Gå til innhold

Får ikke startet opp Ubuntu. (Linux-newbie)


Anbefalte innlegg

LessThanJake: Ja, det fant jeg ut. Nå går det. :)

 

Hmm. Jeg kan ikke få opp usb-kameraet mitt. Jeg ser at det er der i device manger, men hvordan kan jeg få "browset" igjennom det som er på det? Må få til dette for fikse internettilkobling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm. Jeg kan ikke få opp usb-kameraet mitt. Jeg ser at det er der i device manger, men hvordan kan jeg få "browset" igjennom det som er på det?

Applikasjoner -> Grafikk -> gThumb Bildeviser -> Fil -> Importer Bilder...

Det er ikke bilder på det. :)

Lenke til kommentar

Åh, så irrititerende. Hvis jeg lager en ny bruker, og legger den i admingruppa og restarter maskinen, får jeg igjen denne helt tomme brune skjermen. Noen som vet hvordan å forhindre det?

 

Funker ikke det, bytter jeg til Windows at once.

Lenke til kommentar
LessThanJake: Ja, det fant jeg ut. Nå går det. :)

 

Hmm. Jeg kan ikke få opp usb-kameraet mitt. Jeg ser at det er der i device manger, men hvordan kan jeg få "browset" igjennom det som er på det? Må få til dette for fikse internettilkobling.

skriv

mount

da ser du hva som er montert, og hvor. kameraet mitt legges i /media/sda1, så du kan jo lete der.

Lenke til kommentar

Ok, trenger mer hjelp. Driver fortstatt å sliter med dette. Har den filen man må laste ned til pcen (brant den på en cd), den ligger nå i /home/espen. Hva må jeg skrive i terminalen istedenfor det som står i den guiden?

 

Stor takk til alle som svarer.

Endret av ehs5
Lenke til kommentar

Har du skreve nøyaktig det som står i guiden? Da skal pakken pakkes ut til /opt.

Klipp en og en av disse linjene inn i en terminal, hvor du står samme sted som filen er, og trykk enter:

sudo tar zxvf rp-pppoe-3.5.tar.gz -C /opt/

sudo chown -R root:root /opt/rp-pppoe-3.5/

sudo gedit /usr/share/applications/RP-PPPoE.desktop

Det skal ikke kunne feile, får du noen feilmeldinger?

Lenke til kommentar

Men i helv... Når jeg skriver "sudo tar zxvf rp-pppoe-3.5.tar.gz -C /opt/", får jeg beskjed om at filen ikke finnes. :/ Den ligger i /home/espen, som sagt. Prøvde også å skrive "sudo tar zxvf /home/espen/rp-pppoe-3.5.tar.gz -C /opt/" , hvis det skulle hjelpe. Fikk samme beskjeden da og.

Lenke til kommentar
Men i helv... Når jeg skriver "sudo tar zxvf rp-pppoe-3.5.tar.gz -C /opt/", får jeg beskjed om at filen ikke finnes. :/ Den ligger i /home/espen, som sagt. Prøvde også å skrive "sudo tar zxvf /home/espen/rp-pppoe-3.5.tar.gz -C /opt/" , hvis det skulle hjelpe. Fikk samme beskjeden da og.

sudo mkdir opt
sudo tar zxvf /home/espen/rp-pppoe* -C /opt/

Lenke til kommentar
Har du skreve nøyaktig det som står i guiden? Da skal pakken pakkes ut til /opt.

Klipp en og en av disse linjene inn i en terminal, hvor du står samme sted som filen er, og trykk enter:

sudo tar zxvf rp-pppoe-3.5.tar.gz -C /opt/

sudo chown -R root:root /opt/rp-pppoe-3.5/

sudo gedit /usr/share/applications/RP-PPPoE.desktop

Det skal ikke kunne feile, får du noen feilmeldinger?

Hmm. Prøvde dette igjen, da funket det, helt til siste linje: sudo gedit /usr/share/applications/RP-PPPoE.desktop

 

Fikk meldingen: (geidt: 88978) GtK-WARNING **: cannot open display:

 

ls /home/espen/*tar.gz

Hvis det skulle være noe hjelp i, skrev jeg dette også, jeg fikk teksten "/home/espen/rp-pppoe-3.5.tar.gz" (I grønn skrift)

Endret av ehs5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...