Gå til innhold

Får ikke startet opp Ubuntu. (Linux-newbie)


Anbefalte innlegg

Hei hei, jeg tenkte jeg skulle prøve Ubuntu, som ble mitt første møte med Linux. Jeg prøvde på min gamle pc som har disse specsene:

 

256 mb ram

AMD Athlon 1800+

Nvidia GeForce MX 2 64 mb

WD 40.0GB IDE 7200RPM UDMA-100

 

Alt dette sitter på en litt eldre Targa, untatt harddisken som jeg kjøpte i dag. Alt i installasjonen så ut til å gå fint (Yror jeg, men hva vet jeg?), men det var når jeg skulle logge meg på problemet dukket opp. Jeg skrev inn brukernavnet mitt, og så passordet og trykket enter. Jeg fikk en helt brun skjerm. Absolutt ingenting skjedde, og jeg ventet et stund. Fortsatt ingenting.

 

Jeg gjorde alt som instalasjonen ba meg om, og hvis det har noe å si, slik så partisjoneringen som dukket opp automatisk:

 

#1 primary 39.3GB ext3 /

#5 logical 764.9MB swap swap

 

 

Er det mulig at det må være en /home partisjonering med også? Ikke vet jeg, men trodde /home var noe alle linuxsystemer måtte ha. I så fall, hvordan får jeg til det, og hvor store burde partisjonene være?

 

Sitter å installerer på nytt i skrivende stund med samme instillinger.

 

 

 

Håper jeg får noen svar, da hadde jeg blitt takknemlig. :)

 

 

Edit: Eller er det bare jeg som er for utålmodig? Er det vanlig at det tar lang tid å starte opp Ubuntu første gangen?

Endret av ehs5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, jeg skrudde på pcen etter at det ble installert, så fikk jeg en svart skjerm. Der ble en haug av filer og div. installert osv... ETTER det logget jeg inn med passord og brukernavn. Da fikk jeg en helt brun skjerm, uten noe form for beskjed eller lignende.

Endret av ehs5
Lenke til kommentar
Altså, jeg skrudde på pcen etter at det ble installert, så fikk jeg en svart skjerm. Der ble en haug av filer og div. installert osv... ETTER det logget jeg inn med passord og brukernavn. Da fikk jeg en helt brun skjerm, uten noe form for beskjed eller lignende.

Kun en brun skjerm?

 

Kan du navigere deg frem og tilbake med menyer og knapper?

Lenke til kommentar

høres ut som gnome ikke starter opp av en eller annen merkelig grunn.. X ser ut til å starte helt fint fra det du sier..

 

Vanskelig å si uten mer informasjon, desverre :-(

 

På innloggings-skjermen, klikk på Sesjon der, og velg GNOME.

 

Hvis Gnome ikke er der, trykk ctrl-alt-F1, logg inn med brukernavn og passord, og skriv "sudo apt-get install ubuntu-desktop" (du kan og prøve om KDE virker, for å installere det er det "sudo apt-get install kubuntu-desktop", etter det skal KDE dukke opp under Sesjon-menyen)

 

Hvis gnome ikke kom opp på menyen, så er enten det noe galt med cd'en, en alvorlig bug i installeren, hardware feil, eller så har du gjort noe merkelig når du installerte. Var dette versjon 5.04 - Hoary?

Lenke til kommentar

For å sjekke om noe gikk galt i installasjonen: På den "brune skjermen" trykker du "Sesjoner" og velger "Feilsikker X-terminal", og logger deg inn. Når du så har fått en terminal, skriv dette og trykk enter:

 

gnome-session &

 

Hvis GNOME kommer opp er det noe galt med innlogginsstyreren.

Lenke til kommentar

Ok, Terrasque, din "metode" hjalp ikke, GNOME ligger allerde i sesjoner, og jeg kunne ikke installere KDE.

 

Gimper: Jeg klarte å komme inn i "Feilsikker terminal" fra innloggings-skjermen, når jeg gjorde som du sa fikk jeg først dette tallet opp: 6721, så fikk jeg en linje (en adresse eller lignende) med dette tallet til slutt.

 

"Feilsikker terminal" er den eneste sesjon-tingen som har fungert, faktisk.

 

Oppsan, dette glemte jeg helt; Jeg satt IKKE opp internett-tilkoblingen under installasjonen, jeg tenkte at jeg skulle bruke Telenor-ADSL CDen som jeg har.

 

 

 

Uff, dette er frustrende.

 

 

Gimper: To brune skjermer nei? Ubuntu blir startet, jeg får innloggingskjermen, jeg logger inn. SÅ får jeg den brune skjermen hvor absolutt ingenting skjer.

Endret av ehs5
Lenke til kommentar
Gimper: Jeg klarte å komme inn i "Feilsikker terminal" fra innloggings-skjermen, når jeg gjorde som du sa fikk jeg først dette tallet opp: 6721, så fikk jeg en linje (en adresse eller lignende) med dette tallet til slutt.

Hm... Prøv å kjøre bare "gnome-session" (uten &) i "feilsikker-terminalen" og post de nederste ti linjene av teksten som kommer.

 

Gimper: To brune skjermer nei? Ubuntu blir startet, jeg får innloggingskjermen, jeg logger inn. SÅ får jeg den brune skjermen hvor absolutt ingenting skjer.

 

:whistle:

Endret av Gimper
Lenke til kommentar

Skrev "gnome-session", og fikk opp dette:

 

"SESSION_MANAGER=local/Espen:/tmp/.ICE-unix/6721"

 

Det var alt som kom opp. Etter jeg fikk opp det kunne jeg ikke skrive flere kommandoer heller. :hmm: Eller, jeg kunne skrive, men ingenting skjedde hvis jeg f.eks. skrev "gnome-session" igjen.

 

 

Edit: Jeg tror det jeg fikk opp var det samme som kom i stad med &-tegnet også...

Endret av ehs5
Lenke til kommentar
Skrev "gnome-session", og fikk opp dette:

 

"SESSION_MANAGER=local/Espen:/tmp/.ICE-unix/6721"

 

Det var alt som kom opp. Etter jeg fikk opp det kunne jeg ikke skrive flere kommandoer heller. :hmm: Eller, jeg kunne skrive, men ingenting skjedde hvis jeg f.eks. skrev "gnome-session" igjen.

 

 

Edit: Jeg tror det jeg fikk opp var det samme som kom i stad med &-tegnet også...

Trykk "Ctrl+C" og skriv "sudo chmod 777 /tmp".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...