Gå til innhold

hvordan smelte sammen to partisjoner?


Anbefalte innlegg

hei har nettopp kjøpt meg en ny disk på 200 gig til lagring av filmer,musikk etc,fra før av har jeg en raptor på 74 gig som jeg nå utelukkende skal bruke til windows.

 

saken er at jeg har delt opp raptoren min i to partisjoner,den ene var til os og den andre var til lagring,men når jeg nå har slettet begge partisjonene å skal installere windows på hele disken får jeg ikke satt sammen begge partisjonene til en stor,dette høres muligens teit ut men jeg vet ikke hvordan jeg skal få forklart det bedre :blush:

 

takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du ikke vil miste data'en du har på de partisjonene kan jeg anbefale deg å bruke powerquest partotion magic..

 

er et veldig selvforklarende diskbehandlingsprogram som er veldig kraftig

 

Edit: leste ikke hele posten, men du kan prøve å behandle disken med PQM på en annen maskin siden satadisker er litt sære i dos

 

Skjønner ikke at microsoft ikke kan lage/bruke et bedre diskbehandlingsprogram under installasjonen..

Endret av Dimm
Lenke til kommentar

Går utfra du skal installere WinXP. Mener du bare kan starte opp med cd´n. Når du kommer til der du skal velge hvilken partisjon du skal installere på, vil da begge partisjonene dine vises. Der skal du vel kunne slette partisjonene, slett begge, og opprette en ny, som du da velger skal bruke all tilgjengelig plass.

Tror dette skal fungere. Lykke til.

 

Eller er dette det du allerede har prøvd på?

Lenke til kommentar

ja det er det jeg har prøvd på,når jeg er på vei til å opprette en ny partisjon etter å ha slettet de to gamle viser de seg enda som to forskjellige områder,får liksom ikke satt de sammen til et stort område,det er det som er så irriterende.

 

når jeg sitter forran pc å skal til å installere winxp ser jeg 3 forskjellige områder et på 40 gig,et på 30 gig,og et på 8 mb,får ikke satt disse sammen til en stor partisjon?

 

takker for svarene forresten

Lenke til kommentar

Hmm.. Har du brukt PQM til å slette partisjonen med? I så fall tror jeg at jeg vet hvorfor de fortsatt ser ut som to områder: Du har bare slettet primær partisjon og logisk partisjon. Du har ikke slettet sekundær partisjon, som er det området der man kan lage 1 eller flere logiske partisjoner.

 

Struktruen så omentrent slik ut før sletting:

1. Primær partisjon (f.eks C:) (40GB)

2. Sekundær partisjon (34GB)

- 2b Logisk partisjon 1 (f.eks D:) (34GB)

3. Utildelt dert på 8MB

 

Og omentrent slik ut etter sletting:

1. Utildelt område (40GB)

2. Sekundær partisjon (34GB)

- 2b Utildelt område (34GB)

3. Utildelt dert på 8MB

 

Dvs. du mangler det trinnet der du sletter sekundær partisjon. Etter å ha fjernet den så skal du få en slik struktur:

1. Utildelt område (74GB)

 

Da skal du kunne opprette en eneste stor partisjon:

1 Primær partisjon (74GB)

 

Ved sammenslåing så blir altså den lille derten på 8MB slått sammen med resten. Den lille derten på 8MB kommer av at windows har problemer med å partisjonere disken i to partisjoner og få de til å fylle ut hele disken. Jeg antar det er snakk om litt dårlig programmering av partisjonsprogrammet til windoews. Det går helt fint å partisjonere bort denne lille derten med f.eks PQM eller annen programvare.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

ja det var noe slik men har ikke brukt pqm ...tror jeg,vet egentlig ikke hva det er :blush: ok skal teste dette i morra,når jeg får hentet ut den nye disken min,dette lukter helt ny installering av pc :cry:

 

takk for flotte svar :thumbup:

Endret av (ODIN)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...