Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tp over til naboen prosjekt


Anbefalte innlegg

På så store avstander ville jeg heller satsa på trådløst aksesspunkt og trådløst kort. Kjøp to gode utendørsantenner så skal ikke denne avstanden være noe problem i det hele tatt for dere. Det blir MYE enklere med trådløst enn å grave ned ledning fordi du slipper å tenke på om noen kan kutte ledningen om de graver og fordi ledninger som graves ned har en tendens til å krype opp av seg selv. 20 cm ned i bakken er altfor lite. I så fall ville nok ledningen ligge oppe på bakken igjen her og der ganske snart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, får bare håpe han ikke missbruker linjen så den stenges via ISP (kan også bli gjort om du har virus på maskinen).

Og at han ikke er glad i å bruke p2p program, da slikt fort sluker opp hele båndbredden.

 

Edit: Kanskje si litt hva slags kabel du kan bruke:)

Bruk da gjerne kabel som er beregnet til utendørs bruk, og gjerne skjermet TP, så det ikke blir forstyrret om det skulle havne noe stort motorisert verktøy over plenen hvor kabelen ligger.

 

Vet ikke helt, men kunne det være en ide å plombere endeåpningene, så hverken vann eller dyr kommer inn i røret.

Endret av Xyrez
Lenke til kommentar

det er veldig på kanten, og for mange imot å dele internett i mer enn en hustand, men det er det ingen som har noe kontroll over! hadde det ikke vært fuktighet i jorda kunne du godt lagt en kabel direkte i jorda, men det er fuktigheten som tar knekken på kabelen, spesielt på vinterstid, da det blir frostspreng, på sommeren vil vann tære på en vanlig cat5 kabel, det å bruke skjermet kabel i jordsmonn er bare tull, et motorisert maskineri vil ikke virke inn på langtnær så mye som en langsgående 230v kabel, det som eventuelt vil forstyrre er tennpluggene på en bensinmotor, ellers svært lite! så du kan da tenke deg da, hvor mye slit det blir å trekke kabel i rør(du kan eventuelt kjøpe ferdigrør med cat5 i) og det å grave det langt nok ned, så som sagt! kjøp trådløst! med ei god retningsstyrt antenne vil dette gå utmerket:) men vær kresen på utstyr og sendestyrke! les datablad før du kjøper ;) lykke til!

Lenke til kommentar

Den letteste måten her er hverken den beste eller den billigste. JA, det er litt arbeid å legge en tp i rør og grave den ned, men blir det gjordt skikkelig så er det absolutt å foretrekke. Sitter selv med trådløst utstyr siden jeg leier en leilighet i et privathus. (3Com i begge ender) Fra meg til routeren er det ca 5m i luftlinje, men den står i en annen etasje. Får 2/5 i signal eller low signal som windows kaller det.

 

Jeg har også prøvd å kopiere over samme trådløse nettet, da stod begge maskinene rett under routeren og hadde 100% signal. Begge hadde 54Mbit og vi prøvde å kopiere en fil på 700MB. Tiden på dette vandret mellom 20min og en time. Altså både ustabilt OG tregt.

 

Kan også legge til at jag har en kamerat som studere nettverk (Cisco) på Monash(?) University i Australia. Han sier også at trådløst nettverk har lang vei å gå før det kan erstatte nettverk via kabel, selv ved korte avstander. De han bodde sammen med og ham fikk raskt byttet ut det trådløse nettverket med kabel etter å ha erfart hvor ustabilt og tregt det var. Han mente at de skjelden kom over 10Mbit i hastighet altså litt over 1MByte i sekundet.

 

Er du det minste intressert i å kunne kopiere noe han laster ned eller om han vil ha noe av deg, så er ikke trådløst bra nok ennå. Det er min erfaring som sagt med 3Com som regnes som et kvalitetsmerke innen nettverk.

 

Og hvis noen lurer på det, det er ikke ulovlig at jeg får internett av huseier.(eller betaler for det) Har spurt Telenor. :innocent: Men ditt prosjekt er vel noe mer i grenseland av hva men kan kalle lovlig :ermm:

Lenke til kommentar

Det virker som du har utstyr som er ustabilt... Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i det du sier om å kopiere over trådløst nett. JEg har kopiert store mengder mp3'er fra min hoved-pc (R.I.P. kjære xp2800, du tjente meg godt) til min sekundære pc. Dette gikk ikke like fort som på 100mbit LAN, men ca halvparten tanker jeg. Jeg brukte 3com usb kort og ASUS WL-500g ruter. Dette gav dønn stabilt signal på 95% gjennom to tjukke vegger og lot meg overføre filer uten noe problem. (Da snakker vi om 50-60GB, ikke 700mb)

 

EDIT: Dette var med original antenna til ruteren. Hadde jeg byttet antenne på den og benyttet et kort med ekstern-antenne istedenfor den lille usb-dongla så hadde jeg sikkert fått samme resultat på de avstandene det her er snakk om. I hvertfall om de invisterer i retningsbestemte antenner. Den ruteren jeg bruker er svært god (samt enkel i oppsett) og er på tilbud blant demovarene på komplett til 521kr...

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

k-rør eller hageslange med vanlig, uskjermet og billig cat5e-kabel på hundre meter skal ikke være noe særlig problem. det er raskere og billigere enn trådløs overføring, og antageligvis mye mer stabilt. gjør et godt arbeid når dere graver ned kabelen, jo dypere jo bedre, og pass på at det ikke er hull i røret. bor et hull i grunnmuren på begge husene og la røret gå helt inn - uten hull eller brister - og tett åpningen skikkelig. da unngår dere mange problemer, og har en forbindelse som vil vare i mange år. bare pass på så det ikke blir hull på røret, vær forsiktig når dere har jord over røret (ingen skarpe steiner eller lignende, gjerne ha sand rundt røret), så går det nok bra! burde ikke koste mer enn noen hundrelapper, men derimot mye blod, svette og tårer over gravingen - men det er nok verdt bryet!

 

lykke til - og gi oss gjerne en tilbakemelding i denne tråden når jobben er gjort og linjen er oppe! :)

 

edit: hvis du *må* skjøte kabelen, så gjør det inne i huset og ikke i røret. :)

Endret av el_cash
Lenke til kommentar

her er det vel greiest å grave kabelen ned, men blo og svette må vi nok fre mye av..

veien kabelen skal gå er gjennom krattskauen utafor her.. det blir morsomt det :no:

hadde vert en ide og strekt kabelen i lufta og, men det er så mye trær bort dit og vi skal sikkert også hugge noen i nermeste framtid..

 

vi starter vel me opplegget etter 17. mai for da har han fått stipend og skal på handletur.

Vi har fått tak i billig cat5e kabel av en bekjent ca 150meter så det skulle holde, nå mangler bare røret, jeg tenker vi kommer til å gå for hageslangen, men får vi tak i så lange slanger? eller må vi skjøte litt underveis?

Lenke til kommentar

Om du finner hageslanger (vannslanger) på 90m + kan du jo legge en cat5e i en slik en. Burde holde det meste av fukt ute om slangeåpningene er inne i hus. Hageslanger er jo relativt robuste i forhold mot en helt vanlig cat5 TP-kabel.

Slangen kan også greves 50 cm ned, eller lengre om du gidder å spa så langt ned i jorda :)

 

Edit: Så nå at hageslanger allerede var foreslått. :blush:

Endret av skag1
Lenke til kommentar

er riktig det, etter ca 100 meter vil det bli støy på kabelen og nettverket vil nok ikke fungere slik som det skal, men det kan være 100meter +++ sånn rund 110-120meter i noen tilfeller kanskje.. er ikke pro men slik mener jeg og huske det..

er det ikke riktig?

Lenke til kommentar
Det er jo litt kjipt om det ikke fungerer hvis du skal over 100m da ;)

Jeg ville heller gått for to stk 60m kabler og satt en liten skøyt på midten for å være på den sikre siden. Det koster jo ikke mer en den litte duppeditten heller.

nåja.. etter det jeg har skjønt så funker ikke det, hadde jeg tatt en 50 meter og en svitsj i mellom så hadde det nok sikkert gått, men en skjøt forsterker ikkenoe som nok må til. og denna lille duppeditten koster jo 50kr kjøpte en til et lan je skulle ha for å forlenge en kabel fra modemet til svitsjen som var i en annen etasje. ;)

Lenke til kommentar
Å legge kabel er jo betydelig billigere enn å sette opp trådløst. Det er kanskje litt jobb å grave, men etter min mening bedre. Du får både raskere overføringshastighet og lavere latency (ms).

 

skal bruke mye av linja til å spille og da er det vel også greit for han att pingen ikke hopper som en anna kenguru heller :p

 

Du it your way. Ville bare gjøre oppmerksom smile2.gif

 

bra dæ å ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hvis det ikke er sterke elektromagnetiske forstyrrelser i hagen burde det ikke være noe problem å kjøre en 100m lang tp.

Grunnen til at kabelen begynner å "feile" på ~100m er fordi at alle metaller har en viss motstand. Kopper har en motstand på ca 0.0175Ω/m (ohm per meter). Jo lenger kabel, jo lenger motstand, jo mer signaltap. Men siden avstanden er ca. 90m for dere, burde det gå rimelig greit.

 

Lykke til med gravinga! (Grave en 20cm dyp grøft på 90m+ kan ta sin tid, husker selv når jeg gravde grøften for fiberkabelen min :p )

Lenke til kommentar
Lykke til med gravinga! (Grave en 20cm dyp grøft på 90m+ kan ta sin tid, husker selv når jeg gravde grøften for fiberkabelen min :p )

Gleeder meg.. grave 20cm ned i bakken gjennom krattskog og det som verre er:P

detta kommer til å bli morsomt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...