Gå til innhold

Får ikke startet opp Ubuntu. (Linux-newbie)


Anbefalte innlegg

Hmm.

Dette må man jo ha netttilkobling for.

 

Edit: Kan laste ned her, og sende det til maskinen med ubuntu? I så fall må jeg vel sette opp nettverket? System>administrasjon>nettverk. Her får jeg spørsmål om et passord. Dette passordet har jeg aldri skrevet, og jeg har bare brukt et og samme passord på alle steder jeg har skrevet noen passord. What now?

 

 

Btw, jeg beklager all dobbelpostingen her.

Endret av ehs5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm. Det virker som om jeg ikke kan få logget på min første bruker, bare den andre.... Hvordan kan jeg få min andre bruker til å bli som den første?

 

 

Edit: Blir det noe som dette?

 

Edit2: Isåfall, er det hvor det står "system_username" jeg skal skrive inn brukernavnet som skal få root-status? (Eller hva det nå enn er?) Men jeg må vel kanskje være innlogget som min første bruker for å få til dette?... :hmm:

Endret av ehs5
Lenke til kommentar

Nei for du har ikke rettighetert til å gjøre det, prøv med dette i et terminalvindu.

 

su - <gammelt brukernavn>

 

sudo gpsswd <nytt brukernavn> <gruppe>

 

Her skal du i tur fylle inn disse for gruppe:

adm dialout cdrom floppy audio dip video plugdev lpadmin scanner admin

 

Hvis du ikke har noen av de overnevnte kan du jo skippe de, som sikkert scanner, men det er helt trygt å ta med alle.

 

EDIT: tok vekk en - i koden, sorry.!!

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar

Dette forsto jeg ikke helt. Hva mener du med gruppe? Hva skal jeg skrive der?

 

Edit: Det er kanskje navnet på maskinen min?

 

Edit2: Og hvor skal jeg skrive de kommandoene? (adm, dialout osv.) Og jeg regner med at du mente "gpasswd" og ikke "gpsswd"?

Endret av ehs5
Lenke til kommentar

Du skal kjøre komandoen:

sudo gpasswd <nytt brukernavn> <gruppe>

11 ganger, og du skal bytte ut <gruppe> med de 11 gruppene jeg har nevnt(adm dialout cdrom ... osv.), en og en om gangen.

 

Brukere kan bli medlem av grupper, det er slik forskjellige personer kan ha lov til å gjøre forskjellige ting.

 

Medlemmer av cdrom kan bruke cdrom

Medlemmer av audio kan bruke lydkortet

osv..

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar

Det var det jeg tenkte meg,, men det virket ikke som om det fungerte. Prøver igjen. Jeg får fortsatt ikke gjort noe i administrasjonsdelen.

 

*Prøve igjen*

 

Dette kan f.eks. gjøres i tty2? Eller feilsikkker terminal? Dette er er kanskje det samme?

Lenke til kommentar

det han mente var å su'e til gamle bruker (su = substitute user, bytt til en annen bruker), og så legge den nye brukeren inn i en del grupper som styrer tilgang til forskjellige ting (som f.eks admin ting, cdrom for cdrom access, osv osv).

 

Men, det jeg ville si. Logg inn som original bruker i sikkerhets modus (husker ikke helt hva det het nå) og skriv "sudo pppoeconf" - den setter opp adsl tilkoblingen din hvis du har slik "gammel" telenor adsl, uten router.

 

Faktisk, hvis du får opp internett med det, kan det kanskje være lurt å ta en reinstallasjon, logge inn i sikkerhetsmodus, og sette opp nettverk med en gang (eller, under installasjonen, rundt der nettverket blir prøvd autokonfigurert, kan du trykke ctrl-alt-F2 og prøve å sette det opp der. Sier prøve fordi jeg 1. ikke vet om det programmet er lagt inn da, og 2. fordi jeg ikke vet hva installasjonen gjør med nettverks-oppsettet senere i installasjonen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...