Gå til innhold

Apple/Intel betyr døden for OS 9


Anbefalte innlegg

Moderator!!! Se på denne tittelen: "Apple/Intel betyr døden for OS 9".

OS 9 avgikk vel med døden med G5 (mer eller mindre), så det er et dårlig tittel på tråden. Buuuuu! Skjerp dere, hardware.no! Tittelen skal vel være "...døden for OS X Tiger" (eller noe sånt).

Hva med :

 

"Apple/Intel betyr døden for 68k/Classic software"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Voldsomt hvor negativt hw.no får Apple/Intel til å høre ut... "Apple/Intel betyr døden for OS 9"

Hehe, 10% av Mac-brukerne bruker OS9 eller eldre - det er et "dødt" OS. Overskriften tyder på en del manglende kunnskaper om plattformen. ;)

Godt poeng. Litt rart egentlig at vi ikke fikk artikler som "Athlon 64 betyr døden for Win95" når A64 kom. :p

Win95 kom i 1995, OS9 tror jeg kom rundt 1999, og OSX kom vel tidlig 2001.

Du kunne da ærlig talt sammenlignet OS9 med Windows 2000.

Eller skorter det kanskje egentlig ikke på kunnskaper på noen, men at alle har en annen måte å se tingene på?

Lenke til kommentar
Det betyr at det er lagt inn en sperre enten i OSX eller i en brikke på hovedkortet. Jeg tipper at det ligger i software på OSX.

Det må vel nødvendigvis være en kombo, dvs at OSX gjenkjenner HW.. Om dette gjøres ved spesielle brikkesett, en ekstra chip eller liknende aner jeg ikke, men noe slikt må det jo være. Dersom windows skal kunne kjøres på MACene, innebærer vel også det at HWen nødvendigvis ikke kan være for særegen..

Lenke til kommentar
Og, dessverre, med all respekt å melde tror jeg ikke du er kvalifisert for å si hva som krevs for å ''redesigne hele OS'et''

Jeg har da aldri sagt at jeg vet hvordan å redesigne et os.

Jeg sa at (hvis) trådbehandlinga er slik, så bør kanskje Apple gjøre noe med det.

 

olefiver: Har du noen gang vært og en gang sett en mac?

Jeg har aldri sett en tiger i levende live heller, men jeg vet at den er farlig likevel.

 

Jeg har faktiskt lyst på en mac, kanskje en mac mini...?

Men jeg har en SGI Octane maskin å konsentrere meg om. Sparer penger til skjerm/signalovergang til den isteden for mac :(

 

Apple-fans? Sikkert ikke. Folk som kjøper Apple-produkter? Sikkert. Fordommer mot en brukergruppe sier vel litt mer om deg selv, no? Eller kanskje du bare formulerte deg litt dårlig.

Hey, ikke meninga å sette stygge merkelapper på noen.

Mente bare at de fleste som kjøper mac har heller lave/dårlige holdninger til windows.

Nå kjenner ente jæ tusenvis av Apple brukere, ca et ti-talls. De som ikke er eksklusivt Apple, kjører en eller annen GNU/Linux disp. på sine x86 maskiner.

 

EDIT: Kun en av disse kjører GNU/Linux på Apple maskina. Han er en Debian "frik".

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Det er vel ikke bestemmt om det blir Intel eller AMD? Dere mener vel at de skal bytte til x86(-64)?. Er ikke Tiger 64-bit? Har ikke settt dere har nevnt 64-bit i artikklene deres enda.

Første utgave av OS X var allerede et 64bits OS. Velkommen etter, Microsoft.

Videre sier noen at neste utgave av OS X kommer samtidig av Longhorn. Tja, tror vi nok ser to nye utgaver før Longhorn. OS X på Intel/AMD? Neppe, det blir nok ikke før OS XI, men da snakker vi om et OS på Mac-hardware, men med bruk av en eller annen Intel/AMD prosessor. De åpner neppe for å kjøre sitt OS på en "vanlig" PC. Situasjonen blir som idag. Det meste av hardware kan brukes av Apple allerede nå. Disker, PCI-, PCI-X- og AGP-kort er det bare å smette på plass, så forandringen blir minimal.

Lenke til kommentar
Det er vel ikke bestemmt om det blir Intel eller AMD? Dere mener vel at de skal bytte til x86(-64)?. Er ikke Tiger 64-bit? Har ikke settt dere har nevnt 64-bit i artikklene deres enda.

Første utgave av OS X var allerede et 64bits OS. Velkommen etter, Microsoft.

Videre sier noen at neste utgave av OS X kommer samtidig av Longhorn. Tja, tror vi nok ser to nye utgaver før Longhorn. OS X på Intel/AMD? Neppe, det blir nok ikke før OS XI, men da snakker vi om et OS på Mac-hardware, men med bruk av en eller annen Intel/AMD prosessor. De åpner neppe for å kjøre sitt OS på en "vanlig" PC. Situasjonen blir som idag. Det meste av hardware kan brukes av Apple allerede nå. Disker, PCI-, PCI-X- og AGP-kort er det bare å smette på plass, så forandringen blir minimal.

Det blir Intel, ikke AMD, så mye er sikkert.

 

Dessverre er det mye rykter og uklarheter på punktet om Mac OSX kan kjøre på vanlige PCer og Win på MacIntel. Slik jeg har forstått det vil man ikke kunne kjøre OSX på vanlige PCer. Hvordan dette løses vites ikke. Men det skal være nevnt fra høyeste hold at man kan kjøre Win på en MacIntel. Det som blir spennende da er om utviklere vil utvikle programmer for Mac og Win eller bare for Win, når Macene uansett kan kjøre Win.

Jeg er Macbruker om mener selvfølgelig at OSet er det beste med Macen (i tillegg til den herlige aluminiums powerbooken jeg har...:love:). Frem til MS kommer med Longhorn har Apple kommet med den femte oppdateringen (eller kanskje flere som du nevner) av sitt OSX, og slik iterasjonene av Longhorn ser ut nå ligger de bak OSX på flere områder.

 

Ang. 64-bit, så var Tiger første rendyrkede 64-bits OSet.

Lenke til kommentar
Og, dessverre, med all respekt å melde tror jeg ikke du er kvalifisert for å si hva som krevs for å ''redesigne hele OS'et''

Jeg har da aldri sagt at jeg vet hvordan å redesigne et os.

Jeg sa at (hvis) trådbehandlinga er slik, så bør kanskje Apple gjøre noe med det.

Joda, men redesign er et stort ord, og du brukte vel strengt tatt det ordet ;) Det ser ut som om Anandtech sin analyse rundt dette problemet er litt dårlig. Der er et problem, men mange tror det ligger en annen plass enn i trådbehandlinga. Når det er sagt har Tiger forbedret trådbehandlinga ganske kraftig fra Panther, sjekk ut Tiger-artikkelen på arstechnica om du er interessert. http://arstechnica.com/reviews/os/macosx-10.4.ars

Apple-fans? Sikkert ikke. Folk som kjøper Apple-produkter? Sikkert. Fordommer mot en brukergruppe sier vel litt mer om deg selv, no? Eller kanskje du bare formulerte deg litt dårlig.

Hey, ikke meninga å sette stygge merkelapper på noen.

Mente bare at de fleste som kjøper mac har heller lave/dårlige holdninger til windows.

Nå kjenner ente jæ tusenvis av Apple brukere, ca et ti-talls. De som ikke er eksklusivt Apple, kjører en eller annen GNU/Linux disp. på sine x86 maskiner.

 

EDIT: Kun en av disse kjører GNU/Linux på Apple maskina. Han er en Debian "frik".

Du har nok rett i at mange Apple-brukere er mer anti-windows enn de fleste, det er også grunnen til at mange velger mac. Betrakter meg som ganske agnostisk, kjører windows og linux på hjemmemaskina her ;) I tillegg har jeg ubuntu-linux installert på firewire-disken til macen... Ububtu var faktisk en positiv overraskelse på mac, alt funket fra install. Men så lenge macen holder koken holder jeg meg nok til OSX som første-os
Lenke til kommentar

Når OS X Leopard da kommer, vil dette også kjøres like bra på de gamle maskinene med G4 og G5? Noen som vet noe om dette enda?

 

Siden det eneste vi vet om neste OS X-versjon er navnet så blir det litt vanskelig å svare på. :) ..men, sannsynligvis ja - om Jobs skal vise fram Leopard på neste WWDC (juni 2006) så vil det nok bety at det er shipping-klart senest 6-10 måneder etter dette, og da vil det fortsatt være bøttevis med G4 og G5-maskiner på markedet.

Lenke til kommentar

Apple er bortskjemt med "rike" kunder, og vegrer seg ikke for å tvinge sine kunder til å fase ut Mac´er. Da OS X kom, så innebar det slutten på G3. Jeg klarte å installere OS X på to av kontorets G3 Mac´er, og det var en bestemt versjon (jeg tror det var 10.2.8... ??). En av G3´en godtok ingen av de 5 forskjellige versjonene jeg hadde av OS X til disposisjon.

 

Det er ikke bare-bare å være Mac-fan. Jeg holder meg til PC privat, men skulle gjerne ha hatt OS X på den, fordi jeg synes at Apple har kommet lengre enn Microsoft på software-siden. Men de har kunnet disponere ressursene annerledes, ettersom de selv har definert hardwaren.

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar
Apple er bortskjemt med "rike" kunder, og vegrer seg ikke for å tvinge sine kunder til å fase ut Mac´er. Da OS X kom, så innebar det slutten på G3. Jeg klarte å installere OS X på to av kontorets G3 Mac´er, og det var en bestemt versjon (jeg tror det var 10.2.8... ??). En av G3´en godtok ingen av de 5 forskjellige versjonene jeg hadde av OS X til disposisjon.

Jeg kjører Tiger på en 4 år gammel iBook G3/500 MHz uten problem. Skulle kanskje hatt litt mer RAM (384 MB), men for hver oppdatering av OSX så har maskinen blitt raskere. Har også installert Panther på mine foreldrenes snart 5 år gamle iMac G3/450 MHz. De har 192 MB RAM, med det knaker og går... :lol:

Er det grå-beige G3'er du ikke får installert OSX på?

Lenke til kommentar

Den ene grå kunne jeg installere det på, den andre ikke. Vi hadde også to grønne G3, og jeg klarte å installere på den ene, og ikke den andre. Jeg skrev altså feil i forrige post: det var 2 av 4, ikke 2 av 3. Det spilte altså mindre rolle om det var grå eller grønn G3.

 

Jeg prøvde som sagt 5 forskjellige versjoner av OS X, og de to Mac´ene jeg klarte å installere den ene versjonen på kunne jeg ikke oppgradere (jeg tror det var til 10.3.6 på det tidspunktet). Da kræsjet det. Håpløst. Kanskje situasjonen har blitt bedre med 10.3.9?

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar
Joda, men redesign er et stort ord, og du brukte vel strengt tatt det ordet  Det ser ut som om Anandtech sin analyse rundt dette problemet er litt dårlig. Der er et problem, men mange tror det ligger en annen plass enn i trådbehandlinga. Når det er sagt har Tiger forbedret trådbehandlinga ganske kraftig fra Panther,

Redesign er ikke så stort et ord, bare 8 bokstaver :D

 

Jepp, jeg sa redesign, og står ved det.

Jeg vil si at, i tilfellet Panther -> Tiger, at trådbehandlinga er redesignet.

Trådbehandling er en vesentlig og grunnleggende del av et os, og en av meget få funksjoner en mikrokjerne utfører. Jeg mener at hvis du forandrer/forbedrer en så vesentlig del ac os'et er de en redesign. Men det betyr selvsagt ikke at en kaster den gamle designen på havet fullstendig.

 

Men jeg var kanskje noe bombastisk i etterpåklokskapets tegn. Jeg trur jeg har "hengt" litt for mye på forumet til osnews.com, og tatt opp noen uvaner kanskje. Det var et fornuftig forum en gang, men nå er det blitt vell /. liknende.

 

sjekk ut Tiger-artikkelen på arstechnica om du er interessert. http://arstechnica.com/reviews/os/macosx-10.4.ars

Takk for link.

 

EDIT: Her er en små interessang (aah staving, min erkefiende) artikkel om risikoene og grunnene til CPU byttet. Apple Risks It with Intel

Glaskowsky mener at byttet ikke er motivert av PPC's "feil", men av et ønske fra Jobs om å stjele markedsandeler fra MS.

END EDIT

 

Ububtu var faktisk en positiv overraskelse på mac, alt funket fra install.

Synd ikke Slackware har en PPC versjon...

Da hadde jeg ihvertfall kjøpt meg mac.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Håper mac OSX blir cracket rimlig kvikt, så det kan kjøres på "vanlige" pcer. Kanskje det får MS til å skamløst kopiere noen av de beste featurene til OSX

Om OS X blir cracket så vil det uansett aldri bli veldig populært blant "den gemene hop", og du kan banne på at du ikke vil få til å oppdatere det og at det aldri vil bli støttet av Apple. Det vil nok da bli såpass vanskelig å holde i stand at det neppe vil bli spesielt populært, ikke en gang blant entusiastene. Ikke glem at det, om det blir cracket, ikke bare er å "smelle det inn", men du må også bruke en egen disk med Apple filsystem osv.

 

..og jeg ser ikke helt hvordan en eventuell OS X crack skulle få Microsoft til å slutte å kopiere dem.

Lenke til kommentar

Er det noen som har lest den morsomme artikkelen i vg? Noen som tydeligvis har glemt at Mac og vanlige intel PC'er har et OS i bunnen samt at DirectX (som Mac ikke har) er viktig bestanddel i nye spill.

 

Link: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=280173

 

(I følge artikkelen så skulle spill til windows fungere fint i Linux omtrent uten programer. Om vi bytter ut ordet Mac med linux. Selvfølgelig vil det bli enklere enn før, men ikke så enkelt)

Endret av kjhanken
Lenke til kommentar
Håper mac OSX blir cracket rimlig kvikt, så det kan kjøres på "vanlige" pcer. Kanskje det får MS til å skamløst kopiere noen av de beste featurene til OSX

Om OS X blir cracket så vil det uansett aldri bli veldig populært blant "den gemene hop", og du kan banne på at du ikke vil få til å oppdatere det og at det aldri vil bli støttet av Apple. Det vil nok da bli såpass vanskelig å holde i stand at det neppe vil bli spesielt populært, ikke en gang blant entusiastene. Ikke glem at det, om det blir cracket, ikke bare er å "smelle det inn", men du må også bruke en egen disk med Apple filsystem osv.

 

..og jeg ser ikke helt hvordan en eventuell OS X crack skulle få Microsoft til å slutte å kopiere dem.

Hehe, ikke for å være frekk, men synes du skal lese innlegget igjen, den første setningen kommenterer du jo ute av kontekst, og den andre så virker det som du tror jeg har skrevet det motsatte av det jeg har.

 

For å oppsummere: Jeg håper OSX blir cracket fort, fordi det kanskje fører til at MS blir litt mer ivrige på å kopiere noen gode OSX-features, noe som ville vært bra for windows.

 

AtW

Lenke til kommentar
Er det noen som har lest den morsomme artikkelen i vg? Noen som tydeligvis har glemt at Mac og vanlige intel PC'er har et OS i bunnen samt at DirectX (som Mac ikke har) er viktig bestanddel i nye spill.

 

Link: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=280173

 

(I følge artikkelen så skulle spill til windows fungere fint i Linux omtrent uten programer. Om vi bytter ut ordet Mac med linux. Selvfølgelig vil det bli enklere enn før, men ikke så enkelt)

Artikkelen sier vel at emulering burde gå mye lettere? Og det kan jo fort være tilfellet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er kanskje litt tidlig på dagen for meg til at jeg ikke forstår alt jeg leser.. For det må jeg beklage..

 

Men når tid ble det bra og kopiere fra andre? Greit nok "alle" gjør det, og i worst case scenarios så har "opphavsmannen" (vedkommende som begynte med det "nye innovative som senere blir kopiert av andre..) blitt glemt av alle, og de uvitende tror faktisk at selskaper som eks. ms begynte med det..

 

GUI er et godt eksempel.. Men det er en annen diskusjon.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...