Gå til innhold

Hva mener du er "størst"?, LOTR eller SW?


anon12234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

LOTR er nå et fenomen det også, men det er et fenomen som startet i bøkenes verden, ikke i filmens verden. LOTR-fenomenet var på plass lenge før filmene kom. Noe som også er LOTR sin "svakhet" (setter det i " fordi filmene strengt talt er fantastiske) er at man i filmene har måtte høvle mye vekk fra originalmaterialet og LOTR-universet i bøkene vil alltid være langt rikere og større. Dette problemet slipper Star Wars fordi det er et originalt filmkonsept som ikke oppstod i bokformat (og således slipper unna å kutte historie til fordel for originalaen, ettersom filmen er originalen).

 

The Matrix er vel noe av det samme, et fenomen som ble født i filmverdenen. LOTR, som Harry Potter, er et tillegg til et eksisterende fenomen skapt i et annet medieformat.

Lenke til kommentar
Jeg lar Randal Graves komme ut med sin visdom her... :cool:

 

All right, look, there's only one "Return," okay, and it ain't "of the King," it's "of the Jedi."

 

Those fuckin' hobbit movies were boring as hell. All it was, was a bunch of people walking, three movies of people walking to a fucking volcano.

9604232[/snapback]

 

:yes:

 

Å kan jo følge opp med:

 

Oh, what the fuck happened to this world? There's only one trilogy, you fucking morons.

 

For meg så vil alltid Star Wars være flere hakk foran Lotr filmene. Missforstå meg rett, Lotr filmene er utrolig bra men vil aldri komme så høyt opp på listen hos meg som Star Wars vil...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Vel, når det å være "størst" ganske tydelig er beskrevet i første post, så foretrekker jeg heller å forholde meg til det i stedet for å ty til egne tolkninger slik at jeg faktisk diskuterer på samme plan som resten av de som skjønte tråden.

 

Størst betyr selvsagt ikke hvilket filmunivers som er størst. Da kan jo jeg lage en film som handler om uendeligheten og kalle den verdens største film.

 

Poenget, som det ser ut til at du ignorerer, er at det er en faktor.

 

Mulig, men den er ikke av noe særlig betydning.

 

Så historier får vi ikke diskutere i filmforumet? Hva er film for deg? Bevegende bilder med lyd i bakgrunnen?

 

Stråmann. Ganske selvmotsigende også, ettersom du først klager over at jeg drar inn at filmuniverset i en film er større (grunnet filmens historie), mens nå påstår at jeg er imot å diskutere filmenes historie. Noe jeg ikke er, men en fin stråmann fra din kant :)

 

Det er du som er selvmotsigende. I høy grad. Du utelukker resten av Tolkiens univers fordi det ikke er festet til film enda.

 

Du hevder jo at Star Wars tar plass i et desidert større univers enn LOTR, noe jeg forklarte at ikke nødvendigvis var helt riktig ettersom LOTR kun er en av flere historie i samme verden. Hvis du prøvde å skyte ned argumentene mine, så bommet du.

 

Jeg tar for meg filmenes historier, ikke bøkenes. Skal vi dra inn alle bøker og noveller så må jeg med ett dra inn noen hundre noveller og historier fra Star Wars universet. Men så er det filmene vi snakker om her.

 

Poenget mitt var at det er mer til LOTR-historien og universet enn filmene viser. Som nevnt igjen er LOTR bare en liten del av en større helhet, ergo er det helheten som må sammenlignes med Star Wars-universet når vi snakker om selve universet filmens historie tar plass i.

 

 

Helt ærlig: hvem bryr seg?

 

De som vil ha en saklig diskusjon om hvilken filmer som er størst. LOTR filmene er bedre å sammenligne med Harry Potter. Star Wars er et filmskapt popkulturfenomen, det er ikke LOTR.

 

Denne tråden handler ikke om LOTR v.s. Harry Potter. Og igjen, hvem bryr seg om Star Wars ikke ble gitt ut i bokform først? Kan ikke du være så snill å forklare meg det?

 

 

Så Star Wars er mer original fordi George Lucas dreit konseptet ut av ræva og festet det på film i stedet for å basere seg på en bok?

Som film, ja. Flott med den saklige tonen din forresten. Jeg ser dog lite poeng i å diskutere når du holder den tonen du gjør, er du interessert i en saklig diskusjon i det hele tatt egentlig? Det må da være mulig å føre en diskusjon på en skikkelig måte. :)

9604001[/snapback]

 

Hvorfor er jeg ikke saklig? Hva er det jeg bidrar med som ikke er saklig? Hva har tonen i posten min med innholdet å gjøre? Du er vel enig i at jeg kan formidle mine meninger i den formen jeg foretrekker?

Lenke til kommentar

LoTR er best. Star Wars er bare kjedelig å se på etter et par år, men LoTR beholder den samme magiske stemningen. Synes alt er så mer velskrevet og pent opsatt i Ringenes Herre. De har for eksempel overdrevet humoren i Star Wars. Som om det er laget for 12-åringer.

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hvordan klarer folk å finne disse gamle trådene?

 

Med all respekt Henrik2k; du har jo ikke peiling. Ringenes Herre har en MYYYYEEE større dybde i handlig enn Star Wars. Den er basert på boka til geniet Tolkien hvor hele historien er basert på en verden av mytologi. Da sier deg seg selv at handlingen har en stor dydbe.

Joda. Tolkien skrev store mengder stoff om fantasiverdenen hans, og som perfeksjonist var han svært nøye med alt han skrev også. Men Star Wars er blitt et enormt univers etter hvert. Store mengder historier, bakgrunnsinformasjon osv. er blitt skrevet opp gjennom årene, og filmer, spill og tv-serier lages i dette øyeblikk.

 

Men det er flott om du forklarer oss som ikke har peiling litt mer spesifikt hvorfor Peter Jacksons Ringenes Herre-filmer har så mye større "dybde" enn Star Wars-filmene.

 

En billig hollywood film er det heller ikke. (I motsettning til Star Wars?) Produksjonen av disse 3 filmene hadde ingen relasjoner med hollywood å gjøre. Filmet i New Zeleand, meste av post-production i London og litt i USA, men ikke hollywood. Og "billig"? Kosten over 1 milliard å produsere den, og tjente mest i verden utenom titanic. Vunnet også 11 oscar; Alle den var nominert til. Star Wars er gått ut på dato, men er fortsatt en klassiker. Det skal jeg ikke si noe på.

Billig var den ikke som du selv presiserer, men hvor tror du disse pengene kom fra hvis ikke Hollywood?

 

De som sier at Star Wars er bedre er enten uvitende fjortiser eller eldrende menn som har vokst opp med Star Wars og ikke ser hva slags filmkunst Ringenes Herre egentlig er.

Disse to filmene er på grensen til usammenlignbar. Ringenes Herre er, og vill alltid bli de beste filmene som noensinne er laget.

Så det du prøver å si er at LotR er best fordi den er best?

 

uwe.jpg

 

'Thumbs up' for argumentering på høyt nivå.

Endret av Juℓenissen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Nå bryr jeg meg ikke i å blande meg inn i diskusjonen om hvorvidt den ene filmserien er bedre enn den andre. For min del står begge filmseriene veldig høyt oppe og jeg kan ikke akkurat si at den ene er noe nevneverdig dårligere enn den andre. Men når det gjelder spørsmålet om hvilken film som er størst, så tror jeg nok Star Wars har hatt større innflytelse enn filmatiseringen av LotR. Mye av det takket være Lukas' umettelige melking av produktet i form av spill og annen franchise. Men dersom jeg absolutt må trekke fram en personlig favoritt, så gidder jeg ikke å kaste noen terning, men sier heller at jeg foretrekker den gamle trilogien av Star Wars. Grunnlaget baserer jeg på det at jeg klarer å se Star Wars filmene mye hyppigere og flere ganger enn jeg orker å se LotR. Noe særlig mer argumentasjon for Star Wars har jeg ikke. Hvilket vil si at jeg forhåpentligvis klarer å holde meg utenfor denne SW vs LOTR diskusjonen :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...