Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Vanlige spørsmål om nettverk. Update 26/9.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg må være helt blind :cool::ermm:

 

Hvis jeg går til mappealternativer->vis->nederst.......står det: Vis krypterte eller komprimerte NTFS-filer i farger........ og mye annet som ikke har noe med fildeling å gjøre :blush:

"enkel fildeling" tab'en er bare i WinXP PRO.

Dersom du har en annen versjon er det godt sansynlig at det er derfor du ikke har den.

Lenke til kommentar

Løsninga til problemet med at brukere ikkje kjem inn på maskina, sjølv om brukerkontoen Gjest er aktivert ligger i at Gjestekontoen ikkje har tilgang til maskina frå nettverket.

 

dette må fiksast i den lokale gruppepolicyen til maskina.

 

gå på startmenyen -> kjør -> skriv gpedit.msc

 

lokal datamaskin-policy -> Datamaskinkonfigurasjon -> windows-instillinger -> sikkerhetsinnstillinger -> lokale policyer -> tilordning av brukerrettigheter

 

I lista som kjem opp til høgre, finner du noko som heiter

"Nekt tilgang til denne datamaskinen fra nettverket"

 

Dobbeltklikk den, og fjern brukeren Gjest frå lista!

Pass på at gjestekontoen er aktivert!

 

Fiks ferdig.

 

edit: lagt til meir info

Endret av TheHunter
Lenke til kommentar
Skriv at dei SKAL kjøyre Windowsupdate før dei åpner og deler ut filer osv osv...

 

Når det gjelder det med "ingen tilgang" kordan var det dere fiksa det?

Når du legger til "alle" blir det ikkje litt riskey med sikkerheiten da?

Takk for det Cornel. Skal legge det til med en gang.

Nei det blir ikke noe mer risikabelt når de bare har Lese tilgang.

Det blir det samme som enkel fildeling :) .

Lenke til kommentar
Skriv at dei SKAL kjøyre Windowsupdate før dei åpner og deler ut filer osv osv...

 

Når det gjelder det med "ingen tilgang"  kordan var det dere fiksa det?

Når du legger til "alle" blir det ikkje litt riskey med sikkerheiten da?

Takk for det Cornel. Skal legge det til med en gang.

Nei det blir ikke noe mer risikabelt når de bare har Lese tilgang.

Det blir det samme som enkel fildeling :) .

Skadar ikkje og kjøyre windowsupdate for det om det ikkje er noken fare.

 

Eg går ut i frå at gjestekontoen må væra aktivert for at dette skal fungere.

 

På Lan har eg lyst at eg skal ha full tilgang (frå f.eks laptop) eller ei av mine andre maskiner (har samme brukarnavn/passord på alle kontoane mine) og andre skal berre ha lesetilgang, og noken mapper er det kun eg som skal ha adgang.

 

Til no har eg løyst det på denne måten at eg har laga ein brukar som heiter lan og passord lan og at dei andre skriv inn det når dei får spm om passord.

 

Eg trur at dette fungerte mykje bedre i windows 2000, var ofte på lan då med win2k og det var aldri noko tull med delinga, einaste ein måtte passe på var og fjerne full tilgang til alt ein delte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
...I lista som kjem opp til høgre, finner du noko som heiter

"Nekt tilgang til denne datamaskinen fra nettverket"

 

Dobbeltklikk den, og fjern brukeren Gjest frå lista!

Pass på at gjestekontoen er aktivert!

 

Fiks ferdig.

 

edit: lagt til meir info...

Men eneste brukeren som lå der var suport_noe. Slettet den også, men skal jo ikke ha noe å si og har gjort alt annet jeg kunne se av mulige løsninger her. Ingenting funker:p Kjører XP pro. Er dette en bug pro har?

Lenke til kommentar

Istedenfor å lage en egen tråd så prøver jeg lykken her. Før jeg stiller spørsmålet så bør jeg nevne at jeg aldri har prøvd dette før:

 

Må desverre levere inn denne datamaskinen for å få fikset skjermkortet. Det kan bli en smule kjedelig å være uten internett i X antall uker så jeg tenkte å prøve å koble min egen maskin opp på internett. Vi har ISDN hjemme hos oss, men jeg har ikke ISDN-kort i min pc. Kan jeg koble opp på internett via nettverkskortet?

 

Er mye mulig et ganske tåpelig spørsmål, men jeg aner rett og slett ikke :blush:

Lenke til kommentar
Vi har ISDN hjemme hos oss, men jeg har ikke ISDN-kort i min pc. Kan jeg koble opp på internett via nettverkskortet?

Heisan

 

Redd du må ha et ISDN-kort i PCen for å komme på nettet, kun et nettverkskort vil ikke fungere dessverre. :roll:

Må nok ha et ISDN kort ja, men det koster ikke akkurat veldig mye. Du får det for 300,-.

Skulle tro dette kortet holdt til ditt bruk :) .

Lenke til kommentar
...I lista som kjem opp til høgre, finner du noko som heiter

"Nekt tilgang til denne datamaskinen fra nettverket"

 

Dobbeltklikk den, og fjern brukeren Gjest frå lista!

Pass på at gjestekontoen er aktivert!

 

Fiks ferdig.

 

edit: lagt til meir info...

Men eneste brukeren som lå der var suport_noe. Slettet den også, men skal jo ikke ha noe å si og har gjort alt annet jeg kunne se av mulige løsninger her. Ingenting funker:p Kjører XP pro. Er dette en bug pro har?

Kanskje jeg skal sende en mail til microsoft om dette. Hadde vært fint og løse det en gang for alle :ermm: .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...