells. Ca. 5.5t 6cells

Pris: 15.233,63 kr

 

Asus S5

CPU: Pentium M 730 1.6 GHz

Skjerm: 12.1" TFT

Minne: 512 MB DDR II SDRAM - PC2-3200 - 400 MHz

Harddisk: 60 GB

Optisk enhet: CD-RW- / DVD-ROM-kombinasjon - ekstern

Bæreveske: Bæreveske, 128 MB USB-flashstasjon, optisk mus

Vekt: 1.2kg (vekten er oppgitt av komplett, på Asus.se heter det seg at den er 1.35kg)

Batterilevetid: Lover 5.5timer

Pris: 13.495,-

 

Acer TravelMate 3002WTMI

CPU: Intel® Pentium® M prosessor 740 (1.73, 2MB L2 cache, 553MHZ FSB)

Skjerm: 12.1" WXGA LCD

Minne: 512MB DDR2 RAM

Harddisk 80GB

Optisk enhet: Ekstern dual layer DVDbrenner

Bæreveske: Ingen så vidt jeg vet

Vekt: 1.46kg (3cells batteri) 1.61kg (med 6cells)

Batterilevetid: Har ikke funnet data. Vil nok være temmelig lik Dell X1

Pris: 16.237,-

 

Zepto Znote SL120

CPU: Intel Pentium M ULV 1 GHz

Skjerm: 12.1" XGA+ 1024x768

Minne: 512MB PC2700 333MHz Kingston

Harddisk: 40 GB 1,8" Harddisk

Optisk enhet: Ekstern DVD brenner

Bæreveske: Notepac veske i sort skinn immitasjon

Vekt: 1.19kg

Batterilevetid: Ca. 2timer

Pris: 16 062,-

 

Den soleklare vinneren i mine øyne er Asus S5. Asus har klart å presse noe som sannsynligvis er et 6cells batteri inn i ei maskin som alikevel ikke er særlig tyngre enn de andre (litt motstridende informasjon på nettet etter hvor man ser når det gjelder vekt og batteri på Asus sin). Faktisk er den allikevel lettere enn Acer sin. Både Dell og Zeptos maskin vil bli tyngere enn Asus ved bruk av deres "store" batteri. Dessuten vil man være nødt til å betale ekstra for å kjøpe et slikt batteri utenom. Jeg var innstilt på ei X1 maskin. For øyeblikket er det S5 som leder. Prisen er uslåelig ser det ut til.

Endret av Havregr0t
Lenke til kommentar

Tror ikke helt på batteri tiden til Asus der gitt. Kanskje dersom du skrur ned lysstyrken på skjermen at du kan få det. Du må huske at S5'n har en vanlig P-M CPU, mens X1 har en ULV prosessor som bruker mye mindre strøm. X1 har også en 1,8" harddisk. Reelt vil du nok få lengre levetid på batteriet på Dell'n enn Asus'n. Du kan jo sjekke Dell D410 også. Har ikke widescreen skjerm, men er veldig liten og lett den også.

Lenke til kommentar

Enig. Jeg tviler også litt på den. Men når Asus oppgir 5.5t vil en kanskje anta at 4.5 er hva man faktisk får. Fortsatt vil det være vesentlig bedre enn hva man får med 3cellsbatteriet til Dell. Et annet spm. er hvor vidt vekten til Asus er oppgitt med 3 eller 6 cells. Og om man kan velge hvilken av dem man får med til "standardpris".

 

Synes det er litt merkelig at ultraportable pc'er blir levert med batterier som ikke varer særlig lengre enn 2timer. Personlig synes jeg det å være "portabel" nettopp fordrer til lang batterilevetid. Irriterer meg at Dell f.eks ikke kan levere X1 uten 3cells, men kun med 6cells hvis man ønsker det. Noe jeg iallefall skal spørre om hvis jeg bestemmer meg for å kjøpe X1.

Lenke til kommentar

Syns du bør endre oppsettene til iallefall Dell til kun å ha med 256 minne som standard, så legger du til ca pris på ekstra 512brikke hos komplett eller noe.

 

En ting: Når man velger batteri på X1-en hos Dell, får man kun 6celleren som "ekstra batteri"? Dvs får man både 3c og 6c med når man bestiller? Jeg vil ha 6c som standard på min, trenger ikke 3cbatteriet. Blir dumt om man må betale for dette...

Lenke til kommentar

Vekten er nok med 6 cells og det er det du får med når du kjøper den. Dette står oppgitt i spesifikasjonene hos Komplett. Batterilevetiden hos Asus på 7.5 timer er med 9 cells + asus sin strømsparende funksjon og den innebygde strømsparende funksjonen.

 

Antar at man ved heftig bruk får 3.5-4 timers batteritid på 6 celleren.

Lenke til kommentar
bnezofil: PB-en er fin den, men du blir overrasket over hvor tung den er for en så liten sak. Samtidig så hører ikke optisk drev til i en ultraportabel. Period!

Jeg har powerbook selv og vet meget godt hvordan tyngden er. Den er ikke tund, iallefall ikke plasgsomt tung. Den er akkurat passelig, etter min mening. Men selvsagt, vil du ha en lettere kjøp noe Win-basert. Jeg for min del kommer aldri til å gå tilbake til Windows. Aldri...

Lenke til kommentar
Nå har det kommet frem et par modeller i denne tråden. Og det har hovedsaklig vært:

 

Asus W5A

Dell X1

IBM X-serien

 

og sikkert noen jeg har glemt. Er det noen andre seriøse alternativer i dette segmenter?

du har glemt en vesentlig mdell som har vært mye omsnakket, nemlig Powerbook.

En annen meget god maskin som ikke er nevnt, er VAIO TR1MP osv. til TR5MP, en serie som nå er avsluttet av Sony, men som har en T-serie som arvtager. TR-serien er utrolig lekker, med lyse farger og hvitt tastatur og med gode muligheter for å avspille musikk og film. Den eneste ulempen er at den høyre shift-tasten er liten og litt "bortgjemt", og at VAIO-en bare finnes med engelsk tastatur, men det er noe man venner seg til og som man kan skrive fullt ut norsk tekst på. Fremfor alt: TR1MP har det UTVILSOMT beste skarpeste skjermen av dem alle. Lifebook P7010 har også god skjerm, men er likevel ikke i nærheten av VAIO-en. VAIOen er også relativt stillegående, mens P7010 har en viftestøy som er MEGET skjenerende. P7010 har også minimaliser de norske komma- og punktum- tastene, mens Windows-tasten er i full størrelse. Dette må være en ren ubetenksomhet!

 

Apples PB har en for meg vesentlig mangel, nemlig Del-tasten. Bruker den mye i Word sammen Ctr for å redigere, og når den mangler, så er det synd.

 

Hadde Latitude X1 hatt optisk drev (fint å kunne spille dvd på reise uten å ha med noe som henger i en ledning), og hatt et hvitt tastatur, så ville det være fenomenal med den lave vekten på litt over 1 kg.

 

Håper det kommer noe slikt til høsten!

 

Morten Andersen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...