Gå til innhold

AMD vil støtte DDR2 i 2006


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må huske at ddr2 blir billigere og billigere, og at dd3 vil være dyrt når det kommer, dessuten så har minnetidene blitt akseptabel på ddr2 :) Så for å fortsette å ikke ha det "nyeste dyre" kan de ikke hoppe til ddr3.

 

Og det med at s939 er mer framtidsrettet en s754 har med at du kan sette en dual core prosessor på et s939 hovedkort, og derme slipper du å måtte gå til M2 når det kommer, siden dual core 5600+ burde duge ;-]

 

Bare noen tanker,

 

mvh Øystein

Lenke til kommentar

Det med ryktene om at AMD skal støtte opp til DDR2-667, tror jeg de vil ha på roadmapen en god stund, og dersom DDR2-800 blir mer utbredt det neste året og hovedkortprodusentene gir gode tibakemeldinger på den hastigheten så ser jeg ikke bort i fra at AMD kan oppgradere planene fra 667 til 800 nærmere lansering.

 

Og det med at s939 er mer framtidsrettet en s754 har med at du kan sette en dual core prosessor på et s939 hovedkort, og derme slipper du å måtte gå til M2 når det kommer, siden dual core 5600+ burde duge ;-]

Tja.. Jeg vet nå ennå ikke om det er så lurt for oss som likevel ikke kommer til å kjøpe CPU'er til over 3000kr. Jeg tror ikke dobbeltkjerne blir billig før SocketM2 lanseres i andre kvartal av 2006 og 65nm-produksjonen er i gang. På den tiden kan det også hende at DDR2 både er billigere enn DDR, yter merkbart bedre, og hovedkortene har fått noen fine egenskaper som det gamle hovedkortet ikke har. Strategisk sett tror jeg dermed det kan lønne seg å selge CPU, HK og ram rundt skolestart neste år og heller investere i nytt hovedkort samtidig som man kjøper dobbeltkjerne og DDR2-ram.

Lenke til kommentar

Forventer faktisk at Amd tar steget og støtter både DDR2 og DDR3 til M2 sokkelen. Selv om det kanskje ikke vil være behov for det i begynnelsen så vil det nok være mye lurere strategisk å gjøre sånn da man vil da ha en sokkel som er langt mer fremtidsrettet en en som er kompatibel med en allerede utdatert minneteknologi.

 

Aksesstidene og ytelsen på de beste DDR2 brikkene har jo allerede en veldig god ytelse og det forventes jo at ytelsen vil forbedre seg ytterligere i det kommende året med nye produksjonteknikker.

Regner med at de beste DDR2 brikkene vil være bedre ytelsemessig en stund før DDR3 tar over ytelsetronen.

 

2006 kommer til å bli et suverent pc år for oss som skal oppdatere gamle maskiner...

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Jeg har en ny opplysning i saken:

 

Anandtech har intervjuet Barry Crume (Leder for produktplanlegging i serversegmentet til AMD). I intervjuet dukket det opp noen interresante uttalelser:

The other interesting comment from Barry was that he stated AMD will be using DDR2 in a future processor. We had asked if they might simply skip DDR2 altogether and head straight to DDR3, and he said they would not be doing so. His explanation was that DDR2-400 didn't make any sense at all, and while DDR2-533 has some advantages, it's really only at DDR2-667 that performance benefits become useful. How useful? He stated that a 10% performance increase was likely. Whether this was just a guess or if AMD already has DDR2 prototype processors - remember that with the integrated memory controller, AMD will have to create a new version of their chips to support a new memory type like DDR2 - we don't know. We were actually surprised at his response, as we thought DDR3 was close enough that AMD would simply skip a generation. Then again, they might like the idea of allowing Intel users the ability to convert to AMD with the only required purchases being the motherboard and processor. Having a common memory platform certainly isn't bad for consumers.

AMD sier altså at det blir DDR2 i første omgang og at ryktene om DDR3/XDR ikke holder vann. Han sier også at man kan forvente rundt 10% ytelseøkning ved å gå over fra DDR til DDR2-667.

 

Så kan vi begynne å spekulere i hva han egentlig mener ;-)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner heller ikke hvor alle ryktene om DDR3 kom fra, og jeg har problemer med å skjønne at selv Anandtech trodde på dette... :ermm:

 

Får satse på at AMD går rett på DDR2-800, DDR2 har forbedret seg såpass kjapt iløpet av det siste året, og når produksjonen øker og prosessen senkes til .09 så kan de like godt satse på det. Det vil være en langt bedre strategi enn DDR3, med større sjanse for å lykkes.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner heller ikke hvor alle ryktene om DDR3 kom fra, og jeg har problemer med å skjønne at selv Anandtech trodde på dette... :ermm:

 

Får satse på at AMD går rett på DDR2-800, DDR2 har forbedret seg såpass kjapt iløpet av det siste året, og når produksjonen øker og prosessen senkes til .09 så kan de like godt satse på det. Det vil være en langt bedre strategi enn DDR3, med større sjanse for å lykkes.

Har anand noen gang sagt at han tror på det?

 

AtW

Lenke til kommentar
Ja det hadde vært strategisk og bra om AMD inkludérer støtte for DDR2 og DDR3 på M2.

støtte for flerer minnestanderer på 1 hk har sålangt betyd dårlig ytelse. Ser ikke hvorfor dette skal være forskjellig. AMD kan rett og slett ikke bestemme slike ting. Intel kan klare å gå over til en ny minnestandard mens AMD ikke har makt, penger eller viljen ( ser såfall slikt ut)

 

Derfor ikke rett til DDR3, så lenge ikke Intel gjør det. Integrerte minnekontroller på DDR2 nå vil gi flere fordeler enn ulemper. Grunnet at hvis noen kjøper en CPU nå, vil nok DDR2 minne være det eneste minne gjennom hele CPUens brukstid, ca 2 -4 år

Lenke til kommentar
Jeg skjønner heller ikke hvor alle ryktene om DDR3 kom fra, og jeg har problemer med å skjønne at selv Anandtech trodde på dette... :ermm:

 

Får satse på at AMD går rett på DDR2-800, DDR2 har forbedret seg såpass kjapt iløpet av det siste året, og når produksjonen øker og prosessen senkes til .09 så kan de like godt satse på det. Det vil være en langt bedre strategi enn DDR3, med større sjanse for å lykkes.

Har anand noen gang sagt at han tror på det?

 

AtW

Står i sitatet et par poster over.

Lenke til kommentar
Whether this was just a guess or if AMD already has DDR2 prototype processors - remember that with the integrated memory controller, AMD will have to create a new version of their chips to support a new memory type like DDR2 - we don't know.

Slik jeg tolker dette kan det være praktisk vanskelig for AMD å støtte to forskjellige minnetyper? med mindre de kommer med en utgave for DDR3 og en for DDR2.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at det teknisk sett skal la seg gjøre å kjøre DDR2 og DDR3 minne via de samme pinnene og de samme minnekanalene, men at CPU'en må ha innebygget en krets for slå på den riktige minnekontrolleren under oppstart. Så hvis det lar seg gjøre å lage en DDR3-slot der signalpinnene stemmer over ens med signalpinnene til DDR2 så tror jeg det skal være fullt mulig å ha støtte for begge deler på en gang, med samme CPU og samme hovedkort.

 

Men om det vil skje er nå en helt annen ting..

Lenke til kommentar
Jeg har hørt at det teknisk sett skal la seg gjøre å kjøre DDR2 og DDR3 minne via de samme pinnene og de samme minnekanalene, men at CPU'en må ha innebygget en krets for slå på den riktige minnekontrolleren under oppstart. Så hvis det lar seg gjøre å lage en DDR3-slot der signalpinnene stemmer over ens med signalpinnene til DDR2 så tror jeg det skal være fullt mulig å ha støtte for begge deler på en gang, med samme CPU og samme hovedkort.

 

Men om det vil skje er nå en helt annen ting..

Svært interessant! :thumbup: Jeg håper AMD tenker på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...