Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Vanlige spørsmål om nettverk. Update 26/9.


Anbefalte innlegg

Nix, det hjalp ikke. Jeg får heller ikke slettet filer som ligger i mappa og dens undermapper. Har fått fjernet delinga av mappa ved å høyreklikke på Min Datamaskin -> Behandle -> Delte mapper -> Delte ressurser og fjerne de mappene jeg VET jeg deler fra lista. Vet ikke om dette er korrekt måte å gjøre det på?

 

Føkker jeg til maskina helt hvis jeg fjerner de andre objektene som ligger i listen over delte ressurser? (se vedlagte bilde)

 

Edit: Det funka etter en restart av maskina.

post-47927-1140270730_thumb.jpg

Endret av shilseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
forceguest=1

restrictanonymous=0

gjestekonto=aktivert (passord er nullstilt)

brannmur=off

 

Beklager å si det men jeg får fortsatt samme feilmelding om påloggingsfeil som jeg har har skrevet tidligere  :thumbdown:

 

Kan jeg sette passord på gjest kontoen selvom den er deaktivert? Jeg vil jo helst at den skal være deaktivert! Som sagt, når gjeste kontoen er deaktivert får jeg opp et innloggings vinu der brukeren alerede er satt til guest og ikke kan forandres. Så må jeg skrive inn passord til en deaktivert konto...........  :ermm:

4249496[/snapback]

 

Hvor er det man skal sette verdiene til disse variablene her:

 

forceguest=1

restrictanonymous=0

gjestekonto=aktivert (passord er nullstilt)

brannmur=off

 

?

Lenke til kommentar
forceguest=1

restrictanonymous=0

gjestekonto=aktivert (passord er nullstilt)

brannmur=off

 

Beklager å si det men jeg får fortsatt samme feilmelding om påloggingsfeil som jeg har har skrevet tidligere  :thumbdown:

 

Kan jeg sette passord på gjest kontoen selvom den er deaktivert? Jeg vil jo helst at den skal være deaktivert! Som sagt, når gjeste kontoen er deaktivert får jeg opp et innloggings vinu der brukeren alerede er satt til guest og ikke kan forandres. Så må jeg skrive inn passord til en deaktivert konto...........  :ermm:

4249496[/snapback]

 

Hvor er det man skal sette verdiene til disse variablene her:

 

forceguest=1

restrictanonymous=0

gjestekonto=aktivert (passord er nullstilt)

brannmur=off

 

?

5691986[/snapback]

 

Ok. Fant ut av det her...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Fra guiden:

For å legge til brukere må du inn i policyen og endre på dette.

Kontrollpanel -> Administrive verktøy -> Lokal sikkerhetspolicy -> Lokale policyer -> Brukerrettighets tildeling -> Bla nedover til du finner "Tving systemavslutning fra eksternt system" -> Dobbeltklikk og legg til maskiner/brukere som skal ha rettigheten.

 

Dette har jeg litt problemer med å få helt til. Jeg har etterhvert lagt opp slik at jeg bruker samme navn og passord på alle maskiner i nettverket for å holde det enkelt. Men når jeg prøver å legge til en maskin/bruker som skal ha tilgang til å avslutte systemet eksternt, finner den maskinen, men jeg får beskjed om at det ikke kan lagres.

 

Dette lurer jeg også på. Ingen som vet?

 

Har også forsøkt shutdown -i men når jeg går på browse for å legge til maskin kommer det opp "The directory service is currently unavailable"

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har en Win2K filserver. Men jeg får problemer så fort jeg bruker XP mot den. Hvis jeg har koblet mot den en gang (gjennom å skrive \\filserver\share$ i kjør-boksen) så virker det helt umulig og siden endre brukernavn og passord hvis jeg engang har klicka i "Husk passord". Hvordan kan jeg få nullstilt det?

 

/Jørgen

Endret av JLindroos
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei =)

 

Jeg lurer på om man kan koble til internett gjennom en annen maskin?

 

Jeg har en lang Tp-kabel og en kort. Jeg skal koble til to pc'er på stua.

På hovedkortet mitt (MSI Diamond) har jeg to jack-innganger (eller hva det heter, passer til internettplugg)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg lurer på noe av det samme; Etter et kompromiss med dama har jeg flyttet PCen og Xbox 360en ut av stua og opp på loftet. Resultatet er at jeg ikke lenger har mulighet for å bruke nettverkskabel og må bruke trådløst nettverk. Planen min var å bruke trådløst til PCen og la 360en koble til internett gjennom PCen med kabel...

Problemet er at når jeg aktiverer deling av internettkoblingen (la andre maskiner på nettverket koble til internett gjennom denne maskinen) får jeg en feilmelding om at ip-adressen som trenges allerede er opptatt...

HJELP!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Remote shutdown

 

Antageligvis det mest spurte spørsmålet her på forumet. Mange av dere vet om "shutdown" kommandoen i CMD (kommandolinje), men ikke alle vet hvordan man kan bruke den. Microsoft har nemlig gjort slik at BARE maskiner spesifisert et spesielt sted i den lokale sikkerhetspolicyen, vil kunne gjøre dette.

For å legge til brukere må du inn i policyen og endre på dette.

Kontrollpanel -> Administrive verktøy -> Lokal sikkerhetspolicy -> Lokale policyer -> Brukerrettighets tildeling -> Bla nedover til du finner "Tving systemavslutning fra eksternt system" -> Dobbeltklikk og legg til maskiner/brukere som skal ha rettigheten.

Det fine med dette er at BARE de som er i denne listen, kan avslutte systemet via den kommandoen, ikke engang Administratorer kan gjøre dette med mindre de står i listen. Nå skal du åpne CMD. (Kjør -> CMD) Der skriver du "shutdown", og da skal du få en komplett liste over alle parameterene du kan bruke. Den grunnleggende kommandoen er:

shutdown -s -m \\maskinnavn

Da vil målmaskinen (spesifisert istedenfor \\maskinnavn) slå seg av innen 1 minutt. Hvis du vil stille et mer eksakt tidspunkt der maskinen skal slå seg av, legger du til -t. F.eks. shutdown -s -t 120 -m \\maskinnavn vil slå av maskinen innen 120 sekunder. Dvs 2 minutter.

4245146[/snapback]

 

Kontrollpanel -> Administrive verktøy -> Lokal sikkerhetspolicy -> Lokale policyer -> Brukerrettighets tildeling -> Bla nedover til du finner "Tving systemavslutning fra eksternt system" -> Dobbeltklikk og legg til maskiner/brukere som skal ha rettigheten.

 

eksisterer ingenting med navn Brukerrettighets tildeling, men finnes noe lignende, men det inneholder ikkje noe som ligner på "Tving systemavslutning fra eksternt system"

 

bruker WinXP pro.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei! Fikk meg en bærbar pc igår og har prøvd i noen timer å sette opp nettverket slik at jeg jeg får delt filer mellom pcene.

 

Sleit litt først, men fant ut at problemet var brannmuren (!) :blush:

 

Men jeg vil jo forsatt ha i bruk brannmuren. Da må jeg vel manuelt legge til i brannmuren hvilken pc som skal ha tilgang til pcene, ikke sant??

 

Hvordan gjør jeg dette, er det noen som kan hjelpe meg? Første gang jeg prøver dette.

 

Takker for svar.. ;)

Lenke til kommentar

glem det.. dette ordna seg på en eller annen måte, uten at jeg trengte å slå av brannmurene.

 

Men jeg vil sette opp passord slik at andre ikke får tilgang, hvordan gjør jeg dette?? Har XPpro på stasjonæren og home på bærbaren.

 

Og hvordan sletter jeg en "datamaskin" fra arbeidsgruppen, eller en forbindelse mellom to pcr (en arbeidsgruppe?) ?

 

post-43843-1155946969_thumb.jpg

 

prøvd å sette opp flere ganger, så har det resultert at datamaskinene kommer opp flere ganger.

Endret av wæng
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei. det jeg lurer på er: hvor stor hastighet takler de orginale kobberkablene til telenor(?). Saken er at det blir lagt fiber fra nord-norge en plass til trondheim, og kommunen min skal få koble seg inn på denne fiberkablen og ha fiber inn til sentralene i kommunen. vil de orginale kobberkableen takle stor hastighet?

Endret av staf
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Kom tilfeldigvis over denne tråden i ett desperat google søk etter løsningen på \\datamaskinnavn er ikke tilgjengelig feilen.. Jeg prøvde løsningen din med Min Datamskin >> Behandle.. men da kom jeg ikke lenger fordi det var ingen "lokale brukere og grupper". Prøvde også den andre løsningen men "gpedit.msc" fantes ikke..

 

Var også intressert i det med "Shutdown" men når jeg kom inn på "Administrative verktøy" og der var det ingen "lokal sikerhetspolicy"..... :ohmy:

 

noen idè?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...