Gå til innhold

Flash-disk med 176 GB kapasitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Med en så treg overføringshastighet og høye priser, er vel ikke teknologien helt moden ennå for å skifte ut OS-disken, men den 176 GB disken i artikelen, hadde blitt helt rå i en HTPC da!

Som sagt før: Til OS-bruk gjør det ikke så mye om disken har lav transfer. Til OS-bruk er den ekstreme aksesstiden mye viktigere. Det er tross alt bare snakk om litt lavere transferrate enn de raskeste diskene (Verdens raskeste SCSI-disk har 97MB/s på begynnelsen av disken og 75 MB/s på slutten) mens aksesstiden er 5,5ms. Eller sagt på en annen måte: Transfer på flashdisken er ca halvparten men aksesstiden er fantastiske 55 ganger bedre. Dette gjør at alle filer som er ynder ca 0,5MB vil yte bedre på flashdisken enn på verdens raskeste disk-baserte harddisk. Etter en rask sjekk på min OS-partisjon så er 96% av filene under 0,5MB. Dvs at flash-disken trolig vil yte vanvittig mye bedre som OS-partisjon. Se tallmateriale på vedlagte bilde.

Uhm.... Databaser benytter seg av caching for å få opp ytelsen.. og større tabeller blir gjerne lest inn sekvensiellt for deretter å bli prosessert. Flash er fortsatt uendelig mye tregere enn Ram... så man vil fortsatt måtte cache like mye...

 

Utfra hva jeg forstod så vil en harddisk yte bedre på alt over 512kbyte? Det skal ikke rare tabellen i en database før det er tilfellet...

 

Cachingen er forresten hardt arbeid med mye kopiering av data. Så forskjellen i ytelse på en vanlig database som var lagret på en ram-disk og en database som var laget for å kjøre i ram. Har desverre ingen linker med databasen som var laget for å ligge i ram var veldig mye raskere - ca 10x. Grunnen var ganske enkelt at den slapp arbeidet med å kopiere data. Den brukte bare referanser.. :)

Lenke til kommentar
Om 5 år tipper jeg de fleste her på forumet sitter med slik S-ATA flash-disk på 20-40 GB til OS'et, i tillegg til en vanlig forholdsvis treg S-ATA 500 GB+ disk til lagring.

Det tror jeg også. Jeg håper jeg blir blandt de første til å skaffe meg en slik :yes:

 

MaX (NOR) Skrevet 18/05/2005 : 16:34]Du verden for en stiv pris på den.

Det beste med denne er vel at den er lydløs.

Stiv pris? 10.000$/176GB er faktisk billig til å være flash. (billigste flashminne i prisguiden koster 14.800$ for til sammen 176GB.) Så jeg tror nok prisen blir noe høyere enn den "10.000$-klassen" som artikkelen så svakt antydet.

 

Det er bra at den blir lydløs men det aller beste blir nok ytelsen på grunn av en aksesstid på vanvittige 0,1ms.

Ikke det at 0,1 ms må føles raskt å benytte, men er flash virkelig så tregt. Jeg trodde at det var snakk om nanosekunder jeg. Det er jo nanosekunder RAM måles i. :ohmy:

Lenke til kommentar

Det er nok en stund til flashbaserte lagringsenheter når opp til platelager. Men jeg har absolutt tro på at platelager en dag er ut. Men tror vi må oppleve et par nye teknologier på den fronten først. For idag så er det for dyrt å produsere. Aner ikke om det er materialet som er dyrt, eller produskjonen ...

 

....men tenk å få slippe knattringen fra diskene ...

Lenke til kommentar

Når jeg ser på spesifikasjonene til denne Flash-disken så virker den litt treig:

http://www.m-systems.com/content/Products/product.asp?pid=41

Performance

Burst Read/Write rate (Ultra/Wide) 320.0 Mbytes/sec

Sustained Read Rate 40.0 Mbytes/sec

Sustained Write Rate 40.0 Mbytes/sec

 

Access Time

Less than 20 µsec (micro seconds)

Er ikke det litt lite? :hmm:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Når jeg ser på spesifikasjonene til denne Flash-disken så virker den litt treig: http://www.m-systems.com/content/Products/product.asp?pid=41
Performance

Burst Read/Write rate (Ultra/Wide) 320.0 Mbytes/sec

Sustained Read Rate 40.0 Mbytes/sec

Sustained Write Rate 40.0 Mbytes/sec

 

Access Time

Less than 20 µsec (micro seconds)

Er ikke det litt lite? :hmm:

Neida.. spiller liten rolle om de beste SCSI-diskene er dobbelt så raske på ett område når flash er over 50 ganger så rask på andre områder. Hvert til sitt bruk.

 

Men om man vil ha i både pose og sekk så kan man jo heller bare kjøpe to slike med halvparten av størrelsen og sette de i Raid0. Da får man jo den transferraten man vil ha kombinert med en sinnsyk aksesstid.

 

G: Flash er veldig tregt i forhold til ram ja, men så lenge det er også er veldig mye raskere enn harddisker så vil det jo fungere som en bra mellomting. Fordelen med flash er at det er det raskeste lagringsmediet som ikke trenger strøm for å bevare dataene. Man kunne nok tenkt seg en løsning med laveffekts ECC ram + innebygget batteri i samme pakke, men så vidt jeg vet eksisterer ikke denne kombinasjonen i noe retail-produkt ennå.

Lenke til kommentar
Bare lurte på hvordan disse diskene er på strøm i forhold til dagens disker. Bruker de nesten ikke strøm i det hele tatt?

I såfall burde jo disse diskene være ypperlige til bærbare maskiner

Current Consumption

Input Voltage  5VDC ±10%

Power consumption  Less than 6.0 W (typical)

Power

Input voltage:  5VDC (+/- 5%)

Typical power consumption:

............................. 8.0GB ......... 128.0GB

Idle ....................... 2.7 .............. 3.1 W

Standby ................. 2.5 W .......... 3.1 W

Sustained read/write 2.7 W .......... 4.5 W

Sanitize .................. 3.0 W .......... 6.0 W

Lenke til kommentar

Men den M-systems 128GB PATA 2.5"-versjonen drar faktisk mer strøm enn en Hitachi Travelstar 7K100 100GB PATA 2.5" harddisk:

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=15915

http://www.hitachigst.com/tech/techlib.nsf...00_FINAL_DS.pdf

Power Requirement +5VDC (+-5%)

Dissipation (Typical)

Startup (peak, max.) 5.5W

Seek 2.3W

Read (avg.) 2.0W

Write (avg.) 2.0W

Performance idle (avg.) 1.8W

Active idle (avg.) 1.1W

Low power idle (avg.) 0.85W

Standby (avg.) 0.2W

Sleep 0.1W

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Jeg har et ASUS A8N SLI Deluxe, hva tilleggskort trenger jeg da for å bruke en slik disk?

Disse Flash-diskene finnes både for SCSI og IDE/ATA:

http://www.m-systems.com/content/Products/FFDFamily.asp

- Solid-state flash disks (non-volatile memory)

- 2.5" & 3.5" standard form factors

- SCSI (Ultra320, Ultra Wide and Narrow) and ATA/IDE interfaces

- Slim packages: down to 8mm case height

- Standard connectors: 40, 44, 50, 68 and 80 pins

Med en Flash-disk som benytter IDE/ATA så trenger du ikke noe tilleggskort :)

Lenke til kommentar
Jeg har et ASUS A8N SLI Deluxe, hva tilleggskort trenger jeg da for å bruke en slik disk?

Disse Flash-diskene finnes både for SCSI og IDE/ATA:

http://www.m-systems.com/content/Products/FFDFamily.asp

- Solid-state flash disks (non-volatile memory)

- 2.5" & 3.5" standard form factors

- SCSI (Ultra320, Ultra Wide and Narrow) and ATA/IDE interfaces

- Slim packages: down to 8mm case height

- Standard connectors: 40, 44, 50, 68 and 80 pins

Med en Flash-disk som benytter IDE/ATA så trenger du ikke noe tilleggskort :)

Vil det også komme med SATA2 etter hvert?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...