- mOtz^ - Skrevet 18. mai 2005 Skrevet 18. mai 2005 Har altid gått å lurt på en ting. Ett dataprogram består jo av datafiler, og data filer lager datafiler igjen. Men helt fra bunn av; hvordan klarte man å starte? Håper dere skjønte meg...Noen ulike meninger?
TCi Skrevet 18. mai 2005 Skrevet 18. mai 2005 Ganske omfattende tema.. men les her: http://computer.howstuffworks.com/pc.htm
Admin'c Skrevet 18. mai 2005 Skrevet 18. mai 2005 (endret) auda, så feil Endret 18. mai 2005 av Admin'c
- mOtz^ - Skrevet 18. mai 2005 Forfatter Skrevet 18. mai 2005 Ganske omfattende tema.. men les her:http://computer.howstuffworks.com/pc.htm Det riktig da? Skjønte det slik at det bare forklarte hvordan ett datasystem fungerer. Men jeg lurer på hvordan man klarte å lage datafiler / operativsystem fra bunnen av.
Lautsprecher Skrevet 18. mai 2005 Skrevet 18. mai 2005 Men jeg lurer på hvordan man klarte å lage datafiler / operativsystem fra bunnen av. Programering, kansje?
Axentrix Skrevet 18. mai 2005 Skrevet 18. mai 2005 Men jeg lurer på hvordan man klarte å lage datafiler / operativsystem fra bunnen av. Programering, kansje? Spørsmålet hans er vel kanskje helst: "hvordan i hel**** klarte de å programere uten å ha noe å programere på??" Og jeg vet ikke svaret dessverre...
Reino Skrevet 18. mai 2005 Skrevet 18. mai 2005 (endret) Men jeg lurer på hvordan man klarte å lage datafiler / operativsystem fra bunnen av. Programering, kansje? Da blir vel det neste spørsmålet: Hvordan programere uten en datamaskin som forstår det du programerer? Den måtte jo hatt et program som allerede var laget. Men det programmet har man jo ikke første gangen man programerer. Endret 18. mai 2005 av Reino
- mOtz^ - Skrevet 19. mai 2005 Forfatter Skrevet 19. mai 2005 Spørsmålet hans er vel kanskje helst:"hvordan i hel**** klarte de å programere uten å ha noe å programere på??" Og jeg vet ikke svaret dessverre... Takk. akkurat slik jeg mente det! ...så jeg kan absolutt ikke forstå hvordan de klarte å starte!
gullf1sk Skrevet 19. mai 2005 Skrevet 19. mai 2005 Windows ble programmert i C det. Mest sansynligvis i DOS.
Lautsprecher Skrevet 19. mai 2005 Skrevet 19. mai 2005 Den aller første "programeringen" var vel å fysisk koble IC-er osv sammen til et program.
nomore Skrevet 19. mai 2005 Skrevet 19. mai 2005 hvem kom først, høna eller egget? se på det slik. man "genmanipulerte" høna, satte del for del sammen til de hadde noe som fungerte, og så lagde det et egg et program består av kode, som igjen blir oversatt til maskinkode av en kompilator, som igjen blir oversatt til binærtall av cpu'en(slik eg har lært det). men det er viktig når man tenker slik, at tastatur er ikke den eneste måten å få satt sammen maskinkode eller binærtall på. og binærtall er hovedsaklig strøm av, og strøm på. og det kan man lage uten tastatur og grafisk grensesnitt. tar lenger tid, men gjør jobben.
Hårek Skrevet 19. mai 2005 Skrevet 19. mai 2005 Den aller første "programeringen" var vel å fysisk koble IC-er osv sammen til et program. Nei, programmering ble nok gjort lenge før IC'en ble oppfunnet. De første computere brukte radiorør, og ble "programmert" ved å koble om ledninger i et patchefelt. Etter en stund ble det vanlig å utvikle nye generasjoner computere på dagens generasjon, både programmering og hardware. Det er noe som kalles krysskompilator, man kan utvikle programmer for en computer på en helt annen computer. Det er mulig den første Windows ble utviklet på en minicomputer.
miCro Skrevet 19. mai 2005 Skrevet 19. mai 2005 hvem kom først, høna eller egget? Egget kom først, i alle fall om man tror på evolusjon. Men det hadde jo absolutt ingenting med topic å gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå