Gå til innhold

Blogg: Rollespill - mine favoritter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig bra feature av Erling E.

MEN - jeg savnet GOTHIC 1 og 2, som er det absolutt beste jeg har spilt i sjangeren. Har vært gjennom hele Morrowind "game of the year edition" med fullversjonene av Bloodmoon og Tribunal, og synes ikke dette er på høyde med Gothic-spillene. Mangler skikkelig atmosfære, samt blir tidvis mye reising hit og dit i litt kjedelige landskaper i forhold til nevnte tittel. I Gothic 2 var jeg så involvert og spent at timene rant av gårde uten at jeg merket det - ble faktisk så mye av det gode at jeg glemte at jeg hadde et liv utenfor også :roll: . Med Morrowind kjedet jeg meg mye og var bare besatt på at jeg skulle fullføre. Størrelsen på verdenen imponerte, men.... tok meg hele tiden i å savne Gothic 2 mens jeg spilte.

Lenke til kommentar

Takk Treblad, MiSP og Datagnomen! :-)

 

Datagnomen: Hvis du snakker om min feature, så ble den skrevet i august 2002, og da var ikke Gothic 2 ute, et spill som faktisk er høyt på favorittlisten min. Det første spillet fikk jeg aldri spilt, dessverre. Ser frem til treeren!

Endret av Erling E.
Lenke til kommentar
Smaken er delt vet du. Eller skal jeg ta dine kommentarer med en klype salt BTK? Du nevner jo ikke Divinity-spillene, som er av mine favoritter. ;)

Hehe, smaken er som baken ja ;)

 

Ta selvfølgelig også mine kommentarer med en klype salt og en dose humor! :D

 

Divine Divinity-spillene var ikke noe annet enn hack'n'slash for meg, og det blir alt for meningsløst i lengden. Don't get me wrong, det er bra spill, men jeg vil ikke putte de på en liste over klassikere.

Endret av BTK
Lenke til kommentar
Divine Divinity-spillene var ikke noe annet enn hack'n'slash for meg, og det blir alt for meningsløst i lengden. Don't get me wrong, det er bra spill, men jeg vil ikke putte de på en liste over klassikere.

Jeg synes ikke Divinity-spillene er svakere på rollespillelementer enn for eksempel Baldur's Gate-spillene. Ja, Divinity-spillene har et langt kjappere gameplay i kampene, men det gjør det ikke til mindre rollespill. Jeg ser det snarere som at de faktisk klarer å luke ut noe av det som faktisk er godt med hack'n' slash som Diablo, og tilpasse det til "skikkelige rollespill" med historie, stemning, humor, tragedie og alt som hører med i et rollespill.

 

Divinityspillene har forresten et univers som fint få rollespill kan konkurrere mot. Bakgrunnshistorie, legender, i det hele tatt. Novella som følger med Beyond Divinity utvider horisonten en hel del, det samme gjør alle referanser og alt lesestoff man finner i spillene. Gleder meg som en unge til Divine Divinity 2, ja mer enn til Oblivion også. :)

Lenke til kommentar

Min all time favourit i RPG-sjangeren er uten tvil Ultima Underworld :love:

Ingen spill har klart å gjenskape den fantastiske atmosfæren i etterkant. Gothic var nært, men nådde ikke helt opp.

 

Og ellers så er jo Eye of the Beholder-serien stor. Frem med rutearkene og lage kart, som en annen nevnte tidlifere i tråden her.

 

Av fremtidige spill, så er det Gothic 3 og Oblivion jeg har mest forventninger til.

 

Noen som vet om det kommer noen Forgotten Realms baserte spill fremover? Og ikke av den begredelige Baldurs Gate: Dark Alliance typen. Sånne hack'n'slash "rpg'er" kan brenne!

Lenke til kommentar
Mine favoritter i denne serien r definitivt FFVII & FFIX...

vil tippe at FF VII er ganske så høyt opp på de fleste lister til folk, heldigvis har ikke alle lik smak da, det hadde vært kjedelig

 

Sjekk tidligere feature her. :)

 

bare lurer på hvorfor Final Fantasy ikke ble nevnt. :hmm:

Endret av Specter
Lenke til kommentar

Ingen er som har spillt Terranigma til snes? det er jo det ultimate rpg spillet. Stort sett alle de beste rpg spilla er til snes. Chrono trigger og final fantasy 6 også

 

secret of evermore, illusion of gaia og soulblazer også :D

 

ellers var jo icewind dale II og neverwinter nights og morrowind til pc også ganske bra. bladuurs gate 1 fenget meg aldri like mye.

Endret av Matmoms
Lenke til kommentar

Burde vel kanskje skrevet det litt annerledes, men det jeg mente med rpg var ROLLE spill!:)

 

De spillene jeg jeg la ut en liste over er de jeg synes kommer nærmest..

 

Men crpg er som regel for de som liker hack&slash!

 

Mens jeg likevel er inne på forumet her.. kan noen hjelpe meg og forklare hvorfor mmorpg er morsomt?

 

Nå har ikke jeg prøvd så veldig mange av dem(galaxies, knightonline og Anarchy Online), men ingen av dem har noe med rollespill og gjøre... kun menigsløs slåssing og repeterende "random" oppdrag som går ut på å..vel..slåss mest mulig!

Kan hende jeg har vært uheldig, men jeg har ennå ikke funnet noen som driver med rollespill på de serverene...

 

Burde det ikke heller kalles massive multiplayer game?

Endret av TheAngryNorwegian
Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg prøvd så veldig mange av dem(galaxies, knightonline og Anarchy Online), men ingen av dem har noe med rollespill og gjøre... kun menigsløs slåssing og repeterende "random" oppdrag som går ut på å..vel..slåss mest mulig!

Kan hende jeg har vært uheldig, men jeg har ennå ikke funnet noen som driver med rollespill på de serverene...

 

Burde det ikke heller kalles massive multiplayer game?

Prøv Guild Wars! ;)

 

Det som er annerledes med MMORPG, er at du spiller sammen med intelligente vesener som du faktisk kan chatte med.

 

Jeg har bare prøvd Anarchy Online og Guild Wars, og jeg må si at Anarchy Online var særs tungt å komme inn i. Guild Wars fokuserer mye mer på action enn hundrevis av timer med levling og masse random-genererte oppdrag (oppdragene i Guild Wars er laget for hånd, men derfor finnes det heller ikke uendelig mange av dem).

 

Angående hva rollespill er:

 

I et rollespill utdyper man nemlig sin rolle i en større verden. I et rollespill har man valgmuligheter, utviklingsmuligheter, samt et solid antall dialoger med forskjellige figurer.

 

(...)

 

I et rollespill er det du og din karakter som står i fokus, og det er opp til deg å utvikle den karakteren for å gjøre ham klar til å stå i mot de utfordringene han møter på sine mange eventyr. Hovedfokuset i et rollespill er alltid karakterutvikling, historie og dialog. Dette er de tre gyldne-elementer om du vil.

 

Vet ikke hvordan det er med Anarchy Online (spilte det ganske lite) eller andre MMORPGs, men jeg mener nå at Guild Wars oppfyller dette! Det er en ganske god historie, ikke så mye dialog kanskje (men en del er det nå, selv om det ikke er det som er i fokus), og du utvikler karakteren din der gjennom å bruke poeng for å øke ferdighetene dine. Det er ikke karakterutvikling som er aller mest i fokus, det er action og lagarbeid (som er derfor MMORPGs er gøye), men det er fremdeles et rollespill mener nå jeg.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...