Gå til innhold

Forumets norsk er ikke god


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

QUOTE (Ole Johan @ 29/04/2005 : 20:33)
Jeg har jo sett hvordan folk skriver på offisielle og formelle papirer og på plakater og annet som skal beskues av mange, mange mennesker. "Emne tittel", som folka i HW har skrevet, er jo et eksempel. Jeg tviler på et det er en trykkleif, men heller kunnskapsmangel.

Jeg er sikker på at de fleste ikke har evne eller kunnskap til å skrive korrekt.

For det første. Du skriver ikke korrekt selv heller. Se på denne setningen. ''Jeg har jo sett hvordan folk skriver på offisielle og formelle papirer og på plakater og annet som skal beskues av mange, mange mennesker.''

 

Man kan heller skrive; ''Jeg har jo sett hvordan folk skriver på offisielle og formelle papirer, på plakater og annet som skal beskues av mange, mange mennesker.''

 

Det er ikke tilatt å bruke og flere ganger når du skal ramse opp saker og ting. Da bruker man komma og ''og'' tilslutt.

 

For det andre. Den påstanden du kommer med er sludder fra ende til annen. Vi på hw.no har vanligvis nok med kunnskaper og skrivekunnskap, men det betyr ikke at vi skal bruke de på kommando med engang vi logger på forumet.

 

EDIT: Dette var vel personhets, så jeg holder meg unna.

Endret av Hylo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

QUOTE (Pepsien @ 29/04/2005 : 18:14)
Grunnen til at jeg liker engelsk bedre enn norsk er at "alle" kan det,

Jeg var hjelpelærer på en ungdomsskole et par uker før sommeren ifjor.

Da fant jeg ut at engelsknivået blant norsk ungdom (ihvertfall der) var farlig begredelig, de fleste kunne såvidt føre en lett samtale uten å blande ord, ordstilling og annet tull.

Rett og slett skremmende.

Det samme gjelder Norsk rettskrivning, er så usannsynlig mange som ikke klarer å skrive helt enkel Norsk riktig.

 

Og jo, jeg synes det er viktig for _alle_ å holde et høyt språklig nivå på et såpass seriøst forum som dette. Like viktig er det med riktig bruk av store/små bokstaver og tegnsetting. Er få ting som er like irriterende å lese som tekst med mangefull tegnsetting og rare "dialektord".

Lenke til kommentar

Alle burde kunnet lese og skrive norsk 100% i ein perfekt verden, men lever med i ein perfekt verden?

 

Språkproblemer er opp til skulen å gjere noko med, ikkje eit hardwareforum. Det var fleire med store problemer i norsk og engelsk i klassen min på ungdomsskulen og vidaregåande. Det blir ikkje tatt tak i, og derfor blir dei ikkje betre.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...