Gå til innhold

Forumets norsk er ikke god


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

QUOTE (zeph @ 29/04/2005 : 17:11)
At norskkunnskapane her til lands ikkje er mykje å skryte av er ingen hemmelighet, men det gagner ingen om du har folk på eit forum som endrer posten din.

Skulesystemet sr skuldig meinar eg. Bruker for masse tid på å diskutere forfattarar som levde for fleire hundre år sidan enn å lære elevane grunnreglane i språket.

Merkar det sjølv at eg ikkje beherskar mitt eige språk som eg skulle ønska eg kunne. Når eg samtidig snakkar nynorsk og alt av media er bokmål blir det ei artig blanding...boknorsk eller nymål?

Ikkje at det plagar meg stort, eg likar engelsk betre enn norsk.

Jeg liker også engelsk best. Kunne ikke vært mer enig med deg, måtte Henrik Ibsen, Amalie Skram bare få leve i fred i graven, norsken vår er viktigere.

 

Grunnen til at jeg liker engelsk bedre enn norsk er at "alle" kan det, og alle kan jo tydeligvis skrive det korrekt (på en måte), siden der deler du ordene. Norge må gjøre noe med norskundervisningen, jeg merker selv at min norsk blir værre hele tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

QUOTE (Bach @ 29/04/2005 : 17:18)
"Har lagt merke til en del skrivefeil på forumet."
Dette er et eksempel på en ufulstendig setning.

"vanskeligt" og "jævligt" er to ord jeg ikke kan finne i min ordbok.

Pisse i motvind er vel et passende bilde skulle jeg tro.

Jeg sier jo selv at norsken min er ikke slik den en gang var. :(

 

EDIT1: Forresten, du er ikke et hakk bedre selv. ufullstendig med dobbel konsonant. Men la oss nå ikke krige oss i mellom, det var ikke det som var meningen.

 

EDIT2: "Har lagt merke til en del skrivefeil på forumet." kalles et setningsemne, altså en ufullstendig setning som mangler subjekt eller verbal. Blir ofte brukt som overskrift i aviser ol. ;)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Etter min mening er det svært tvilsomt at en feilskrivingsmoderator hadde kommet noen til gode, hovedsaklig ettersom mange kan føle seg fornærmet eller såret dersom deres norskkunnskaper belyses og settes i tvil offentlig. Ikke minst må vi heller ikke glemme at enkelte kan lide av sykdommer som dysleksi, og da er slik moderering særs ille.

 

Det en istedenfor kunne satse på, er økt fokus på rettskriving. Eksempelvis kunne en autokorrekturfunksjon vært nyttig for mange - skjønt det kreves en del ressurser dersom den skal forefinnes på klientmaskines. Muligens hadde det òg vært vanskelig å funnet frem en akseptabel løsning som i tillegg bekjemper uhumskheter som orddeling, og som totalt sett hadde kunnet imøtekomme alle de negative språktendesene som florerer på forumet. I hvert fall tror jeg en sådan funksjon hadde vært noenlunde brukbar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

QUOTE (aadnk @ 29/04/2005 : 17:59)
Etter min mening er det svært tvilsomt at en feilskrivingsmoderator hadde kommet noen til gode, hovedsaklig ettersom mange kan føle seg fornærmet eller såret dersom deres norskkunnskaper belyses og settes i tvil offentlig. Ikke minst må vi heller ikke glemme at enkelte kan lide av sykdommer som dysleksi, og da er slik moderering særs ille.

Det en istedenfor kunne satse på, er økt fokus på rettskriving. Eksempelvis kunne en autokorrekturfunksjon vært nyttig for mange - skjønt det kreves en del ressurser dersom den skal forefinnes på klientmaskines. Muligens hadde det òg vært vanskelig å funnet frem en akseptabel løsning som i tillegg bekjemper uhumskheter som orddeling, og som totalt sett hadde kunnet imøtekomme alle de negative språktendesene som florerer på forumet. I hvert fall tror jeg en sådan funksjon hadde vært noenlunde brukbar.

Enig :thumbup:

Lenke til kommentar

HERREGUD ER DET MULIG!!!!

 

Tror du noen gidder å skrive 100% rett inne på et dumt forum eller? Det er trossalt ikke noen norsk stil som skal settes karakter på dette her! Hovedsaken er at folk skjønner hva man skriver! Dessuten så skriver vi på et tastatur og ikke for hånd dermed så kan det hende man trykker på feil bokstav og man skriver fort. Eneste som kan være irriterendes er at noen ikke gidder å bruke komma og punktum noe som gjør teksten vanskelig å lese.

 

Dere er rett og slett teite (for å bruke et mildt ord) som gidder å henge dere opp i noe sånt!

 

EDIT: Er ganske sikker på at alle her inne bortsett fra de med sykdommer kan lese og skrive rett. Jeg har 3'er i norsk. Har dere problemer med å skjønne hva jeg skriver? Nei, jeg kunne tenke meg det.

Endret av Nicklas
Lenke til kommentar

QUOTE (Ole Johan @ 29/04/2005 : 20:07)
QUOTE (Nicklas @ 29/04/2005 : 19:16)
Er ganske sikker på at alle her inne bortsett fra de med sykdommer kan lese og skrive rett.

Det tviler jeg meget, meget sterkt på.

Er ikke dermed sagt at de gidder å skrive helt rett nei! Det er folk som har FOR mye fritid som gidder å henge seg opp i dette.

Lenke til kommentar

QUOTE (Ole Johan @ 29/04/2005 : 20:07)
QUOTE (Nicklas @ 29/04/2005 : 19:16)
Er ganske sikker på at alle her inne bortsett fra de med sykdommer kan lese og skrive rett.

Det tviler jeg meget, meget sterkt på.

Hvorfor tviler du sterkt på det?

- Det er mange som ikke gidder å skrive ordentlig på tastatur.

- Det er ikke vits i å henge seg opp i en enkelts leifer.

- De fleste her inne har hatt norsk skolegang. Dvs. lært om gradsadverb og kojunksjoner. På internett skal det tas forbehold om skrivefeil.

Lenke til kommentar

QUOTE (Zyklon @ 29/04/2005 : 20:22)
QUOTE (Ole Johan @ 29/04/2005 : 20:05)
Enda en irriterende skrivefeil er feil bruk av enda/ennå.

Både ennå og enda kan brukes som tidsadverb. Eller er det feil bruk av gradsadverb du snakker om?

Nei...

Det var den overhyppige bruken av enda. Men nå fikk jeg jo vite at Norsk språkråd hadde gått inn for at man kan bruke hvilket som helst av de to ordene som en erstatning for fremdeles.

Lenke til kommentar

Eg prøver så godt eg kan å skrive 100% korrekt heile tida, både på engelsk og norsk, forum, chat og SMS.

 

Ein karakter forteljer diverre lite om norskkunnskaper i dag. Feil fokus, men men.

 

Bottom line er vel at det ikkje er aktuelt med ein slik stilling, ikkje at det var emnet i denne tråden heller.

Lenke til kommentar

QUOTE (Hylo @ 29/04/2005 : 20:28)
QUOTE (Ole Johan @ 29/04/2005 : 20:07)
QUOTE (Nicklas @ 29/04/2005 : 19:16)
Er ganske sikker på at alle her inne bortsett fra de med sykdommer kan lese og skrive rett.

Det tviler jeg meget, meget sterkt på.

Hvorfor tviler du sterkt på det?

- Det er mange som ikke gidder å skrive ordentlig på tastatur.

- Det er ikke vits i å henge seg opp i en enkelts leifer.

- De fleste her inne har hatt norsk skolegang. Dvs. lært om gradsadverb og kojunksjoner. På internett skal det tas forbehold om skrivefeil.

Jeg har jo sett hvordan folk skriver på offisielle og formelle papirer og på plakater og annet som skal beskues av mange, mange mennesker. "Emne tittel", som folka i HW har skrevet, er jo et eksempel. Jeg tviler på et det er en trykkleif, men heller kunnskapsmangel.

 

Jeg er sikker på at de fleste ikke har evne eller kunnskap til å skrive korrekt.

Lenke til kommentar

QUOTE
_Julenissen_ Skrevet 29/04/2005 : 20:27
  Jeg stemmer på at vi banner alle som skriver feil. På den måten får vi luket ut alle uhumskheter, og vi perfekte vil ikke noe noe å irritere oss over lenger. 

 

:no: Du kunne ikkje ha banne alle som skriver feil, slik som meg som har dysleksi så ville det ikkje ha hjelpt. Eg fikk en 3 i norsk helt til 10 klasse da lærene endelig skjønte at eg hadde et problem så var det forseint. Eg fikk tatt test om eg hadde skrive og lese vanskar etter eksamen.(som måtte tilfeldig viss være Norsk) Sia eg har at det problemet så mista eg mykje av det me skulle ha lært om norsk, så da eg endelig fikk hjelp så hjelpte deg seg på. Eg har sia da jobba som f*** for å ta igjen på det eg mista under oppveksta. Norsk er no dritt, engelsk er bedre. Og det med at Ibsen og dei fyrene burde bli tatt ut av skolen. Helt enig, det var noe av det kjedeligste stoffet i verden.... særlig Vildanden....

Lenke til kommentar

QUOTE (Zippio @ 29/04/2005 : 20:42)
QUOTE
_Julenissen_ Skrevet 29/04/2005 : 20:27
  Jeg stemmer på at vi banner alle som skriver feil. På den måten får vi luket ut alle uhumskheter, og vi perfekte vil ikke noe noe å irritere oss over lenger. 

 

:no: Du kunne ikkje ha banne alle som skriver feil, slik som meg som har dysleksi så ville det ikkje ha hjelpt. Eg fikk en 3 i norsk helt til 10 klasse da lærene endelig skjønte at eg hadde et problem så var det forseint. Eg fikk tatt test om eg hadde skrive og lese vanskar etter eksamen.(som måtte tilfeldig viss være Norsk) Sia eg har at det problemet så mista eg mykje av det me skulle ha lært om norsk, så da eg endelig fikk hjelp så hjelpte deg seg på. Eg har sia da jobba som f*** for å ta igjen på det eg mista under oppveksta. Norsk er no dritt, engelsk er bedre. Og det med at Ibsen og dei fyrene burde bli tatt ut av skolen. Helt enig, det var noe av det kjedeligste stoffet i verden.... særlig Vildanden....

Har vi hørt om ironi? :p

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...