Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Vanlige spørsmål om nettverk. Update 26/9.


Anbefalte innlegg

Hei. På grunn av at jeg ikke kan starte et ny tråd i dette forumet her (Pga en bug, stod at jeg måtte ha minimum 3 bokstaver i emnetittel og 2 i meldingen, men dette hadde jeg jo... Så... Prøver å poste her istedet. :) )

Jeg og familien min har hatt kabeltilkobling hele tiden (ledninger) og har ikke hatt trådløst før.

Siden jeg snart skal få meg bærbar, har det vært kjekt med trådløst, siden jeg også skal ha med meg kompiser hjem og sånt og.

Men jeg har noen spørsmål først. Vi vet ikke så mye om trådløst nettverk siden vi har hatt kabel som sagt.

Spørsmålene der da:

 

1: Koster det ekstra? (eller må man bare kjøpe nye komponenter, som f.eks trådløs ruter, og eventuelt hva må man kjøpe?)

 

2: Kobler man seg opp mot trådløs ruter? I så fall, hvordan? Skriver man inn passord og et eller annet?

 

3: Hva er forskjellen på trådløse nettverkskortene? F.eks, hva er forskjellen på Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g Mini-Card og et Intel® Next-Gen Wireless N Mini-kort ?

 

4: Er det mange ulemper? (Leste i en sticky tråd om at kabel kunne bli raskere enn trådløst) men er det noen andre forskjeller? F.eks hvis internett hastigheten er 5mb/s, blir trådløse internetten like rask da?

 

5: Hva er dette med at man må skjule trådløse internetten sin fra at andre skal kunne bruke den ulovlig? (Guide til hvordan man skjuler det?)

 

6: Noe annet nyttig jeg bør vite?

 

-Takk. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

1. Ja du kjøper feks en trådløs ruter, hvor god den skal være er vell egentlig opp til deg.

 

2. Vis du har bekjentskap med vanlige rutere/modem så må du bare konfiguere den selv, står ganske sikkert beskrevet i manualen.

 

3. Det er forskjellige WLAN standarer, a er den eldste og N den nyeste. Du kan lese mer her.

 

4. Vis du har en internetthastighet på 5mb så klarer den trådløse-rutern det ganske bra regner jeg med.

 

5. Den kan du sikkre i konfigurasjonen, sette passord for og få logget på nettverket. Burde også skifte passord på innlogginga til konfigurasjonen av rutern og, veldig mange som ikke gjør det. :tease:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Problemer og potensielle løsninger

 

Spørsmål: Vennen min får opp feilmeldingen "Ingen tilgang" når han skriver inn pcnavnet i adressefeltet og trykker enter. Hva er galt?

Svar: Start -> Kjør -> gpedit.msc -> Computer Configuration -> Windows Settings -> Local Policies -> User Rights Assignment.

Bla deg nedover til du finner "Deny access to this computer from the network".

Der kan du godt fjerne alle gruppene som er nevnt.

 

Merk: Avsnittet over virker ikke alltid på alle maskiner, da det også kan være registerfeil som forårsaker problemet, men det skader absolutt ikke å prøve.

 

Har dette problemet..

 

men finner ikke gpedit.msc da jeg kjører "kjør" og søker etter det

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Problemer og potensielle løsninger

 

Spørsmål: Vennen min får opp feilmeldingen "Ingen tilgang" når han skriver inn pcnavnet i adressefeltet og trykker enter. Hva er galt?

Svar: Start -> Kjør -> gpedit.msc -> Computer Configuration -> Windows Settings -> Local Policies -> User Rights Assignment.

Bla deg nedover til du finner "Deny access to this computer from the network".

Der kan du godt fjerne alle gruppene som er nevnt.

 

Merk: Avsnittet over virker ikke alltid på alle maskiner, da det også kan være registerfeil som forårsaker problemet, men det skader absolutt ikke å prøve.

 

har prøvd dette får tilgang på andre maskiner i nettverket men ingen andre maskiner får tilgang til min PC

 

trenger hjelp for jeg står for det meste av nedlastingen i huset og deler det ned til Tv-rommet er i dyreste laget å brenne ut hver gang jeg finner noe bra

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Spørsmål: Jeg vil gjerne ha passord på PC-en min slik at når folk skriver "\\pcnavn" vil de få opp en dialogboks med brukernavn og passord.

Svar: Det eneste du må gjøre er å sette passord på Gjestekontoen. Dette gjør du ved å høyreklikke på min datamaskin -> Behandle -> Lokale brukere og grupper -> Brukere -> Høyreklikk på Gjest og velg "Angi passord". Dermed skriver du passordet folk skal bruke, og velger Fullfør. Folk må nå spesifisere et brukernavn (Gjest) og et passord (det du satt i forrige trinn).

Jeg har gjort nøyaktig som du sa men brukerne trenger fortsatt ikke å oppgi brukernavn eller passord. Alt som trengs å gjøre er å trykke på nettverk --> navn på PC og velge den delte mappen også er man inne. Samme problem ved å skrive \\navnpåpc. Noen forslag hvordan løse dette?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Ja du kan flytte den. Men da må du strekke kabel.

 

Det kommer ann på om den har A) innebygget modem (telefonledning fra veggen inn til ruteren) eller om den har B) ekstern modem.

 

Dersom A) må du ha et telefonutak nede, eller strekke telefonledning ned. Dersom du har isdn / analog telefon og bruker splitter må denne være der hvor ruteren er, og også hvor telefon "boksen" er.

 

Dersom B) holder det med å strekke vanlig cat5 nettverksledning til ruteren, fra modem til ruter.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Huff huff, vet ikke hvor jeg skal begynne.. Vel det startet for en time siden da jeg bestemte meg for og innstallere et nytt nettverkskort siden mitt gamle begynner å ta på årene..

 

Nye: D-Link DWA-140

Gamle: 3Com Wireless etter eller annet

 

Etter installeringen av det nye var jeg på internet, og nå var jeg klar til å sette i gang en CSS server som jeg hoster, men nå får jeg ikke servern opp, den viser seg ikke på internet, får det kun opp på LAN.

 

Så folks, trenger seriusly med help, kan det være konflikter eller no? Har selv avinstallert det nye og satt inn det gamle med får fortsatt ikke opp servern på internet..

 

Svar meg fort som mulig :'(

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei.

Kan noen hjelpe meg litt?

 

har litt problemer med å få tilgang til nettverket på jobb..

 

fikk tilgang til alt med min maskin, men han som deler kontor med meg får ikke tilgang.

jeg ser maskinen i arbeidsgruppen, men får den "Har ikke tilgang" feilmeldingen hvis jeg prøver å komme inn.

 

alle har xp pro med nyeste oppdateringer. :cry:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hei

Hvordan setter jeg opp passordkrav på det trådløse nettverket? Slik at man trenger passord for å kunne logge seg på nettverket (det skjønte dere sikkert...).

 

Har prøvd å gå på websiden til routeren, men fant ikke mye der. Eneste jeg fant var på Wireless settings: Security Mode. Her kan jeg velge mellom WEP, WPA-personal og WPA-enterprise. Tør ikke helt prøve og se hva som skjer...

 

takker for all hjelp

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 6 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Hei, sliter med å få internett på laptopen min. Det skjedde like før helgen at det plutselig, helt uten videre, ble borte.

Når jeg feilsøker så kommer dette opp som Problem:

 

"Problem med trådløs kort eller tilkoblingspunkt".

 

Det kommer opp "Løst", så nå skal det fungere. Men etter en stund er det samme kjøret igjen.

 

Noen som vet om dette er noe jeg kan fikse selv, eller må jeg levere inn laptopen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...