Gå til innhold

Åssen tåler monitorer em-påvirkning?


Anbefalte innlegg

Har en gammel 28-tommers sony-monitor (monito i betydningen tv uten tuner). På grunn av plassproblemer er den ganske nær pc-skjermen, (les nesten helt inntil), når jeg skrur den på får jeg massive forstyrrelser på skjermen bestående av "knm-kvikk-aktige" striper. Er dette skadelig for skjermen? Og hva om skjermen er av når tven er på?

 

Synsing, faktisk kunnskap og egenerfaring mottas med takk, men si fra om hva som er hva :wink:.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Spør heller deg selv; Er det behagelig for øynene dine? Er det sunt? Tviler. Antageligvis ikke helt topp for skjermene heller, men...



 

Bruker stort sett bare den tunge jævelen (55kg) når jeg ser på divx/dvd, ser dermed ikke på min vanlige monitor når jeg bruker den, så øynene mine er jeg ikke redd for. Mer redd for monitoren (og kankje sædkvaliteten :smile:.)

 

AtW

Lenke til kommentar

Det som skjer, er at magnetisme påvirker avbøyningsspolen for elektronkanonene i skjermen, slik at disse ikke treffer riktig fargepunkt.

I verste fall _kan_ dette kanskje gi varige konvergensproblemer, men dette er bare en antagelse fra min side.

De fleste skjermer / monitorer er imidlertid utstyrt med en automatisk eller manuell degauss-funksjon, som skal nøytralisere skjermen etter slik påvirkning.

Uansett ville jeg ha flyttet litt på skjermen, for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-18 18:18, Skrue skrev:

Det som skjer, er at magnetisme påvirker avbøyningsspolen for elektronkanonene i skjermen, slik at disse ikke treffer riktig fargepunkt.

I verste fall _kan_ dette kanskje gi varige konvergensproblemer, men dette er bare en antagelse fra min side.


 

Jepp var redd for noe lignende, siden jeg leste dette en plass i en skjerm-review, men jeg har null peiling, tenkte kanksje at skjermen ungikk påvirkning hvis den var av, siden det blir tungvint å flytte den hele tiden.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...