Gå til innhold

"ultraportable" - på leting/ diskusjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
PB'n veier nesten dobbelt så mye. Regner med Apple oppgraderer "chassiet" til neste gang, men det har jeg ikke tid til å vente på.

Greit at den veier dobbelt så mye, men så er den 10 ganger så solid :p

2.1 kg er uansett ikke mye for den PB følelsen du får med den i fanget.

 

Chassiet er av en aluminiumslegering, hvorfor skal de oppgradere det?

Ingen laptop som jeg hittil har sett har overgått PB'ens stil og byggekvalitet. Gruer meg til den dagen jeg må henge den på veggen, for det skal jeg faktisk. Muligens at jeg ikke har råd til en ny PB :cry:

Lenke til kommentar

Jeg vet også at min neste bærbare blir en ultraportabel, nå er jo også disse omtrent like raske som stasjonære, med unntak av skjermkort.

 

Egntlig er drømmen en IBM X40 serien, men har tittet mest på andre modeller pga. prisen på IBM samt mangel på innebygd optisk drev..

 

Har sett meg ut Asus W5A som favoritt, men er litt kritisk til widescreen og det innebygde kameraet..

 

I det siste har jeg tittet på PC-byggeren til komplett, hvor maskinene tilsvarer MSI S2x0 serien. Disse har meget gusntig pris etter min mening, men er litt skeptisk til byggekvaliteten da jeg vet at den forrige MSI modellen tilsvarer Medion SIM 2000 som ikke har fått så veldig bra i test bl.a. her på hardware.no. Noen som vet noe om kvaliteten på disse maskinene, evt. har linker til tester??

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd ut en W5A. Er ei virkelig flott maskin det. Litt merkelig muligens med det kameraet. Kunne like gjerne ha brukt plassen til mer skjerm spør du meg. På en annen side kan det muligens være morsomt å ha iblant? I utgangspunktet var W5A førstevalget mitt. Men nå som jeg har tenkt mer på saken synes jeg X1 virker til å være bedre. Egentlig først og fremst pga at vekten er noe lavere.

 

Når det gjelder PB er ikke 2.1kg så fryktelig mye i seg selv. Men det blir mye når maskiner fra Dell og Zepto veier ca. 1.1kg. Riktignok uten optisk enhet, men etter litt tenking så trenger man vel egentlig ingen innebygd optisk enhet heller. Tykk er den også. Jeg synes absolutt Apple burde få ut fingeren. Få lagd en lettere og slankere PB. Problemet er muligens at de ikke klarer å få G5 til å bli en PB-virkelighet.

Lenke til kommentar

Den er 3 centimeter tykk, og jeg trodde deet ville være ukomfortabelt mtp skriving, men der hadde jeg nok en gang feil.

 

For alle de som syns at PowerBooken er litt slaskete, gå til en utsalgsbutikk som f.eks. MacButikken i Stavanger, hvis dere er så heldige å ha en butikk i nærheten, GÅ! Jeg kan nesten garantere at PowerBooken _gruser_ motstanderne fra Zepto og Dell i ren ytelse. Hadde forleden dag en test for å se hvor mange programmer jeg kunne ha oppe samtidig, og gadd rett og slett ikke mer etter å kjøre 20 _forskjellige_ applikasjoner samtidig, og da hadde jeg fremdeles 7-10 mb ledig RAM! Jeg kjører med 256 integrert (standard) og 256 mb ekstra (også standard). deet betyr at jeg har 768 mb RAM "tilgode" når jeg setter inn en 1gb- modul i stedet for 256mb.

 

Dette er altså rett og slett ikke sammenlignbart med PC'er. Laptopen er bedre til multitasking enn min spillPC, skjekk profil for specs. Det sier vel egentlig sitt.

Lenke til kommentar

Personlig er jeg en stor fan av OsX. Men hvor ofte har jeg bruk for å ha oppe 20 programmer samtidig? Regner med både X1 og W5A takler Word, SPSS og MSN samtidig.

 

Så har man programvareproblemet. Til Windows har jeg alt jeg trenger. Til OsX har jeg ingenting. For ikke å snakke om at jeg skal spille Pro Cycling Manager nå som det er bevist at X1 takler dette :D

Lenke til kommentar
Nå har det kommet frem et par modeller i denne tråden. Og det har hovedsaklig vært:

 

Asus W5A

Dell X1

IBM X-serien

 

og sikkert noen jeg har glemt. Er det noen andre seriøse alternativer i dette segmenter?

du har glemt en vesentlig mdell som har vært mye omsnakket, nemlig Powerbook.

Lenke til kommentar
* Bør helst ha pekebrett.
Pekebrett? Om det er syreflate så har den til og med "rullefunksjonalitet". "Dra to fingre over styreflaten for å rulle vertikalt eller horisontalt, eller for å panorere i et aktivt vindu".

 

:thumbup:

WOW, e det nåke nytt eller? rullefunksjonalitet og greier... Ka blir det neste... peikeeinheita kan no umulig utvidast meir i funksjonalitet nå, meir enn en museknapp kan du HVERTFALL ikkje få til... [breaking news: jobs lagar apple xbox]

Endret av krisealv
Lenke til kommentar
du har glemt en vesentlig mdell som har vært mye omsnakket, nemlig Powerbook.

Kan så være, men jeg finner den ikke aktuell i det hele tatt og jeg trakk frem de modellen jeg fant aktuelle for mitt bruk :)

Åh, det var du som startet tråden? Da så, jeg trodde det var en annen. Men da er du unnskyldt, siden det er su som skal ha den...

Lenke til kommentar
Åh, det var du som startet tråden? Da så, jeg trodde det var en annen. Men da er du unnskyldt, siden det er su som skal ha den...

Jeg startet ikke tråden, men fant det helt uvesentlig å starte en ny tråd med akkurat samme tema, da jeg også er på jakt etter en ultraportabel :) Skal du diktere hva jeg har lov til å skrive i innleggene mine nå da? Og har det noe å si om det ikke er "min" tråd? Selvsagt har du lov å kommentere det, men PB har blitt nevnt såpass mange ganger av de samme personene at jeg tror de som er interessert har fått det med seg.

 

edit:

 

P.S. trådstarter har sagt at for denne gang er heller ikke han interessert i PB.

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke diktere noen innlegg. Jeg mente bare at du hadde glemt en som var ganske mye omtalt, pluss at jeg mente at dersom det var du som startet tråden, så var du mer unnskyldt siden det er du som skal bestemme.

 

Så jeg beklager virkelig, det var ikke meningen å diktere noen...

Lenke til kommentar

Nå fikk jeg lyst på X1-en også :love:

 

Eneste som bekymrer er ingen S-video ut, kun VGA. En VGA til S-video konverter koster en betydelig sum og ser stor og klumpete ut. :(. Noen som vet om dette selges billig på ClahsO`en?

 

bnezofil: PB-en er fin den, men du blir overrasket over hvor tung den er for en så liten sak. Samtidig så hører ikke optisk drev til i en ultraportabel. Period!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...