Gå til innhold

Apple/Intel betyr døden for OS 9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er kanskje litt tidlig på dagen for meg til at jeg ikke forstår alt jeg leser.. For det må jeg beklage..

 

Men når tid ble det bra og kopiere fra andre? Greit nok "alle" gjør det, og i worst case scenarios så har "opphavsmannen" (vedkommende som begynte med det "nye innovative som senere blir kopiert av andre..) blitt glemt av alle, og de uvitende tror faktisk at selskaper som eks. ms begynte med det..

 

GUI er et godt eksempel.. Men det er en annen diskusjon.. :)

Mulig jeg er kynisk, men jeg bruker windows, da er det bra for meg personlig om de får bedre features. Selv om jeg skjønner irritasjonen over at ditt "favorittprodukt" blir kopiert av andre som blir mer populære (ff vs opera feks :))

 

AtW

Lenke til kommentar
Er kanskje litt tidlig på dagen for meg til at jeg ikke forstår alt jeg leser.. For det må jeg beklage..

 

Men når tid ble det bra og kopiere fra andre? Greit nok "alle" gjør det, og i worst case scenarios så har "opphavsmannen" (vedkommende som begynte med det "nye innovative som senere blir kopiert av andre..) blitt glemt av alle, og de uvitende tror faktisk at selskaper som eks. ms begynte med det..

 

GUI er et godt eksempel.. Men det er en annen diskusjon.. :)

Mulig jeg er kynisk, men jeg bruker windows, da er det bra for meg personlig om de får bedre features. Selv om jeg skjønner irritasjonen over at ditt "favorittprodukt" blir kopiert av andre som blir mer populære (ff vs opera feks :))

 

AtW

hehe :-)

 

Er litt "ironisk" av meg selv, for all del. På jobb hvor jeg sitter bruker jeg XP, ikke at jeg kan gjøre noe særlig med det... men er fornøyd med det hvor jeg sitter.. Den gjør jobben den skal for mitt bruk, og det er halve poenget.

 

Off Topic

Hjemme er det Gentoo det går i, foreløpig klør jeg meg i hodet hvordan jeg skal kjøre AutoCad på Linux uten bruk av vmware.. Fikk ikke til via crossover..

 

On "Topic" -dvs. fortsatt ikke iht. emnefeltet.. :)

Jeg bryr meg egentlig lite om hermingenr og kopieringer, litt selvmotsigelse til min forrige post ja jeg vet.. Men alt med måte. Bare vedkommende får det til bra, gjør det meg lite, og at de ikke tar all kreditt for den gjeldende ting noe jeg ikke er for.

 

Noe av det jeg har reagert mest på i nyere tid på OS fronten er eks. det XP begynte med. At programmer av samme type/ kategori kan bli minimert under samme "tab".. Dette var nytt i windows sammenheng, men var det egentlig så nytt.. Kde 2 hadde vært ute en god stund allerede da, og det var iallefall her jeg prøvde denne geniale featuren først..

 

Men igjen, jeg bryr meg egentlig lite om slikt, som egentlig går under kategorien bagateller. Bare opphavsmannen fortsatt blri husket, hører du lite skriking, klaging og syting fra min side.. :roll:

Lenke til kommentar

Jeg tror det blir lett å kjøre windows på en Mac pc, men ikke OSX på en vanlig.

Dette takker være hardware støtten som tidligere er nevnt her på denne tråden.

 

Jeg tror at Apple kommer til å få laget CPU + brikkesett og spesialdesigede drivere til dette.

Ergo, man kommer garantert ikke til bare å kunne bygge en hvilket som helst Pc og kaste in OSX. Selv om det kommer sikkert noen hacks på dette:)

 

Blir spennende å se resultatet hvertfall. Jeg liker tanken med en Pentium M. Lover bra med tanke på ytelse og støy.

Lenke til kommentar

Ifølge artikkelen nevnt tidlegare, skal det gå an å gjere det svært vanskeleg å køyre osx på anna hardware enn apple-hardware.

 

Frå artikkelen:

 

LaGrande technology provides an unbreakable cryptographic lock that can keep Mac OS from booting on systems not made by Apple.

 

Om dette er tilfelle kan kanskje avkreftast, men tida vil vise. Det gir uansett meining, for om apple kan unngå at osx køyrast på vanlege x86-maskinar, vil dette ha mange fordelar. Dei er avhengig av hardware-salg for å kunne utvikle osx. Salg av os er ikkje nok. At det no er teknologi som gjer dette mogleg, kan vere ein av grunnane til at byttet kjem akkurat no, osx har jo som kjent køyrt på x86 heile tida. Det vil og bli ein texas-verden med problem når det gjeld hardware-støtte og det er nok tvilsomt at det vil få stor suksess uansett.

 

Det er nok mange grunner til skiftet, men artikkelen nevner nokre gode poeng. IBM leverer konkurransedyktige løysingar per i dag og sjølv om alt ikkje er heilt som apple vil ha det, skal det nok meir til for å gjer eit slikt skifte. Apple ser framover. Intel har ambisjonar, namn og teknologi(LaGrande, VT) som passer apple bra. Det går andre vegen og, apple har ressursar som kan kome intel til gode.

 

IBM lager prosessorar for alle tre nestegenerasjons spelkonsoll og sel vel omtrent like mange prosessorar til desse på eit par veker samanlikna med antall prosessorar som går til mac i løpet av eit heilt år. Det kan vere dette gjer at ibm er mindre "motivert" til å fokusere utviklinga dit apple ønsker. Det vil og bli meir fokus på cell frå ibm i framtida, som vil vere mykje meir arbeid å støtte frå apple si side, særleg mtp at x86 alt er støtta.

 

Trur ikkje dette vil få særleg innverknad på linux. Mac blir framleis mac, og kan nok bli meir populært iom at du kan køyre windows samtidig, men det blir i praksis ganske likt situasjonen slik den er no. Heile den røyrsla som ligg bak linux og dei ressursane som utvikler det, blir ikkje påverka av dette. Linux vil fortsette å forbetre seg og sakte men sikkert spise marknadsandelar. Trur nok mac kan ta ein del marknad frå windows, men det same vil linux. Dess fleir brukere, dess meir utviklingsressursar og interesser, dess raskare utvikling, dess betre produkt, dess fleir brukere etc. etc. Det tar tid, men det skjer.

Lenke til kommentar
Den ene grå kunne jeg installere det på, den andre ikke. Vi hadde også to grønne G3, og jeg klarte å installere på den ene, og ikke den andre. Jeg skrev altså feil i forrige post: det var 2 av 4, ikke 2 av 3. Det spilte altså mindre rolle om det var grå eller grønn G3.

 

Jeg prøvde som sagt 5 forskjellige versjoner av OS X, og de to Mac´ene jeg klarte å installere den ene versjonen på kunne jeg ikke oppgradere (jeg tror det var til 10.3.6 på det tidspunktet). Da kræsjet det. Håpløst. Kanskje situasjonen har blitt bedre med 10.3.9?

Uansett hva slags datamaskiner man driver med så er det greit å ha litt snøring på hva man holder på med, eller hvertfall lese "read me" fila som følger med!

 

Er det en orginal OS X du har?

Har du oppdatert Firmware?

 

Gjør dette så er nok maskinene dine på nett med OS X!

Lenke til kommentar
Det er tvilsomt at Apple ikke implementerer DirectX, eller en erstatning for DirectX, hvis de først skal tråkke på Microsoft sine enemerker. Brukerne vil kreve det, og det skal være mulig å gjennomføre det.

Microsoft sine enemerker..? Er x86 MS sitt enemerke? Når ble det slik?

DirectX i OS X...øhh, tror nok ikke det nei! Ettersom du påstår dette er mulig, kan du være så snill å forklare hvordan?

Lenke til kommentar

MCDr: poenget mitt er at dersom man skal slippe å konvertere Windows-spill for å kjøre det på "det nye" OS X, så må det vel ligge DirectX - eller en erstatning - i OS X?

 

Eller siktet de spillutviklerne (som uttalte seg i en link tidligere i denne tråden) kun til OpenGL-spill? Det stod det ikke noe om.

 

Windows-baserte spill, programmer, og Windows i seg selv er vel Microsoft sine enemerker? Og Intel og AMD har vel vært primært knyttet til disse? Linux er jo gratis, så Apple kan ikke stjele markedsandeler fra dem. Jeg kunne ha brukt ordet "domene", da det kanskje gir riktigere assosiasjoner.

Lenke til kommentar
"LaGrande technology provides an unbreakable cryptographic lock that can keep Mac OS from booting on systems not made by Apple."

 

Hmm, det vil jo vise seg.

 

AtW

Vil vel aldri komme en offesiell OSX for vanlig PC nei, men jeg regner med at man har en "patchet" utgave tilgjengelig en uke eller to etter versjonen for Intel-MAC er sluppet :!: Takk og pris for russiske crackere :tease:

 

Ikke det at jeg gidder kjøre OS X av den grunn men. Liker bedre tanken på å kjøre Windows på en "design" PC (= MAC).

Lenke til kommentar
"LaGrande technology provides an unbreakable cryptographic lock that can keep Mac OS from booting on systems not made by Apple."

 

Hmm, det vil jo vise seg.

 

AtW

Det vil vise seg, ja, men jeg tror det er høy sannsynlighet for at denne sperren vil være en fysisk sperre i selve prosessoren (eller på en fritz-brikke), og at man dermed må gjøre noe fysisk for å bryte "låsen".

 

Menmen, russiske crackere klarer alt. :)

Lenke til kommentar

MCDr: jeg så ikke det første innlegget ditt før nå. For å sitere deg:

 

"Uansett hva slags datamaskiner man driver med så er det greit å ha litt snøring på hva man holder på med, eller hvertfall lese "read me" fila som følger med!

 

Er det en orginal OS X du har?

Har du oppdatert Firmware?

 

Gjør dette så er nok maskinene dine på nett med OS X!"

 

Jeg har mest lyst til å skrive noe nedsettende om deg, men skal la være. For å svare nøkternt: etter å ha vært dataansvarlig i firmaet i 5 år, og installert alle mulige varianter av Mac OS fra 7.x til 10.3.9, så føler jeg selv at jeg er et par steg forbi å lese "Read Me"-filen til hver enkelt OS. Dersom du lurer: jeg har lest Read Me-filen til OS X, og også filen som forteller hva slags maskinkrav OS X stiller. Har du lest dem? Det virker ikke slik.

 

Så det er altså UMULIG at OS X, som offisielt ike støtter noen versjoner av G3, ikke kan installeres på alle de jeg prøvde det på? Det er HELT UMULIG, og altså kan ikke jeg ha snøring? Hmm, jeg skal sove på den. En veldig givende - nei, BERIKENDE - kommentar. Jeg skal ta den med meg videre i mitt arbeid som dataansvarlig.

Lenke til kommentar
MCDr: jeg så ikke det første innlegget ditt før nå. For å sitere deg:

 

"Uansett hva slags datamaskiner man driver med så er det greit å ha litt snøring på hva man holder på med, eller hvertfall lese "read me" fila som følger med!

 

Er det en orginal OS X du har?

Har du oppdatert Firmware?

 

Gjør dette så er nok maskinene dine på nett med OS X!"

 

Jeg har mest lyst til å skrive noe nedsettende om deg, men skal la være. For å svare nøkternt: etter å ha vært dataansvarlig i firmaet i 5 år, og installert alle mulige varianter av Mac OS fra 7.x til 10.3.9, så føler jeg selv at jeg er et par steg forbi å lese "Read Me"-filen til hver enkelt OS. Dersom du lurer: jeg har lest Read Me-filen til OS X, og også filen som forteller hva slags maskinkrav OS X stiller. Har du lest dem? Det virker ikke slik.

 

Så det er altså UMULIG at OS X, som offisielt ike støtter noen versjoner av G3, ikke kan installeres på alle de jeg prøvde det på? Det er HELT UMULIG, og altså kan ikke jeg ha snøring? Hmm, jeg skal sove på den. En veldig givende - nei, BERIKENDE - kommentar. Jeg skal ta den med meg videre i mitt arbeid som dataansvarlig.

Sorrymac, må ha vært litt sinna/trøtt/frustrert i går.. :cry:

 

Er det denne maskinen du har?

requirements_g307112002.jpg

 

Den er støttet av OS X. Funker det ikke for deg må du oppdatere firmware.

Hvilke maskiner som er støttet ser du HER.

 

På den beige G3 maksinen kan du bruke den her for å få installert OS X.

http://eshop.macsales.com/OSXCenter/XPostF...PostFacto3.html

 

Eller har www.macosxhints.com veldig mye bra hint. :love:

Endret av MCDr
Lenke til kommentar
Dere har sikkert fått med dere denne artikkelen?  OS X 10.4 for x86 skal visst være tilgjengelig allerede.

Har sett x86-versjon av OX X 10.4 på pirate bay, blandt annet, men når folk der spurte etter screenshots fikk de bare stygge photoshop-fakes. Tviler på at det er ekte.

 

EDIT: Den artikkelen satte meg litt i tvil. Tror jeg laster ned og tester.

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...