Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Canal Digital - nye hastigheter/priser?


Anbefalte innlegg

Ja, oppdatert hastighet, men iflg. it.avisen og dinesider's målinger ligger jeg på mellom nedlasting på 3500 - 3600 kbit/s. Opplast målt til 906 kbit/s. (maxiabb)

 

Har et Terrayon TJ720X og finer følgende:

Tx pow 44,7dB

Rxpow - 8,2dBmV

Downstr SNR 40dB

Downstr MER 35,5 dB

Tx freq 23000000Hz

Rx freq 346000000 Hz

 

Har også målt på Post och telestyrelsen i Sverige og får nedlasting:

TCP 3,46Mbit/s

UDP 4,07Mbit/s

 

Kan forlite om dette. Forskjellige protokoller ? Og hva betyr det? Lurer på om noen kan gi et råd om hva jeg kan gjør. På den gamle hastigheten var det samsvar mellom det jeg skulle ha og det jeg fikk.

Endret av Tinker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mmm.... oppgradert her i Bodø.

 

Itavisen gir ca 3800 i nedlasting..

Dinside gir ca 4800/2100

"Svensk testen" 5100/2300

 

modemet er satt til ca 5500/2500

 

Ringte CD i slutten av august å degraderte linja fra mega med sym til bare maxi... men ser ikke ut som de fikk det med seg under oppgraderinga... kundeservice sa jeg skulle betale for mega til og med 1 sept.. får se hvor lenge linja holder farta.. :)

Lenke til kommentar

Testa cirka 20-30 ganger på Din Side Surfometer, og fikk mellom 5900 og 6000 kb/s på alle testene. Har 5000/2000 til 447,- :)

Det som er skikkelig dritt er at jeg får mellom 2500 og 3500 kb/s når jeg kobler til min trådløse router - Linksys WRT54G. Bruker kablet nettverk fra stasjonær pc til switchen i routeren. Noen som har lignende erfaringer? Har siste firmware til routeren. Hva kan være galt? Er avhengig av trådløs router til min bærbare pc.

Lenke til kommentar
Testa cirka 20-30 ganger på Din Side Surfometer, og fikk mellom 5900 og 6000 kb/s på alle testene. Har 5000/2000 til 447,- :)

Det som er skikkelig dritt er at jeg får mellom 2500 og 3500 kb/s når jeg kobler til min trådløse router - Linksys WRT54G. Bruker kablet nettverk fra stasjonær pc til switchen i routeren. Noen som har lignende erfaringer? Har siste firmware til routeren. Hva kan være galt? Er avhengig av trådløs router til min bærbare pc.

Bare utav nyskjerrighet, kan du logge deg inn på modemet å sjekke hvordan hastighet du er satt opp med ? og hvordan modem har du ?

Lenke til kommentar

Hei folkens

Hva kan jeg si....jeg er bosatt i tromsø og for mitt vedkommende er denne såkalte "oppgraderingen" av linja gjort den ubrukelig for Canal-Digitals kunder her i Tromsø.

 

Som vanlig er Canal-Digital (tidligere Avidi) på forskudd når det gjelder skalering av insfrasturktur for å matche denne økte belastningen :/

 

Linja er ubrukelig til det meste....kapasiteten er sprengt. Gjorde målinger i går (tptest: www.tptest.se) og hadde slettes ikke 5mbit ned / 2mbit opp. Den vanvittige forsinkelsen har naturligivs mye av skylda for dette.

 

All onlinespilling utgår naturligvis. Får timeout på det meste av sider på nettet pga at DNS-forespørslene forsvinner eller at sesjonene til nettstedet timer ut.

 

Ting har vært slik siden lørdag den 03.09 :(

 

Igjen må jeg berømme Canal-Digitals sin effektive kundeservice. Man må minst vente 1/2 time på å komme igjennom samt at man i beste fall får svar på 1 av 10 eposter man sender inn. Naturligvis får man aldri svar på eposter av det krasse slaget uansett hvor berettiget den typen eposter av og til er.

Man må gjerne begynne eposten svært vennlig. Kanskje med en dumt spørsmål....ja...lokke kundesupport til å svare på en måte....deretter kan man begynne å fyre løs og få løst problemet.

 

Uansett. Har vært kunde hos Avidi/Canal-Digital i over 5 år. Min erfaring har alltid vært at denne typen problemer alltid vil oppstå hos denne ISP'en (i hvertfall i Tromsø-regionen). Hadde et ørlite håp om at ting kunne bli bedre da CD overtok, men policyen med å la kundene lide er ikke blitt endret.

 

Naturligvis får man kompensasjon ol om man klager. Kundesupport er også meget hyggelig (det samme er teknikkerne) når man ført får i gang en kommunikasjon. Allikvel er frustrasjonen der hele tiden i og med at tilbudet aldri er stabilt.

 

Legger med en tracing gjort til www.vg.no. Sjekk den ut og gråt sammens med meg :(

post-61-1126032543_thumb.jpg

Lenke til kommentar
..... gråt sammens med meg :(

Jeg gråter med deg, sånt er frustrerende. Opplever selv i Trondheim (er tilknyttet nidarvoll sentralen) veldig ustabile hastigheter etter 17.30 tiden.

 

Noe som tyder på at de selger masse skinn uten å ha sett bjørn på en stund

 

Men jeg opplever ikke høy latens tider til sentralen sånn som du, ligger fortsatt på de normale 7-10ms til første hopp også etter 17.30 tiden.

 

Så hva konkluderer man med da ? defekt modem kun på kveldstid ? noe som støyer etter 17.30 tiden.

 

Meldte ifra igår og fikk registrert feil, så tekniker dukker vel opp imorgen eller torsdag

Lenke til kommentar

Har selv variable hastigheter, fra 800-1550.(fra kl 1700) noe jeg tror bidrar til at den trådløse routeren ofte detter ut.

 

Det medfører at strømmen på den må slås av noen sekunder.

 

Sendte en mail ang mulighet for annet modem enn 720x, sendte det lørdag og inget svar.

 

Svar % på mail fra dem er 50%. Noe jeg skjønner siden mye av inntektene kommer fra de som ringer.

 

Angående tlf, tok ca 7 min fra jeg ringte til linja var oppgradert. Men dette kostet selvfølgelig tellerskritt.

 

De to siste mail ble ubesvart, får se om det går bedre nå.

Lenke til kommentar
Så hva konkluderer man med da ? defekt modem kun på kveldstid ? noe som støyer etter 17.30 tiden.

De kan ha kapasitetsproblemer lengre ute i infrastrukturen.

 

Forsøk å kjør disse kommandoene mot et nettsted ol:

- tracert

- pathping (tracer samt pinger hvert hopp 100 ganger)

 

Du kan å bruke programmet tptest (www.tptest.se) for å måle din reelle nedlasting/opplastingshastighet (TCP og UDP). Mye bedre enn de forskjellige bredbåndsmålerne man finner på div nettsteder og gir et usedvanlig godt bilde av båndbredda de.

Lenke til kommentar
Bare utav nyskjerrighet, kan du logge deg inn på modemet å sjekke hvordan hastighet du er satt opp med ? og hvordan modem har du ?

Logget meg inn og der var det satt opp med 5500/2400. (Terrayon TJ720X)

Så også at det var satt opp med 100mb nett og full duplex.

Prøvde derfor å gå inn i speed/duplex settings på nettverkskortet og sette dette til "force 100 full duplex".

Gikk så inn i "basic setup" på Linksys'en og satt MTU til manual, og size til 1492. (Dette var noe jeg fikk tips fra Linksys support)

Nå går alt som en drøm! Har akkurat samme tempo gjennom router som jeg har direkte fra kabelmodemet. 5980 kb/s nesten hver gang testet på surfometeret til Din Side. Kjekt! :)

 

(Vet ikke hvilke av tiltakene som hjalp, men tør ikke prøve mer nå...)

Endret av Spurs
Lenke til kommentar

De kan ha kapasitetsproblemer lengre ute i infrastrukturen.

 

Forsøk å kjør disse kommandoene mot et nettsted ol:

- tracert

- pathping (tracer samt pinger hvert hopp 100 ganger)

 

Du kan å bruke programmet tptest (www.tptest.se) for å måle din reelle nedlasting/opplastingshastighet (TCP og UDP). Mye bedre enn de forskjellige bredbåndsmålerne man finner på div nettsteder og gir et usedvanlig godt bilde av båndbredda de.

Er en flittig bruker av tptest som stort sett verifiserer resultatene fra dinside sin java test eller omvendt

 

tracert mot vg:

 

Tracing route to vg.no [193.69.165.21]

over a maximum of 30 hops:

 

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.1.1

2 11 ms 8 ms 7 ms trondheim-nidarvoll-ctrl01.alfanett.no [62.16.227.1]

3 7 ms 10 ms 8 ms trondheim-nidarvoll.alfanett.no [62.16.253.1]

4 14 ms 10 ms 14 ms 195.134.50.34

5 41 ms 44 ms 43 ms tryvann.alfanett.no [62.16.255.73]

6 32 ms 43 ms 37 ms 195.134.41.81

7 17 ms 21 ms 23 ms ge-0-3-0.br3.gaus.no.catchbone.net [193.156.90.3]

8 31 ms 30 ms 35 ms v202.rs1.sand.no.catchbone.net [193.75.3.62]

9 42 ms 143 ms 31 ms 193.69.165.11

10 88 ms 53 ms 54 ms 193.69.165.21

 

Trace complete.

 

E:\Documents and Settings\SeW>time

The current time is: 22:51:49,31

 

Dinside test:

 

Nedlastingshastighet:

1 757 kbit/s

(2 000 000 bytes på 9,109 sek)

 

Opplastingshastighet:

2 338 kbit/s

(2 000 000 bytes på 6,844 sek)

 

Dette er min 5000/2000 linje på kveldstid. Uthastigheten er der den skal pluss litt ekstra

 

Det er nok sannsynlig at du har rett angående flaskehals lengre ut i infrastrukturen. Vi kan jo håpe at denne flaskehalsen er fikset etter 10 sept. som var er den offisielle datoen til Canal Digital

Lenke til kommentar
Hei folkens

Hva kan jeg si....jeg er bosatt i tromsø og for mitt vedkommende er denne såkalte "oppgraderingen" av linja gjort den ubrukelig for Canal-Digitals kunder her i Tromsø.

 

Som vanlig er Canal-Digital (tidligere Avidi) på forskudd når det gjelder skalering av insfrasturktur for å matche denne økte belastningen :/

Bor i tromsø å har samme problemet. På fastlandsiden der jeg er koblett til har noden ca 550 brukere på en 55mbit linje. Det sier seg selv at det blir kork av sånt.

Lenke til kommentar
Bor i tromsø å har samme problemet. På fastlandsiden der jeg er koblett til har noden ca 550 brukere på en 55mbit linje. Det sier seg selv at det blir kork av sånt.

Jøss! Er jo knapt 100 kbit/kunde det om alle bruker nettet samtidig!

 

Er dette i det hele tatt lovlig? Villedende markedsføring å love kundene langt mer enn det som faktisk er mulig.

Hvor har du de tallene i fra? Har CD selv sagt dette?

Lenke til kommentar

Jeg vil tro det er nok i massevis med 55 Mbit/s på deling på 550 kunder fordi folk flest makser ikke båndbredden sin mer enn i skjeldne øyeblikk. Det er helt lovlig og vanlig å gjøre dette. Hvis du vil ha dedikert linje med garantert f.eks 5Mbit/s (QoS) så vil det bli veldig mye dyrere. Slike linjer koster MYE.

Lenke til kommentar
Jeg vil tro det er nok i massevis med 55 Mbit/s på deling på 550 kunder fordi folk flest makser ikke båndbredden sin mer enn i skjeldne øyeblikk. Det er helt lovlig og vanlig å gjøre dette. Hvis du vil ha dedikert linje med garantert f.eks 5Mbit/s (QoS) så vil det bli veldig mye dyrere. Slike linjer koster MYE.

550 kunder / 55mbit = 100kbit. Personlig så bruker jeg svært mye av båndbredden jeg har tilgjengelig i tidsrommet 16:00 - 24:00 og tydeligvis er jeg ikke aleine. Det viser seg jo helt tydelig her i Tromsø for tiden siden linja er ubrukelig til det meste. Ingen kan påstå at infrastrukturen her i byen er tilstrekkelig.

 

Folk flest benytter linja si i dette tidsrommet så jeg må si meg kraftig uenig i påstanden din. Dette er et klart brudd på markedsføringloven når de reklamerer for et produkt de ikke kan levere.

 

Er dritlei denne kenguru-policyen til Canal-Digital. De har alltid solgt produkter de ikke er i stand til å levere og kommer diltende etter (da gjerne flere måneder på etterskudd).

Lenke til kommentar
var det problemer å få 721 modemet? venter ennå på mail fra canal...får vel "tyvlåne" en mobil å ringe hvis de ikke svarer.

 

ifølge noen tyskere skal passordet ennå være icu4at!

 

http://www.cablemodem.ch/cgi-bin/ikonboard...um=2&topic=1405

 

http://www.abxzone.com/forums/showthread.p...748#post1231748

 

pass4ter

Ringte Canal Digital. Og da fortalte han at det var en feilproduksjon med de gamle 720 modemene, som gjorde at de ble trege når de ble varm. Tok vel 5-6 dager før jeg hadde det i posten.

 

Når det gjelder det passordet, virker det som sagt ikke med det nye modemet.

 

Er dritlei denne kenguru-policyen til Canal-Digital. De har alltid solgt produkter de ikke er i stand til å levere

Der må jeg si meg helt uenig. Bor selv i Tromsø, og har alltid fått den farten jeg har blitt lovet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...