Gå til innhold

Efast innfører fri frakt!


Anbefalte innlegg

Prishopp på Efast

 

Jeg sjekka prisene på efast ganske like etter at det ble annonsert fri frakt.

Skulle hente noen priser på trådløst nettverkskort for broren min, så derfor husker jeg prisene.

Det var di to linksysne som står nederst på denne siden her

De kosta da henholdsvis

335,- og 331,- (pluss minus en femmer) (Da var de faktisk billigst på disse kortene. Og nei, jeg blingsa ikke på momsen :) )

Nå koster de som dere ser 432,- og 428,- Det er en kraftig prisøkning det!

 

Jeg bestilte også en 160Gb HD

SEAGATE 160GB BARRACUDA 7200.7 ATA100 3.5LP 8.5MS 7200RPM 2MB NS (ST3160021A) 1 121 554,- 554,-

(denne prisen er uten mva. Med moms kosta den 693,-)

Den bestilte jeg 04.05.2005 20:02:50

Når jeg sjekker prisen på den nå koster den 779,-

 

Åltså virker det som om alle ting (i hvert fall veldig mange ting) har blitt 100 kr dyrere. Da har det svært lite å si om det er gratis frakt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som det sies her: Hvem er det som må betale for driften av nettbutikken? Ikke han som strtet butikken nei, det er kundene. Om "Efast" velger å innføre "fri frakt", så må de ta disse tapte kronene inn en annen plass, og da blir de bakt inn i prisene (o vel så det virker det som).

 

Fri frakt er en dårlig idè, da det er de som handler mye om gangen som må betale frakten for de som misbruker tilbudet og bare bestiller en liten ting av gangen (blir dyrt for nettbutikken å betale frakt på en haug med småordrer).

 

En bedre løsning (i mine øyne) er i gi fri frakt hvis man handler for en viss sum. Jeg vet ikke hva avansen er på varene hos diverse nettbutikker er, men at summen vil bli et par tusen er nok meget sannsynlig.

Lenke til kommentar
en ting man bør lære seg..

man får ingenting gratis her i verden....!

alle burde vite det...

 

en synes det er drøyt å legge 100kr på alle varer over 500kr..

Så på en KINGSTON PC2700 DDR SO DIMM 512MB VALUERAM NS for 3-4 dager siden,da var den 100kr billigere enn nå på efast

Endret av taz
Lenke til kommentar
Siden dere ikke leverer personlig, må jo noen betale for frakten, altså dere. Da er det en del av budsjettet. Og siden inntekten kommer fra kundene, er det jo de som til syvende og sist betaler for "gratis" frakt. Selv om dette var veldig forenklet, så er "gratis" frakt et godt lokkemiddel som ikke alltid betyr at det blir billigere for kunden.

 

Trond

Bor i USA og her er det "vanlig" at det er fri ground shipping. Ønsker du raskere levering må du betale for det, men det er overhodet ingen blodpris. Har sjekket mye priser på varer det siste året. For meg virker det ikke som de som har gratis frakt er dyrere enn de som tar seg betalt for det.

Lenke til kommentar
Synd ,de kunne ha fått mange kunder på dette, selv om de hadde fått røde tall i boka.

Synd?

Det er jo ikke særlig poeng med mange kunder hvis man går konk.

De ville ikke være de første.

 

Hvis du leser her så kan du se at netshop kjørte noe lignende for å få høyere markedsandeler.

 

Netshop solgte med tap for å komme inn

 

Det er et vannskelig marked og komme inn på, så nye ideer kan komme godt med.

Lenke til kommentar
Hvis du leser her så kan du se at netshop kjørte noe lignende for å få høyere markedsandeler.

Som ett kortvarig stunt er jo en ting men og ha dette som en permanent ordning ville antagelig gå rett i skifteretten enten pga at man fikk alt for store utgifter eller man måtte kalkulere inn frakten i prisen og dermed bli for dyre.

Og gjøre slik som Netshop krever masse kapital og man er nødt til og få et enormt volum på kort tid og greie og beholde disse kundene når man setter opp prisen.

Tross alt er det få bransjer med dårligere inntjening enn HW-salg pr omsatt kr.

Lenke til kommentar
Siden dere ikke leverer personlig, må jo noen betale for frakten, altså dere. Da er det en del av budsjettet. Og siden inntekten kommer fra kundene, er det jo de som til syvende og sist betaler for "gratis" frakt. Selv om dette var veldig forenklet, så er "gratis" frakt et godt lokkemiddel som ikke alltid betyr at det blir billigere for kunden.

 

Trond

Bor i USA og her er det "vanlig" at det er fri ground shipping. Ønsker du raskere levering må du betale for det, men det er overhodet ingen blodpris. Har sjekket mye priser på varer det siste året. For meg virker det ikke som de som har gratis frakt er dyrere enn de som tar seg betalt for det.

I USA er forøvrig uprioriterte og trege forsendelstilbud til bl.a. USPS (USAs postvesen) usannsynlig mye billigere enn hva Posten her i Norge tar. I USA er det mye mer konkurranse på dette området også.

 

Trond

Lenke til kommentar

Men det man også må huske når man sammenligner forsendelsespriser i USA med priser i Norge er at ihvertfall Fedex/DHL/UPS (vet ikke hvordan det er med USPS) tar et "avstandsgebyr". Som betyr at hvis du bor ute på landsbygda kan det fort bli $20 og $30 dyrere PER pakke. Dette er en distriktspolitikk som ikke er aktuell i Norge. Og dette er helt bevist av politikerne at det ønskes slikt. Om man nå mener det er en god ide eller ikke lar jeg være opptil hver enkelt å vurdere.

Dette slår seg også ut i at hvis du bestiller noe fra USA med f.eks. UPS så vil du betale ekstra hvis du ikke bor i storbyene (Oslo/Bergen/Trondheim). Prøv selv, pris en pakke på UPS sine sider fra USA til norsk storby og så til landet og se prisforskjellen.

 

Cobos

Lenke til kommentar

Gratis frakt er ganske greit når du bestiller ting som koster under 100 kroner, kabler og slikt. LItt irriterande å betale dobbelt så masse i frakt som du betaler for sjølve vara.

 

Om eg treng ein kabel eller anna billig ting kan eg kanskje prøve, men når eg kjøper dyre varer bruker eg min faste leverandør :)

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Gratis frakt er ganske greit når du bestiller ting som koster under 100 kroner, kabler og slikt. LItt irriterande å betale dobbelt så masse i frakt som du betaler for sjølve vara.

 

Om eg treng ein kabel eller anna billig ting kan eg kanskje prøve, men når eg kjøper dyre varer bruker eg min faste leverandør :)

ja.. HINT HINT microplex.no

 

styggedommen selv på frakt.

Lenke til kommentar

Greit nok, fri frakt men høyere pris.

Hvis alle hadde gjort slik som efast, tror jeg det hadde blitt enklere for folk flest.

Altså, hvis alle "pakker inn" prisen i varen, så slipper vi å finne ut hvor mye hver enkelt butikk tar i frakt, og ting vil bli enklere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...