Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tp over til naboen prosjekt


Anbefalte innlegg

En kamerat av meg har en feit 10MB linje.. denne har jeg så lyst på at jeg gjerne også skulle strukket en kabel mellom husene..

et problem: han bor 3 mil unna... har avtalt med noen gode kamerater på denne strekningen at de kan hoste strøm til kabelforsterkere..

 

Spm 1: Vil dette funke?

Spm 2: Kan noen av dere grave ned kablene for meg??

Spm 3: Denne kabelen vil krysse fylkesgrensa Akershus/Oslo.. Er dette lov?

Har du faktisk tenkt på hvor mye dette kommer til å koste? Jeg tror du faktisk kommer billigere ut med å kjøpe 10mbit fastlinje fra telenor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En kamerat av meg har en feit 10MB linje.. denne har jeg så lyst på at jeg gjerne også skulle strukket en kabel mellom husene..

et problem: han bor 3 mil unna... har avtalt med noen gode kamerater på denne strekningen at de kan hoste strøm til kabelforsterkere..

 

Spm 1: Vil dette funke?

Spm 2: Kan noen av dere grave ned kablene for meg??

Spm 3: Denne kabelen vil krysse fylkesgrensa Akershus/Oslo.. Er dette lov?

1. Ja, med visse forbehold

2. Ja, med visse forbehold

3. Ja.

 

:!:

Lenke til kommentar
her er planen:

skal trekke en tp over til naboen fordi den slemme moren hans ikke vil ha adsl.

mellom husene så er det ca90++meter.

men det jeg lurer på er hvilken tp som burde brukes, kabelen skal ligge ute, og det blir den hele året i all slags vær.

og vil dette være stabilt?

og ville tråløst være et alternativ?

men det skal ikke være for dyrt heller-- :p

Enkleste og billigste er selvsagt å trekke en Tp kabel over, det koster 300,- med alt utstyr du trenger. Bare tull å investere i dyre WiFI løsninger, når du kan få det for slikk og ingenting. Regner med at det vil bli et prosjekt med en begrenset tidshorisont (La oss si et par år) og da burde dette ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Nå har det endelig begynt å sje noe..

i går begynte vi å gtave grøfta. Å fyttekatta å vanskelig det er å grave i slik krattskog me mætti røtter i :p men nå er det ikke mange metrene igjen, men jeg har på følelsen av at herretter kommer det til å ta fryktelig lang tid :p har kjøpt me WOW..

fått helt dilla :roll:

Lenke til kommentar

Dette emnet må være noe av det artigste jeg har lest, genialt.

Skulle kanskje ha gjort noe slikt til naboen min og.

Synes ideer har strømmet på, det med hageslangen var ganske god pga at det ikke er mothakker i den så tp kabelen går lett kjennom, gummi, sånn at det ikke blir noe lyn problemer ? ( ikke helt sikker på den ) og at den er vanntett sånn at det ikke blir noe vannproblemer med kabelen =)

Gleder meg til og lese mer om hva som skjer =D

Lenke til kommentar

Det finnes sånne "skjøtekontakter" for hageslanger som selges overalt.

 

til HEE: Hvis du har en åpning på hageslangen din liggende ute vil du ende opp med at kabelen går istykker. Vann vil trenge inn og fryse, det vil da ekspandere og kabelen vil bli utsatt for et sinnsykt press og vil tilslutt få brudd.

 

Til alle dere som vurdere å gjøre noe lignende, husk å trekk hageslangen på innsiden av veggen i begge hus. En hageslange er også helt rund så man kan borre et penere hull i f.eks grunnmuren og fyre på med sement rundt kabelen til slutt. For at dette ikke skal bli stygt anbefaler hvertfall jeg at dere gjør dette under bakkenivå (det er vel ingen som vil ha en hageslange hengende midt på veggen ? :p).

Lenke til kommentar
For å lappe slangan skal vi bruke noe form for silikon og gaffa tape :p

og får håpe at det holder... og nå er foresten grøfta ferdig :D og naboen sitter og trer tp gjennom vass slange. :!:

dumt, dumt, dumt. Du vil risikere at kabelen og slangen går i stykker så du slipper å bruke 15,- på en kobling som er konstruert for å ikke slippe igjennom vann? Vann er en SINNSYKT stor fiende på ting som ligger ute. Vann kommer til overalt, og det ekspanderer når det fryser!

Lenke til kommentar

Dere må ha et hull i slangen på laveste nivå, slik at kondensvannet kan renne ut. Kondens vil komme inn i slangen uansett. Har dere flere steder vannet kan samle seg opp i slangen, må det lages hull alle stedene.

 

Har samme prosjekt til naboen, og vi lagde hull i slangen på laveste nivå. Har fungert fint i 2 år nå.

 

mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Det er jo litt kjipt om det ikke fungerer hvis du skal over 100m da ;)

Jeg ville heller gått for to stk 60m kabler og satt en liten skøyt på midten for å være på den sikre siden. Det koster jo ikke mer en den litte duppeditten heller.

Søte lille deg, du kan ikke bare lage en skøyt på midten.

 

Grunnen til at de har satt lengden til 100m er at signalet som går igjennom kabelen blir svakere og svakere og svakere og svakere jo lengre kabelen er. Hvis man skal forlenge en TP kabel så bruker man repeater (hub, switch) som forsterker signalet og sender det videre.

 

Kabelen slutter ikke å virke etter 100m, men du får nok ikke like høy hastighet som du får med kortere kabel.

Lenke til kommentar

Bare en liten ting som dere må huske på:

 

Metall trekker seg sammen når det blir kalt! Pass på når dere legger ned kabelen at den ikke ligger snorbeint, men at den bukter litt fram og tilbake. Hvis ikke kan dere risikere at kabelen trekkes ut av veggen neste vinter.

 

Hvis dere graver dypt nok (60 cm+) så burde det gå greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...