Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tp over til naboen prosjekt


Anbefalte innlegg

Jeg benytter trådløst de plassene jeg trenger link mellom bygg. Lengste link jeg har på standard antenne er ca. 60 meter (gjennom 2 vegger). Denne gir dønn stabil link på 5.5mbit. Skal opp med en link på ca. 100 meter nå og regner med jeg kjører samme løsning, bare med retningsstyrt antenne.

 

Benytter Linksys WRT54GS-bokser med Sveasoft firmware og WDS-link mellom basestasjonene. Dette gir en rimelig proff løsning med mulighet QoS og VLAN-tagging.

 

Men om dere absolutt vil grave.. 20cm skal være dypt nok, ingen fare med det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kamerat av meg har en feit 10MB linje.. denne har jeg så lyst på at jeg gjerne også skulle strukket en kabel mellom husene..

et problem: han bor 3 mil unna... har avtalt med noen gode kamerater på denne strekningen at de kan hoste strøm til kabelforsterkere..

 

Spm 1: Vil dette funke?

Spm 2: Kan noen av dere grave ned kablene for meg??

Spm 3: Denne kabelen vil krysse fylkesgrensa Akershus/Oslo.. Er dette lov?

Lenke til kommentar

En annonsetekst ble slettet i en post lenger opp. Det er ikke lov å poste annonser på forumet. Man kan imidlertid linke til andres (ikke egne) annonser til informasjon.

 

#9: Forumet er ingen markedsplass. Annonser, meldinger om kjøp, salg og bytte skal postes i bruktmarkedet. Det er ikke tillatt å linke til egne annonser i signatur, profil eller i tråder / personlige meldinger på forumet.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

waits for alice

det er nokk ikke min annonse hehe sjøl har jeg ikke peiling på hvordan man lager slike ting.

privat er jeg snekker og takstmann.

 

QUOTE (Retningslinjene)

#9: Forumet er ingen markedsplass. Annonser, meldinger om kjøp, salg og bytte skal postes i bruktmarkedet. Det er ikke tillatt å linke til egne annonser i signatur, profil eller i tråder / personlige meldinger på forumet.

Endret av kvase
Lenke til kommentar

hadde håpet å få gravd litt i dag, men sia det er så d*** vær ute og så *** kaldt så blir jeg heller inne og gjør noe mindre fornuftig:P

men så skal jo også kameraet være strøm tomt så jeg ikke får tatt noen bilder heller :mad:

naboen min hadde fått tak i noen meter med vass slange og det skulle vist væra langt nok.

Lenke til kommentar

Satte opp en trådløs WDS link her rund juletider, funka fint det. Men her var det bare 50-60 meter i luftlinje, routerene står ca midt inne i husa. (1 router i hvert hus) 3Com OfficeConnect 54G routere. Men hastigheten er jo ikke akkurat sinnsyk, men det duger til mer enn nok til internet ol. Men jeg hadde nok også gravd ned kabel i ditt tilfelle.

 

I det tilfelle jeg refferer til er det en kommunal vei som krysser strekket, og pga. høydeforskjell osv. var det ikke aktuelt med TP kabel.

 

Uansett, lykke til. Post bilder og resultat! :thumbup:

Lenke til kommentar
' date='18/05/2005 : 15:03'] Bare lurer på hvordan du praktisk skal tre inn 100m kabel i hageslangen. :hmm:

 

Selv synes det er vansklig nok å tre på belte på buksen min.... :!:

vannslangen er ganske glatt inni, og når den er surra sammen så vil det forhåpentlig vis ann å tre kabelen gjennom, men han har ikke fått tak i en på 100meter men 3 kortere tror jeg det var.

men kommer til å bli morro det å :p

Lenke til kommentar
går jo ann å feste en liten gjenstand i enden av kabelen og sette litt hardt vanntrykk inn der du skal tre kabelen og vips så er den igjenom.

Denne løsningen er den som brukes, men bytt ut vann med luft. Finn noe som akkurat går inn i slangen, fest ledningen bak dette og blås inn luft med en blåsepistol.

Lenke til kommentar
En kamerat av meg har en feit 10MB linje.. denne har jeg så lyst på at jeg gjerne også skulle strukket en kabel mellom husene..

et problem: han bor 3 mil unna... har avtalt med noen gode kamerater på denne strekningen at de kan hoste strøm til kabelforsterkere..

 

Spm 1: Vil dette funke?

Spm 2: Kan noen av dere grave ned kablene for meg??

Spm 3: Denne kabelen vil krysse fylkesgrensa Akershus/Oslo.. Er dette lov?

1.Jeg tviler sterkt på at det vil funke

2. om det hadde funket, nei, det hadde du måttet gjort selv.

3. Trukke det.

 

Tenk deg litt om da. det er jo veldig langt unna da!

Lenke til kommentar

Kabelforsterkere? hvis du mener noe som kan forsterke signalet så må det være en pr 100meter, og på 3mil blir det 300stk, har du så mange venner (på en strak strekkning) og råd til så mange switcher?

 

Da blir alternativet fiber, 3mil med fiber er lang fra billig det og, tror faktisk det ville vært billigere å kjøpe en tilsvarende linje selv. Eller flyttet in hos kompisen din.

Lenke til kommentar
går jo ann å feste en liten gjenstand i enden av kabelen og sette litt hardt vanntrykk inn der du skal tre kabelen og vips så er den igjenom.

Denne løsningen er den som brukes, men bytt ut vann med luft. Finn noe som akkurat går inn i slangen, fest ledningen bak dette og blås inn luft med en blåsepistol.

evt gjøre det motsatt, sette på en støvsuger.

 

Tynt tau, med en bomullsdott knyttet i enden, stapp den inn og støvsug i andre enden..

 

Knytt så tp'en fast i tauet og dra den i gjennom.

 

Men jeg mener fortsatt at dette er ett prosjekt jeg ville hoppet lett over...

 

Spart opp til fiber eller skikkelig trådløst om det er fri sikt mellom..

Lenke til kommentar
En kamerat av meg har en feit 10MB linje.. denne har jeg så lyst på at jeg gjerne også skulle strukket en kabel mellom husene..

et problem: han bor 3 mil unna... har avtalt med noen gode kamerater på denne strekningen at de kan hoste strøm til kabelforsterkere..

 

Spm 1: Vil dette funke?

Spm 2: Kan noen av dere grave ned kablene for meg??

Spm 3: Denne kabelen vil krysse fylkesgrensa Akershus/Oslo.. Er dette lov?

1.Jeg tviler sterkt på at det vil funke

2. om det hadde funket, nei, det hadde du måttet gjort selv.

3. Trukke det.

 

Tenk deg litt om da. det er jo veldig langt unna da!

til deg og gsn.. glemte å logge av forumet på skolen og en nerdekamerat skrev den siterte meldingen mens jeg spiste lunsj.... jeg har nok ikke så mange venner på den strekningen :p

 

om noen seriøst har et slikt sykt prosjekt på gang burde de vel strengt tatt sperres inne for stormannsgalskap :p :p :p (fine smileyer forresten :ermm: )

Lenke til kommentar

evt gjøre det motsatt,  sette på en støvsuger.

 

Tynt tau, med en bomullsdott knyttet i enden,  stapp den inn og støvsug i andre enden..

 

Knytt så tp'en fast i tauet og dra den i gjennom.

 

Det med støvsuger hører IKKE ut som en god ide du!!!

 

Du foresten hvor mye koster det for fiber optisk kabel egentlig???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...