Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Vanlige spørsmål om nettverk. Update 26/9.


Anbefalte innlegg

God og oversiktlig guide, men jeg har et spørsmål:

 

Når jeg prøver å koble til de PCene i mitt nettverk som buker xp pro får jeg opp et brukernavn/passord innloggingsvindu, om gjeste kontoen deaktivert. Hvis jeg aktiverer gjeste kontoen får jeg opp følgende feilmelding når jeg prøver å koble meg på de andre maskinene:

 

\\"datamaskin-navn" er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursen. Kontakt administratoren av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelser

 

Påloggingsfeil! Brukeren har ikke fått invilget forespurt påloggingstype på denne datamaskinen.

 

I guiden din forklarer du hvordan man legger til innlogging med brukernavn/passord, men ikke hvordan man fjerner det. Det virker som dette kun gjelder xp pro.

 

Jeg vil altså logge på uten å taste inn brukernavn/passord!?

Dette står forklart i guiden. Les i "Spørsmål og potensielle svar".

Ps: Etter registerendringen må du reebote pc'en.

 

Windows i en Workgroup er så pass enkelt at hvis du har samme brukernavn og passord på alle maskiner så skal du kunne gjøre akkurat dette...

 

du kan også mappe opp et share... via script... med passord og det hele i scriptet...

 

net use p: \\pc-navn /user:brukernavn passord

 

lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Festet denne jeg :)

Huh, den der ventet jeg ikke :p . Jeg får vel oppdatere posten litt imorgen etter en god natts søvn.

 

Hvis det er noen som har kommet opp med en klar løsning til problemet tidligere i posten, så kom gjerne med et svar. Fortsatt etter utallige forsøk, finner jeg ikke ut av dette. Kom også gjerne med forslag til nye ting jeg burde legge inn i posten :) .

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
For noen dager siden dukkert det opp et merkelig problem. Vi har montert mange pc-er i nettverk. Vi monterte et nytt nettverkskort i en pc. Vi spilte litt. Alt gikk normalt, men så plutselig klikket en pc, og deretter alle de andre sju pc-ene. Vi slo av alle pc-en. Koblet ut switchen og kobla den inn. Nå prøvde vi, men da ville ingen pc-er komme inn på nettverket. Alle sendte, men ingen mottok!

 

Videre fikk vi feilmeldingen at MSHOME ikke var tilgjengelig! Servertjenesten og serverlisten var utilgjengelig.

 

 

 

Et lite spørsmål til! Hvorfor skal gjest-kontoen aktiveres? Jeg bruker den ikke uansett!

Du har nok tatt ut "master" maskina.

 

I eit windows nettverk uten servere vil ein pc ta kontrollen og holde styr på kva pc'er som er i nettet.

 

Er jo av og til på LAN eg har vore på: 4-5 maskiner har vore i lag lenge og spelt, så skrur ein av maskina og stikker, så kjem det inn ein ny person, så kan han sjå maskinnavnet til han som stakk på nettverket.

 

dårlig forklart... men klokka er ein del no.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Heisann

 

Nydelig forklaring på MANGE av mine problem:)

 

Bare et spm. Har lagd et hjemmenett nå med to trådløse pcer. Med den ene kommer jeg greit inn på den andres shared files, men i motsatt tilfelle spør den andre pcen om brukernavn og passord for å få tilgang. Hva er dette? Jeg har ikke lagd noen sperre og skjønner ikke hvilket brukernavn og passord det er snakk om :(

Lenke til kommentar

Heisann

 

Ja det er tomme ruter, ingen info der!

 

Når jeg prøver med på et brukernavn og passord, kommer det opp:

 

brukernavn: "Navnet på min datamaskin"\

passord:

 

Merkelig mao

 

mvh

erlend

Hyggelig å høre :). Til problemet ditt: kommer det opp blanke ruter (dvs. det står ingenting i noen av rutene)?

5144913[/snapback]

Lenke til kommentar
Høyreklikk på Min Datamaskin og velg behandle. Deretter blar du deg fram til Gjest brukeren og setter passordet til blankt.

5152761[/snapback]

 

Jeg fulgte ditt råd: Dermed får jeg ikke adgang til den andre pcen i det hele tatt...Merkelig, nå er beskjeden at det er: No acess, contact system administrator!

Lenke til kommentar
[...]

 

Windows i en Workgroup er så pass enkelt at hvis du har samme brukernavn og passord på alle maskiner så skal du kunne gjøre akkurat dette...

 

du kan også mappe opp et share... via script... med passord og det hele i scriptet...

 

net use p: \\pc-navn /user:brukernavn passord

 

lykke til!  :thumbup:

4910485[/snapback]

 

Dette er feil, du trenger ikke være i samme workgroup. workgroup har ingen slik funksjonalitet eller krav.

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar
Høyreklikk på Min Datamaskin og velg behandle. Deretter blar du deg fram til Gjest brukeren og setter passordet til blankt.

5152761[/snapback]

 

Jeg fulgte ditt råd: Dermed får jeg ikke adgang til den andre pcen i det hele tatt...Merkelig, nå er beskjeden at det er: No acess, contact system administrator!

5154419[/snapback]

 

Hvis du leter litt lenger opp (eller i siden før) skal du finne en post av "hunter" der problemet skal bli løst, med mindre du har lekt i registeret, noe som jeg gjorde :p.

 

edit:

Løsninga til problemet med at brukere ikkje kjem inn på maskina, sjølv om brukerkontoen Gjest er aktivert ligger i at Gjestekontoen ikkje har tilgang til maskina frå nettverket.

 

dette må fiksast i den lokale gruppepolicyen til maskina.

 

gå på startmenyen -> kjør -> skriv gpedit.msc

 

lokal datamaskin-policy -> Datamaskinkonfigurasjon -> windows-instillinger -> sikkerhetsinnstillinger -> lokale policyer -> tilordning av brukerrettigheter

 

I lista som kjem opp til høgre, finner du noko som heiter

"Nekt tilgang til denne datamaskinen fra nettverket"

 

Dobbeltklikk den, og fjern brukeren Gjest frå lista!

Pass på at gjestekontoen er aktivert!

Endret av Marti
Lenke til kommentar

Dette var en fin guide, kunne spart mange timers prøving og feiling om jeg hadde lest den for en stund siden...

Har om sider fått til det meste av det jeg vil på hjemmenettet mitt, men en ting sliter jeg fortsatt litt med å forstå helt når det gjelder fjernstart og avslutning.

Fra guiden:

For å legge til brukere må du inn i policyen og endre på dette.

Kontrollpanel -> Administrive verktøy -> Lokal sikkerhetspolicy -> Lokale policyer -> Brukerrettighets tildeling -> Bla nedover til du finner "Tving systemavslutning fra eksternt system" -> Dobbeltklikk og legg til maskiner/brukere som skal ha rettigheten.

 

Dette har jeg litt problemer med å få helt til. Jeg har etterhvert lagt opp slik at jeg bruker samme navn og passord på alle maskiner i nettverket for å holde det enkelt. Men når jeg prøver å legge til en maskin/bruker som skal ha tilgang til å avslutte systemet eksternt, finner den maskinen, men jeg får beskjed om at det ikke kan lagres. (se vedlagt bilde)

Når jeg går ut av denne menyen igjen, står navnet på den nye maskinen der, men jeg får det ikke helt til å virke som ønsket.

 

Det jeg foreløpig har gjort for å få dette til er å aktivere gjest-konto, og videre gitt "gjest" fulle administrator rettigheter... På denne måten får jeg skrudd av fra alle maskiner, men det innebærer vel at hvem som helst egentlig kan skru av mine maskiner?

Hvis det jeg har gjort bare innebærer at maskinene på lokalnettet mitt har tilgang er det helt greit, men hvis det innebærer at folk utenfra kan gjøre det samme er det jo litt dumt. Noen som har noen tips, kommentarer til dette?

post-56388-1132235471_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hallo. Kan ikke nesten ingeting om data å viste ikke hvor jeg skulle spørre. Men du så ut som du hadde peiling :thumbup: Jeg skal kjøpe meg ny data, og vet ikke helt hvordan internettkobling jeg skal ha . Jeg lurer på om hvis jeg kjøper en data med wireless nettverkskort om det også funker å sette inn en kabel i hovedkortet (ethernett), hvis jeg synes trådløst er for dårlig. Og om det finnes en ruter som fungerer med begge, hvis jeg skulle ombestemme meg. For Jeg skal dele linjen med en annen data og lurte på om begge utgangene måtte være enten wireless/kablet eller om de kunne være forskjellige?

 

Noen linker eller hjelpesider som kunne hjelpe meg litt med det grunleggende om dette? :blush:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hallo. Kan ikke nesten ingeting om data å viste ikke hvor jeg skulle spørre. Men du så ut som du hadde peiling :thumbup:  Jeg skal kjøpe meg ny data, og vet ikke helt hvordan internettkobling jeg skal ha . Jeg lurer på om hvis jeg kjøper en data med wireless nettverkskort om det også funker å sette inn en kabel i hovedkortet (ethernett), hvis jeg synes trådløst er for dårlig. Og om det finnes en ruter som fungerer med begge, hvis jeg skulle ombestemme meg. For Jeg skal dele linjen med en annen data og lurte på om begge utgangene måtte være enten wireless/kablet eller om de kunne være forskjellige?

 

Noen linker eller hjelpesider som kunne hjelpe meg litt med det grunleggende om dette? :blush:

5220835[/snapback]

 

Du kan fint bruke kabel hvis du synes trådløst funker dårlig. Her er alle trådløse routerene komplett har inne. Se litt på dem og velg en som funker greit til ditt behov. Med disse routerene kan du lett velge om du skal ha trådløst eller kablet nettverk.

Lenke til kommentar
Kvifor kjem eg ikkje inn viss eg skriver \\maskinnavn, men viss eg skriver

\\maskinnavn\deltmappe så går det greit?

5435128[/snapback]

 

Det er ikke sikkert det her er rett, men jeg mener å huske at det hadde noe med "Kan ikke finne \\maskinnavn" problemet å gjøre. Prøv det som står i guiden.

Lenke til kommentar

denne "verdien" finnes ikke på den bærbare pc'en til dama, Min datamaskin -> Behandle -> Lokale brukere og grupper -> Brukere -> Dobbeltklikk på Gjest -> Ta vekk huken på "Kontoen er deaktivert"

 

Altså "Lokale brukere og grupper" finnes ikke. Hva er galt? Hun har XP home, har det noe med saken å gjøre?

 

 

Har gått igjennom guiden rett tror jeg. Har allerede min egen bærbare pc og den stasjonære i nettverk, men får ikke tilgang til den nye pc'en.

 

Får til å pinge henne, og motsatt..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvordan får jeg delte mapper og filer til å bli "udelte" igjen? Noen undermapper til en mappe som er delt kan ikke skrives til (flytte filer til mappen). Lurer på om det kan være fildelingen som forårsaker dette?

 

Når jeg velger å fjerne attributten "Skrivebeskyttet" til den delte mappa og alle undermapper og filer, får jeg opp beskjed om at "Det oppstod en feil under angivelse av attributter for filen: ..\filnavn.mp3. Ingen tilgang" Hva kommer dette av, og har det noe å gjøre med at mappen og alle undermapper er delt?

 

Jeg er logget inn på maskinen som administrator.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...