Gå til innhold

For mye kjølepasta.. Skadelig?


Anbefalte innlegg

Som topic sier, jeg er 100% sikker på at jeg har hatt ALT for mye kjølepasta på min AMD64 3800+ "Venice" ..

 

er det farlig for cpu, eller noe annet? Burde jeg ta av kjøler med en gang og smøre et nytt og mye tynnere lag, eller kan det vente en uke eller to, siden jeg skal bestille en ny kjøler uansett snart.

 

Tempen plager meg ikke, den ligger rett over 50 grader i en SFF pc.. Men jeg vet jeg har hatt for mye kjølepasta.

 

Kjølepastaen er forresten av typen Arctic Silver 5.

 

Takker for alle svar!

\\Kristian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke farlig, men det kan ha motsatt virkning av det som den er tiltenk, nemmelig at du får lit høyere temp istedenfor lavere .

Ja jeg har forstått at temperaturen blir litt høyere, men akkurat nå bryr det meg ikke da jeg skal ha ny CPU kjøler uansett. Tempen er litt over 50c, med boxed kjøler, og vifte som går på 1300rpm.

Lenke til kommentar

Som andre sier er det slik at for mye gjerne virker isolerende heller enn som god varmeoverføring. På den annen side skal det litt til at dette blir et stort problem forutsatt at det ikke lager kortslutning noe sted da.

Feks AS5 som du nevner vil ved normalt press på kjøler ha en "innkjørings periode" på ca 200 timer driftstid (krever at maskinen skrus av og på, kjøles ned)

I løpet av denne perioden vil overflødig pasta flyte ut og man oppnår etterhvert en "perfekt" overføring. Så min mening er i alle fall, om du føler deg trygg på at ikke pastaen har havnet alle mulige andre steder enn der den skal være, og du ikke er sykelig opptatt av temperaturer, er det ikke noe og bekymre seg for.

Lenke til kommentar

Har akkurat montert en AMD 3200+ "Venice" med boxed vifte. Tenkte jeg skulle være litt nøye, og kjøpte derfor Arctic Silver 5. Da jeg sjekket deres bruksanvisning, ble jeg litt overrasket.

 

Kjølepastaen skal ifølge A.S. ikke spres utover. Man skal kun ha en liten dært midt på prosessoren (som et riskort). Dette er mye mindre enn jeg hadde trodd på forhånd. Når man setter kjøleren oppå skal den beveges litt fra side til side så pastaen fordeler seg utover. Poenget med dette er at selve CPUén sitter midt under metallkappen, og det er her varmeutviklingen er stor. Det er derfor mye viktigere å få skikkelig kontakt her enn at hele flaten blir dekket fra kant til kant.

 

De sier også at i løpet av de 200 timene som "innkjøringen" tar kan tempen gå ned mellom 2 til 5 grader.

 

Håper de vet hva de snakker om......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...