Gå til innhold

WEP ikke sikkert i det hele tatt


Anbefalte innlegg

Jeg hadde hørt rykter om at WEP til trådløst ikke er sikkert i det hele tatt. Så jeg tenkte jeg skulle finne ut om det var lett å finne koden til mitt wlan. Det tok meg akkurat 3 timers arbeid å finne den, inkl søking på goggle etter hvordan det skal gjøres. Skremmende, skal opp å sette på MAC filtrering nå. Det er sikkert det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg hadde hørt rykter om at WEP til trådløst ikke er sikkert i det hele tatt. Så jeg tenkte jeg skulle finne ut om det var lett å finne koden til mitt wlan. Det tok meg akkurat 3 timers arbeid å finne den, inkl søking på goggle etter hvordan det skal gjøres. Skremmende, skal opp å sette på MAC filtrering nå. Det er sikkert det?

hvor mange bits var nøkkelen på ??

brukte du IV (Initialisation Vector)? sekvensiel eller random?

Endret av regga
Lenke til kommentar
Testet ut Mac-filtrering nå på mitt eget nett. Tok meg ett minutt med sniffing med ethereal og en kommando i linux-konsollet. Nå surfer jeg med fake mac.

åssen foregår det, jeg tenker da på hvis routeren finner to like mac adresser, hva gjør den da?

Lenke til kommentar
åssen foregår det, jeg tenker da på hvis routeren finner to like mac adresser, hva gjør den da?

Jeg ble kastet ut noen ganger, men det gikk greit. Trykke på "koble til" og var på igjen på 1 sek. Det tok litt tid mellom hver gang jeg ble koblet ut av nettet, så man kan gjøre mye f...skap på den tida.

 

Skal ikke si det helt sikkert om det var fordi det var to MAC-adresser, men det virket som det ble litt konflikt av det, men ikke av veldig stor betydning.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

MAC-sperring er noe av det sørgeligste som finnes:) Jeg vil faktisk påstå av WEP er sikrere i og med at tiden det tar å knekke WEP-nøkkel avhenger av hvor mye trafikk som går på nettet... du sier at det tok 3 timer... dette er faktisk umulig med mindre du brukte full båndbredde hele denne tiden.

 

Med MAC-filtring er det den minste sak å komme inn, både wep og mac gjør det "tyngre" å komme inn iog med at det sikkert finnes andre nett i nærheten som er enklere. WPA er bra, men gamle rutere og kort støtter ikke dette. VPN er også en mulighet, men du da bør du ha tålmod med å sette det opp, samt jeg vil tro du bør ha noe å skjule....:)

 

DucK

 

:yes::yes::yes::yes:

Lenke til kommentar

Hvordan var det der igjen? 128bit WEP har ca 2 mill angrepsvektorer? Dvs egentlig 21bit :!:

 

3 timer er litt lite ja, det tilsvarer 185 pakker i sekundet, men han kan jo selvfølgelig ha hatt litt flaks, evt "tilpasset" nettverkstrafikken litt for å korte ned tiden på hacket.

Lenke til kommentar

Vitsen for meg når jeg har på wep kryptering er å vise at nettverket ikke er åpent for alle og enhver.

 

Hvis dere har så sensitiv informasjon på lokalnettet burde ikke bruke wlan i samme level.

 

Men tviler egentlig på at det er mange som har så senstiv informasjon her.

Hvis man vil lese mer om sikkerhet finnes det en del uklassifiserte dokument fra NSA på http://www.nsa.gov/snac/downloads_all.cfm?MenuID=scg10.3.1

 

Om du har en gammel pc du bruker som router kan du sette den opp som domene kontroller også slik at tilgangen til nettverket styres av den.

 

Ingen ting er umulig å "bryte" seg inn i. På 10 timer kan man finne hull i de fleste system.

Endret av Doleo
Lenke til kommentar
Vitsen for meg når jeg har på wep kryptering er å vise at nettverket ikke er åpent for alle og enhver.

Veldig godt poeng. Selv svak kryptering er nok til å få "hobby-hackeren" til å prøve seg et annet sted.

 

Siden WPA stort sett er "sikkert nok" og er innebygget i alt av billig-løsninger bør du gå for det istedet for WEP hvis mulig.

 

 

Hvis du *virkelig* har ting du vil beskytte kreves tyngre saker. For eksempel et nett som overhodet ikke er koblet til internett og hvor alt går på fiber. I tillegg bør du vurdere ting som fysisk adgangskontroll, TEMPEST-trussel, konfigurasjonskontroll og sikkerhetsvurdering av de som har tilgang til systemet

Lenke til kommentar
Hvis du *virkelig* har ting du vil beskytte kreves tyngre saker. For eksempel et nett som overhodet ikke er koblet til internett og hvor alt går på fiber. I tillegg bør du vurdere ting som fysisk adgangskontroll, TEMPEST-trussel, konfigurasjonskontroll og sikkerhetsvurdering av de som har tilgang til systemet

Hvis man har skikkelig hemmelige greier på lokalnettet vil jeg nok tro det er lurest å ta seg råd til å legge kabler.

Da er man ihvertfall 100% sikret mot angrep "utenifra" om det er et LAN.

Lenke til kommentar
Veldig godt poeng. Selv svak kryptering er nok til å få "hobby-hackeren" til å prøve seg et annet sted.

Som jeg sier når jeg foreleser innen emnet: Man må bestemme seg for hvem man ønsker å beskytte seg mot.

 

Hvis du vil beskytte deg mot den utvitende (og uinteresserte) naboen, så kan MAC-filtrering, disable SSID broadcast og WEP være løsningen.

 

Hvis du vil beskytte deg mot noen som kan sine saker kan du vurdere om du stoler på WPA, men jeg vil anbefale VPN, helst med med Quarantine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...