Gå til innhold

partisjonere 240GB..


Anbefalte innlegg

Heisann sitter her med to WD disker på 120GB hver (Raid-0)... skal partisjonere dem, noen som har noen forslag til inndeling?

 

Har nå:

 

C: WindowsXP (6GB - NTFS)

D: Pagingfile (1GB - NTFS)

 

kansje en partisjon på 50GB til progz.. og resten til musikk og filmer.. ?

 

Er det noen "max" annbefalt størrelse på partisjoner? Noen grunn til at jeg ikke skal ha NTFS på resten også ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen råd : Ikke ha operativsystemet på RAID oppsettet! Skulle det feile vil du miste ALT. Det aller beste er å ha en egen disk til operativsystem, programmer, spill og backup av dokumenter/bilder og bruke RAID'et til å dumpe ting på.

 

Hvis du ikke driver med video eller audio redigering, så er det lite å hente ved å ha RAID 0 oppsett egentlig. Så hvis du har 'bare' de to 120GB WDC diskene, så kjør de bare i vanlig UDMA/100 mode og ikke RAID...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-14 13:01, Betroz skrev:

Noen råd : Ikke ha operativsystemet på RAID oppsettet! Skulle det feile vil du miste ALT. Det aller beste er å ha en egen disk til operativsystem, programmer, spill og backup av dokumenter/bilder og bruke RAID'et til å dumpe ting på.


Hvis du ikke driver med video eller audio redigering, så er det lite å hente ved å ha RAID 0 oppsett egentlig. Så hvis du har 'bare' de to 120GB WDC diskene, så kjør de bare i vanlig UDMA/100 mode og ikke RAID...



 

Sikkerhets messig er jeg enig med han over. Jeg mener tenk da, du har samlet opp 100GB med nyttig shit over flere måneder, så plutselig kubber den ene 120Giggen, og du taper absolutt alt!!!

 

Men på den andre siden er det jo TØFT med en partisjon på 230GB!

Lenke til kommentar

Hvor ofte skjer det egentlig at diskene takker for seg da egentlig..?

Jeg har to 60 gb disker som jeg kjører i raid, og har en partisjon på 15 til operativsystem+programmer, og resten til to andre partisjoner hvor jeg lagrer filmer ol.`

Har gjort det til en vane å legge alt nytt på cd så raskt som mulig, just in case.

Uansett, har opplevd at operativsystem tryner, men da er det jo nok å formatere c-partisjonen.

Har kjørt med raid i flere år, og har ennå ikke opplevd å miste data pga kluss der.......

 

-Og er en i tillegg flink til å ta backup av data så vil vel aldri noen store katastrofer oppstå....en re-installasjon av operativsystem en gang eller to i året er bare sunt... ;->

Lenke til kommentar

Jeg ville heller kjørt diskene i Raid1 (mirror) enn Raid0. Jeg vet hvor bitre noen kamerater har vært etter en del å ha mistet data!!

 

Et alternativ er også å gjøre noe slik:

Disk 1: 10GB til OS (trenger ikke backup av den)

Disk 2: 10GB til filer jeg ikke trenger backup av.

Resten av disk 1 og 2: 2x110GB settes i Software-Raid1 til alt som er kjipt å ikke miste.

Lenke til kommentar

Raid 01 er konge

4xWestern Digital 1200JB

Striping + speiling

Leseytelse på 160 Mb

Skriveytelse på 40 Mb

Plassutnyttelse på 240 Mb

 

Meget bra ytelse og sikkerhet, 2 disker i raid 0 + 2 disker i raid 1

 

Kansje ikke billig, men meget bra

 

 

[ Denne Melding var redigert av: tintin77 på 2002-07-18 18:07 ]

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har en IBM disk sä skal det jo ganske mye til ä ödelegge et RAID 0 oppsett da! Jeg brenner ALLE Filmene mine pä Cd'er til samlinga mi, selv om jeg hadde hatt mer enn nok plass pä harddisken! Det lönner seg og ser kult ut!(Har Cover og CD-label til alle filmene !!)(I Slimcover selvfölgelig..)

 

Dr.X

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-13 21:56, cd32 skrev:

Heisann sitter her med to WD disker på 120GB hver (Raid-0)... skal partisjonere dem, noen som har noen forslag til inndeling?


 

hold deg til RAID level 0. Det er briefefaktor og det øker ytelsen :smile: Sansynligheten for at en av diskene ryker er liten.

 

Mitt forslag:

 

C: [OS+installerte program] 10-15GB

 

D: [dokumenter, email, bookmarks etc] - 10GB

 

varierer sterkt etter hvor mye du har av dette. Denne stasjonen bør du typisk ta back up av med jevne mellomrom :smile:

 

E: [upartisjonert til senere bruk som f.eks Linux] 15GB

 

alltid kjekt å ha litt upartisjonert plass :smile:

 

F: [filmer, musikk osv] resten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...