Gå til innhold

Bestille fra Fyndbörsen og slippe svensk mva.


Anbefalte innlegg

Du må spørre de om de kan trekke av den svenske momsen.

Men da må du forhåndsbetale fra Norge og de må sende som poste restante.

Og handler du for under 6000 kr så behøver du ikke innom den  norske tolla..

Så det funker? Tenkte å kjøpe en flatskjerm på rundt 30.000,-...kan fort lønne seg å dra av svensk moms som er på 20% - om jeg husker riktig.

 

Så det er bare å sende en mail til Fyndbörsen om å få dratt av svensk moms og hente pakken i Strömstad? Jeg bor ved utkanten av Oslo, det er ikke mer enn halvannen times kjøring til Strömstad.

 

Takker for alle svar :D

Er 25% moms i sverige

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har handlet for over 40 tusen fra fyndborsen selv..

 

De trekker IKKE av momsen før du oversender kviteringer av betalt norsk moms . Du kan jo såklart forfalske dette... men da risikerer du mye MER en det er verdt for å slippe noen tusen..

 

Jeg bare fikk varene sendt med båt til sandefjord og henta der, betalte norsk moms og trakk av svenske. Er uansett mange tusen å spare ved store bestillinger på produktter lagt av JWS se A/S . det er heller ingen toll avgifter på varer produsert innen eu land, og proson(JWS) produseres i sverige .. fabrikken ligger ikke lange stykket unna fyndborsen , og de er noen av de som har best priser i sverige på akkurat dette merket :)

 

Det du KAN gjøre .. er å få bestilt noen få varer, under et firmanavn og få de til å sende som "gift" , men det er jo begrensa å mye du kan ta på dette..

 

Poste restante er fremdeles det billige om du bor nærme grensa. . for frakten innen sverige er rimelig. Du kan ta med 6000 kr pr person over grensa UTEN å betale moms bare så det er sagt!

 

Den svenske momsen er lavere en den norske, og du slipper tollgebyrer og masse shit som fort blir en 8-900 kr.

 

Håper dette ga litt nyttig info :)

Lenke til kommentar
Er du sikker i din sak Poppe? Har tenkt å bestille en Pioneer Plasma-TV på 31.990 SEK, noe som blir rundt 28.000 NOK. Hvis jeg i tillegg kan dra av 20% svensk mva. blir det mye å spare.

 

Har ikke hørt noe fra Fyndbörsen ennå, regner med å få svar i løpet av morgendagen.

Ja men her kommer du over 6000 kr så da må du smugle itilfelle..

Jeg kunne helt lovlig kjøre over grensen da alt under 6000 er momsfritt.

Men jeg mener det skal være mulig for Fyndbørsen å selge til deg uten svensk moms hvis du betaler fra Norge med norsk adresse men med svensk poste restante adresse.

Lenke til kommentar
Den svenske momsen er lavere en den norske, og du slipper tollgebyrer og masse shit som fort blir en 8-900 kr.

 

Håper dette ga litt nyttig info :)

For å avslutte en diskusjon om momsen i Sverige! Utklipp fra www.skatteverket.se: Momsen är 25, 12 eller 6 procent.

Det finns tre skattesatser för moms.

 

25 % moms är den generella skattesatsen som gäller på de flesta varor och tjänster.

 

12 % moms är det på t.ex.

livsmedel

hotell

camping

liftkort

konstverk som konstnären säljer själv.

6 % moms är det på t.ex.

 

allmänna nyhetstidningar

böcker och tidskrifter

taxi-, buss-, flyg- och tågresor i Sverige

teaterbiljetter

biobiljetter

konserter

cirkus, djurparker

idrott.

När du lägger på moms ska du göra det på hela beloppet som kunden betalar för varan och tjänsten med undantag för eventuell ränta.

 

Skattesatsen 6 procent gäller ofta, men inte alltid, inom kulturområdet. I broschyren Moms inom kulturområdet kan du läsa mer.

 

Den generelle svenske momsen er altså 25%, akkurat som den norske. Og den har vært på 25% i mange år. En annen ting er at hvis du trekker fra 20% fra et beløp der moms er inkludert, så får du beløpet uten 25% moms. Bare prøv, enkel matematikk.

Lenke til kommentar
Ja men her kommer du over 6000 kr så da må du smugle itilfelle..

Jeg kunne helt lovlig kjøre over grensen da alt under 6000 er momsfritt.

Men jeg mener det skal være mulig for Fyndbørsen å selge til deg uten svensk moms hvis du betaler fra Norge med norsk adresse men med svensk poste restante adresse.

For å snu det der på hodet, så mener du også at jeg kjøpe ting momsfritt hos f.eks komplett.no hvis jeg har en svensk bankkonto og sender det til poste restante på et norsk postkontor?

Lenke til kommentar

Hei igjen. Her er svaret fra Fyndbörsen, som svarer spørsmålet:

 

 

Hej!

 

Det är bara när vi skickar direkt till Norge du slipper betala Svensk moms.

Jag tror att dom skickar en räkning från tullen i Norge, där du betalar ev. tullavgift samt moms.

Skall vi skicka den poste restante så betalar du momsen här i Sverige.

 

 

Med Vänliga Hälsningar!

Tobias på fyndbörsen.

____________________________________

 

FYNDBÖRSEN AB

- Allt inom hemelektronik, ända sedan 1997!

www.fyndborsen.se

Tel: 0345-20049

Fax: 0345-20800

Mail: [email protected]

Lenke til kommentar
Poste restante er fremdeles det billige om du bor nærme grensa. . for frakten innen sverige er rimelig. Du kan ta med 6000 kr pr person over grensa UTEN å betale moms bare så det er sagt!

Hmm...kan man være fem stykker og dele 6.000 kr på hver? :innocent:

Nope, men hvorfor vil du det? Du får ikke igjen den svenske momsen sjøl om du har kjørt lovlig igjennom tollen. Du får den kun etter å ha betalt norsk moms.

Lenke til kommentar

Eneste måten å få tingen helt uten MVA, er om du har et firma å sette det på , og kan skrive det av som noe firmaet trenger.. f.eks. så trenger jo datafirmaet ditt en plasma til 30k til "fremvisning av demo til kunde"..

 

hehe.. har handla masse uten mva skrevet av på butikken til dama, bygde server for dem så ble jo litt deler ekstra :D *host* dyr server etterverdt det der i grunn :p

Lenke til kommentar
Poste restante er fremdeles det billige om du bor nærme grensa. . for frakten innen sverige er rimelig. Du kan ta med 6000 kr pr person over grensa UTEN å betale moms bare så det er sagt!

Hmm...kan man være fem stykker og dele 6.000 kr på hver? :innocent:

Nope, men hvorfor vil du det? Du får ikke igjen den svenske momsen sjøl om du har kjørt lovlig igjennom tollen. Du får den kun etter å ha betalt norsk moms.

Det ville jeg undersøkt,for hvis du reiser innom norsk toll og tollstempler papirene og sender de tilbake til selger så skal han betale deg den svenske momsen tilbake.

Så hvis det er greit at 5 stykker kan dele på en ting så slipper du unna momsen!

En link om dette: www.dagbladet.no/dinside/2003/04/04/365747.html

Endret av Poppe
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Låner posten litt eg...

;)

Nokon som har erfaringer med å bestille frå fyndbörsen å få levert heim?

Altså ikkje poste restante..

 

Er jo skammelig billig på ein haug med varer. :yes:

 

Frakt på f.eks 700 kr kan fort bli spart inn på prisene dei fører.

 

Utenom frakt og norsk mva, er det meir ein må betale?

 

Litt fresh på området :roll:

Lenke til kommentar
Eneste måten å få tingen helt uten MVA, er om du har et firma å sette det på , og kan skrive det av som noe firmaet trenger.. f.eks. så trenger jo datafirmaet ditt en plasma til 30k til "fremvisning av demo til kunde"..

Og når skatterevisoren kommer på besøk så kan dere fort få ett problem hvis man ikke har en god og logisk forklaring på innkjøpene og da må MVA-en tilbakebetales pluss eventuell utgiftsføring blir ugyldig.

Lenke til kommentar
Det ville jeg undersøkt,for hvis du reiser innom norsk toll og tollstempler papirene og sender de tilbake til selger så skal han betale deg den svenske momsen tilbake.

Så hvis det er greit at 5 stykker kan dele på en ting så slipper du unna momsen!

En link om dette: www.dagbladet.no/dinside/2003/04/04/365747.html

Jeg forstår det også som at du kan få igjen utenlandsk moms bare du får stempøet papirene i tollen, men det er ikke greit at flere deler på en ting som er verdt over 6000,- NOK.

 

I tilfeller hvor verdigrensen på NOK 6000/3000 overskrides, kan du selv velge hvilke varer du vil betale toll og avgifter for. Hvis verdien av en vare overstiger denne grensen, må toll og avgifter betales av varens verdi i sin helhet. Varer som utgjør et hele, kan ikke deles og innføres over flere reiser, eller av flere personer. Dette gjelder selv om verdien av den enkelte del er mindre enn NOK 6000/3000. Kan du ikke dokumentere verdien, f.eks. ved kvittering, fastsettes verdien skjønnsmessig av Tollvesenet.
www.toll.no

 

Edit: -og du skal være utenlands minst 24 timer for å gjøre dette lovlig, ellers er det grensen på 3000 som gjelder.

Endret av LightSabre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...