Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tp over til naboen prosjekt


Anbefalte innlegg

her er planen:

skal trekke en tp over til naboen fordi den slemme moren hans ikke vil ha adsl.

mellom husene så er det ca90++meter.

men det jeg lurer på er hvilken tp som burde brukes, kabelen skal ligge ute, og det blir den hele året i all slags vær.

og vil dette være stabilt?

og ville tråløst være et alternativ?

men det skal ikke være for dyrt heller-- :p

takker for svar :thumbup:

 

EDIT: var litt dårlig på augemålet fram til naboen, var ca 90m++

Endret av tu30r6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis det er ute på "Landet" så ville jeg skaffet 50-60m med plast rør, og gravd den ned en 20 cm i jorden..

 

Kjøper du vanlig CAT5E og graver den ned vil det nok holde, men det finnes kabler som er laget for utendørs bruk som er bedre egnet...

50m bør ikke være noe problem.. Trådløst er selvsagt et alternativ, men det vil nok bli mye mer ustabilt, og av en dårligere kvalitet dersom du ikke kjøper steindyrt utstyr...

Lenke til kommentar

Jeg ville ha kjøpt meg et laaaangt plastrør og en 100m rull med vanlig tp kabel, klippet den til så den hadde blitt passe lang og

Tredd kabelen igjennom røret, og gravd det ned.

skal funke det, så lenge du ikke har en lengde som er lengre enn 100m..

lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt hageslange og lagt det i, og trekke den slangen helt inn i begge husene. Hvis man har åpne rør liggende ute vil det komme fuktighet i disse som gjør at kabelen kan bli fryst i vann, noe som ikke er helt bra med tanke på at vann ekspanderes når det fryser.

Lenke til kommentar

det er forskjell på teori og praksis, en kabel forlagt i rør utendørs vil fungere selv om den er noen meter over 100, er ingen magisk grense på 100, men det er en sikkerhetsmargin å ta. kablen vil fungere på 120-130 meter også! men jeg hadde heller satset på trådløst hadde jeg vært deg, dere to kan spleise på et trådløst aksesspunkt og et kort til han(eventuelt to kort med ad-hoc) og laget dere enkle rettningsstyrte antenner, slik at dre får god dekning, det forutsetter at det er lite hindringer imellomda, trær og sånn. hadde jeg vært deg så hdde jeg satsa på trødløst. for det finner ikke morra til kompisen din ut uansett, hvis hun ikke vil ha ADSL, hvor sur tror du hun blir om dere begynner å grave i hagen? :thumbup:

guider til å bygge trødløse antenne er det plenty av rundt om kring på forumet her, jeg vil anbefale en biquad!

Lenke til kommentar

Jeg ville gått på biltema og kjøpt meg 100m med K-rør (korrigert plastrør, slik som elektrikere bruker å trekke i), og lagt kabelen i den. Hvis ikke så høres hage-slagen ideen ut som en bra en :)

 

Edit: Ang. cat5E kabelen, så skal ikke lengden overstige ~100m for å få et godkjent datanettverk ved 100Mhz. Du kan godt ha lengre men man risikere å få signaltap. I værste fall må du sette ned farten til 10Mbit.

Endret av Azton
Lenke til kommentar
men jeg hadde heller satset på trådløst hadde jeg vært deg, dere to kan spleise på et trådløst aksesspunkt og et kort til han(eventuelt to kort med ad-hoc) og laget dere enkle rettningsstyrte antenner, slik at dre får god dekning, det forutsetter at det er lite hindringer imellomda, trær og sånn. hadde jeg vært deg så hdde jeg satsa på trødløst. for det finner ikke morra til kompisen din ut uansett, hvis hun ikke vil ha ADSL, hvor sur tror du hun blir om dere begynner å grave i hagen? :thumbup:

morra hans er litt merkelig skjønner du:P ho vil ikke ha adsl inn i huset, men å strekke en tp herfra slik at sønnen fikk internett var helt greit sa ho :p

merkelig skrue detta :roll:

 

Og spleisa da :!: den var god den haha :p

han som skal ha internett og ikke jeg, han sin ide og jeg var bare enig, han sa også at han skulle betale alle utgifter selv :p

da er kanskje ikke tråløst så dumt alikevell da :p hehe

Endret av tu30r6
Lenke til kommentar
han som skal ha internett og ikke jeg, han sin ide og jeg var bare enig, han sa også at han skulle betale alle utgifter selv

Da ville jeg, hvis jeg var deg, for din del, sørge for å ha enn skikkelig kontrakt mellom dere på att han tar ALLE utgifter hvis han lover dette, slik att dere ikke blir uenige om dette om ett halvt år, og du ender opp med regninga ettersom det er ditt hus....

Lenke til kommentar
Skal du ta leie for nettlinja di og da??

ja.

ble enige om 200kr i måneden og da deler vi på en 3mbit linje.

Hva sier din Internett-leverandør om slikt??

ehem...

nei det har vi ikke sett.. :innocent:

 

men kan internettleverandøren finne ut hvor lang tp'en er fra modemet/swisjen til pc'en?

Endret av tu30r6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...