Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Vanlige spørsmål om nettverk. Update 26/9.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Kan noen hjelpe med med dette?

 

Har 3-4 maskiner i LAN via en 54 Mbps SMC Barricade g 2804WBR, en stadjonær via kabel og resten trådløst.

Wlan fungerer utmerket, men har problemer med deling av filer fra den som er koblet via kabel og som er tenkt brukt som server.

 

Har både bilder og musikk som jeg ønsker å dele i nettet, men når jeg prøver å spille musikk på laptop fra serveren klarer den ikke engang det uten hakking og avbrudd. Spiller ellers filmtrailere og slikt fra internett uten problemer på alle trådløse maskiner.

 

Bruker gjerne 20-30 sek på å hente opp et bilde fra pc`en på kabel.

 

Hva kan jeg gjøre for å løse dette problemet

 

EDIT: Prob. løst. Har byttet router. :D

Endret av abm69
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-XHLacM

Det er noe jeg lurer på. Jeg gikk inn på modemet for å sjekke hvem som var koblet til. Der var det en liste over fire enheter. Tre av dem vet jeg er PC'ene våre, men den fjerde er jeg veldig usikker på. Hva kan det være? Kan det feks være routeren? (men ip-adressen stemte ikke med den jeg vet routeren har)?

Nettverket er satt opp "korrekt", slik som er beskrevet i en annen post. Er det en mulighet for at dette er en intrenger?

 

Har laget en liste fra 10.0.0.* til 10.0.0.* som er lagt til i brannmurreglene på zonealarm slik at disse enhetene har fri tilgang til hverandre. Den "ukjente" ble også lagt til, da han var innenfor IP-rekkevidden jeg skrev inn.

 

Er det anbefalt og fjerne denne regelen?

 

EDIT: Lager egen post om dette.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Hei!

 

Har proplemer med å koble meg på internett hjeme. Vi har en d-link router som alle andre i huset er koblet til, men jeg får ikke koblet meg opp..Har et Smc nettverkskort som jeg bruker..

 

Jeg får koblet opp, og signal og styrke er på topp, men det virker som den ikke finner en gateway, og at den ikke klarer å motta noe bare sende..

 

Noen som vet hva som kan gjøres??

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Får de andre PC'ene i huset koblet opp, kommer de på nettet?

 

Det du burde gjøre er å oppdatere firewaren. Hvis oppsettet på din ruter er enkelt anbefaler jeg deg å resette den. Deaktiver nettverkskortet for så å aktivere det på igjen.

 

Skjedde dette bare plutselig? Jeg tror ikke det skal ligge i port åpninger, men gjør det som sagt over å si ifra. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Hei =)

 

Nå har jeg studert alle disse postene den siste timen, prøvd adskillige metoder som er nevnt og virker logiske i forhold til mitt problem, men jeg står fortsatt fast på samme stedet som før...

 

Jeg har 2 stasjonære og en bærbar maskin i hjemmet.

 

Den bærbare er trådløs og de 2 stasjonære er med tp kabel.

 

Disse er koblet opp mot en router og deler internet tilgang fra en tidligere installasjon.

 

Men... Ingen av disse pcene kan dele filer/printer seg imellom.

 

Jeg har gått inn og pinget de, og får opp at min bærbar klarer og pinge den stasjonære(a), men ikke visa versa...? hardware feil?

 

Så har jeg gått inn på gpedit.msc og fjærnet de gruppene som lå der "hunter" metoden.

 

Jeg har skjekket at alle maskinene har unike navn og er i samme arbeidsgruppe.

 

Så etter litt prøving fram og tilbake, får jeg opp på den stasjonære(a) at den ser de 2 andre pcene men får ikke koblet til de. Feilmelding er som følger:

"\\Seraph is not accessible. You might not have permission to use this network resource. Contact the administrator of this server to find out if u have access permissions.

 

The network path was not found."

 

dette gjelder alle maskiner i det samme netverket untatt den selv så klart =)

 

Har også skjekket at alle protokoller som skal være lagt inn er der samt at alle har deling av ivertfall 1 eller 2 mapper.

 

Alle maskinene i netverket er oppdaterte med automatiske oppdateringer (alle er oppkoblet internet konstant) og alle maskinene kjører XP Pro.

 

Er det noe jeg har oversett?

 

Kan det være noe med routeren?

 

Host maskin? hvordan finner/setter jeg det?

 

Har Firewall oppe på alle maskinene...kan dette være problemet?

 

 

Ærligtalt så er jeg ikke noen ekspert på pc og nettverk, ville forstå halvparten av det som er postet her i denne "threaden" men akk! har for lite erfaring på baken og håper at noen litt flinkere kan lese dette og tenke... "Aha! det er jo bare og gjøre XXX"

 

:whistle: *drømaktig blikk* :thumbup:

 

Setter utrolig stor pris på at folk med litt kunskap gjør dette for andre med litt "mindre" kunnskap =)

 

*Keep up the good work!*

 

*Sleepy*

Lenke til kommentar

Har nettop formatert maskina, fått alt opp.

Men jeg skal laste over noen filer fra en kompis, vi finner hverandre på nettverket men han kan ikke komme seg inn på noen av filene jeg har delt.

 

Så jeg prøvde å komme meg inn på meg selv men jeg har heller ikke tilatelse til å gå på de filene jeg selv har delt. (altså via mine nettverkssteder)

 

Har lest igjenna hele denna posten men er så sykt vanskelig å prøve de forskjellige tinga når jeg har windows XP home, og alt som står er beregna på Pro.

 

Regner med at det er bare en liten instilling som står i veien.

Gjestekontoen er aktivert, og brannmuren er det ikke som fucker det til.

 

Fant forresten noe interresant:

 

bla.jpg

 

Her ser dere de filene som er delt (delte ressurser), et par hakk ned ser dere åpne filer, der ligger det ingen ting, i denne åpne filer mappa, skal innholdet der indikere hva som er tilgang til eller er det bare en indikasjon på hva som brukes hvis f. eks noen laster over eller bruker en fil over nettverket?

Endret av LeanFear
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

 

Spørsmål: Vennen min får opp feilmeldingen "Ingen tilgang" når han skriver inn pcnavnet i adressefeltet og trykker enter. Hva er galt?

Svar: Start -> Kjør -> gpedit.msc -> Computer Configuration -> Windows Settings -> Local Policies -> User Rights Assignment.

Bla deg nedover til du finner "Deny access to this computer from the network".

Der kan du godt fjerne alle gruppene som er nevnt.

 

Merk: Avsnittet over virker ikke alltid på alle maskiner, da det også kan være registerfeil som forårsaker problemet, men det skader absolutt ikke å prøve.

 

 

prøvde det med den gpedit men du skulle ha forklart det på norsk ikke ved engelsk versjon av win nåralt annet er forklart på norsk( Datamaskinkonfigurasjon> Windows-innstillinger > Lokale Policyer > Tilordning av Brukerrettigheter) Men fant fram og fjerna alt dær nå kan jeg hvertfall klare å skrive ip'en og få tilgang til det delte men jeg kan ikke bruke finn datamaskiner på arbeidsgruppen

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei... en MEGET bra post du har laga... men jeg har et problem med Remote shutdown:( kan du hjelep meg?

 

 

da jeg går inn på: Kontrollpanel -> Administrive verktøy -> Lokal sikkerhetspolicy -> Lokale policyer -> Brukerrettighets tildeling -> Bla nedover til du finner "Tving systemavslutning fra eksternt system"

 

så går det sånn på min pc: Kontrollpanel -> Administrive verktøy -> Lokal sikkerhetspolicy -> Lokale policyer -> og så står det ikke "Brukerrettighets tildeling men = Tilordning av brukerrettigheter.. men IKKE noe Tving systemavslutning fra eksternt system... kan du hjelpe meg trur du?

 

 

Legger også til et bilde s¨du kan selv se... håper på svar... Link til bilde: http://www.bayofpirates.org/test2/remoteshutdown.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest medlem-75284
Hei =)

 

Nå har jeg studert alle disse postene den siste timen, prøvd adskillige metoder som er nevnt og virker logiske i forhold til mitt problem, men jeg står fortsatt fast på samme stedet som før...

 

Jeg har 2 stasjonære og en bærbar maskin i hjemmet.

 

Den bærbare er trådløs og de 2 stasjonære er med tp kabel.

 

Disse er koblet opp mot en router og deler internet tilgang fra en tidligere installasjon.

 

Men... Ingen av disse pcene kan dele filer/printer seg imellom.

 

Jeg har gått inn og pinget de, og får opp at min bærbar klarer og pinge den stasjonære(a), men ikke visa versa...? hardware feil?

 

Så har jeg gått inn på gpedit.msc og fjærnet de gruppene som lå der "hunter" metoden.

 

Jeg har skjekket at alle maskinene har unike navn og er i samme arbeidsgruppe.

 

Så etter litt prøving fram og tilbake, får jeg opp på den stasjonære(a) at den ser de 2 andre pcene men får ikke koblet til de. Feilmelding er som følger:

"\\Seraph is not accessible. You might not have permission to use this network resource. Contact the administrator of this server to find out if u have access permissions.

 

The network path was not found."

 

dette gjelder alle maskiner i det samme netverket untatt den selv så klart =)

 

Har også skjekket at alle protokoller som skal være lagt inn er der samt at alle har deling av ivertfall 1 eller 2 mapper.

 

Alle maskinene i netverket er oppdaterte med automatiske oppdateringer (alle er oppkoblet internet konstant) og alle maskinene kjører XP Pro.

 

Er det noe jeg har oversett?

 

Kan det være noe med routeren?

 

Host maskin? hvordan finner/setter jeg det?

 

Har Firewall oppe på alle maskinene...kan dette være problemet?

 

 

Ærligtalt så er jeg ikke noen ekspert på pc og nettverk, ville forstå halvparten av det som er postet her i denne "threaden" men akk! har for lite erfaring på baken og håper at noen litt flinkere kan lese dette og tenke... "Aha! det er jo bare og gjøre XXX"

 

:whistle: *drømaktig blikk* :thumbup:

 

Setter utrolig stor pris på at folk med litt kunskap gjør dette for andre med litt "mindre" kunnskap =)

 

*Keep up the good work!*

 

*Sleepy*

7339998[/snapback]

 

Jeg har samme problem. Ingen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg hadde også problemer med å få pcene hjemme til å dele filer/printer. Løsningen for meg ble å:

 

1. Legge til "NWLink IPX/SPX/NetBIOS kompatibel transportprotokoll" i egenskaper for nettverket/trådløs på maskinene.

2. Aktivere gjest-kontoen på maskinene.

 

Etter det fungerte alt fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...