Gå til innhold

64-bits Windows i dag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har ennå ikke fatta hva 64-bits skal være godt for untatt å regne store tall :p

Vil man få noe som helst bedre ytelse i spill, redigeringsprogram til lyd osv?

Både spill og diverse redigeringsprogrammer kan få fine ytelseøkninger dersom de kompileres til 64bit. Rekompileringen skal være relativt enkelt også. Både spill og redigeringaprogrammer bruker store tall i blandt så der vil det komme en liten ytelseøkning, andre fordeler er at 64bit også medfører 4 ganger større registere (Svært forenklet forklart: L0-cache). Det er nok det som gir mest ytelseøkning. I tillegg så kan 64bit beregninger noen ganger brukes for å regne samme operasjon på to sett med 32bit tall samtidig hvis tallene opptrer parvis flere plasser. (En slags SIMD) Siden denne typen SIMD bruker registeret i stedet for dataområdet for MMX/SSEx/3DNow! så vil det går raskere. Det er sikkert flere ting også.

 

Alt i alt skal det i følge tester være i gjennomsnitt rundt 15-20% ytelse å hente på å konvertere vanlig programvare til 64bit.

Lenke til kommentar

man vil få bedre ytelse i spill.

Lasta ned Windows 64 for noen veker sida, og eg har kjørt gjennom benchmark for å teste forskjelen.

 

3Dmark '03 fikk eg 10666 med windows xp x64 men ca. 2000 mindre med 32-bit windows.

 

Foresten dere som gviner at det var ein piratkopiering, har eg bestilt orginalt.

Viss dere har orginalt windows xp så kan dere få gratis oppgradering, gjelder engelsk version. Men dere må betale porto på 22$.

Gratis windows xp x64

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål i denne forbindelse: vil det noensinne bli behov for å lage et OS for 128-bit? Svaret er sikkert "ja", men det er tross alt vanvittige store tall vi snakker om her nå. Det er 2 opphøyd i 128, stemmer ikke det?

 

2 opphøyd i 64 = 18 446 744 070 000 000 000

2 opphøyd i 128 = 340 282 366 900 000 000 000 000 000 000 000 000

 

Det finnes vel koder som er kryptert i 128-bit (og 256-bit), men det er jo paranoid, så det er nesten grenseløst hvor mye arbeid de folka legger i programmeringen.

 

Arbeidsmengdene øker jo logaritmisk med bit-størrelsen, enten det er programmering eller kompilering som må utføres? Jeg har altså ikke mye peiling på dette, men jeg lurer jo på hvilken retning vi beveger oss i.

Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål i denne forbindelse: vil det noensinne bli behov for å lage et OS for 128-bit? Svaret er sikkert "ja"..

Nei, Jeg tror ikke det. (Hvis du tenker på 128bit minneadressering) Fordi jeg kan ikke forestile meg noe vi trenger så mye minne til. Forskjellen mellom 64bit og 128bit minneadressering er faktisk vanvittig mye større enn fra tiden med radiorør (ca 8-16bit minneadressering) frem til i dag der de fleste nøyer seg med 32bit. I tiden fra radiorør frem til i dag så har bruksområdet vært utvidet fra det å ha svært enkle tall og tallrekker i minnet til det å ha så musikk, film, bilder og svært mye annet. Jeg kan ikke se for meg at grensen på 64bit minneadressering skal bli noe problem i min levetid.

 

NB. For dere som ikke er helt inne på bit og sånn: 65bit = dobbelt så mye som 64bit. 66bit = dobbelt så mye som det igjen osv.. Dvs. 128bit er 18 milliarder milliarder ganger så mye som 64bit. Så det er ekstremt høye tall vi prater om. 64bit er 4 milliarder ganger så mye som 32bit, og jeg tror ikke 4 milliarder ganger mer enn 32bitbegrensningen på 4GB minne skal bli noe problem med det første.

 

Edit: Hvis det er 128bit beregningsenheter du tenker på så tviler jeg på at det blir så mye brukt at det vil ha noe for seg. Da er det mye bedre å bruke litt ekstra tid på å gjøre det i 2-3 operasjoner de svært får gangene man trenger å regne med så nøyaktige/store tall. Da tror jeg heller at 2 kjerner med 64bit som kan regne parallellt er et mye bedre valg. (dobbeltkjernestrategien til AMD og Intel)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det kan gå andre veien også: Ting den tidligere måtte bruke 2 klokkesykluser på kan den nå gjøre på 1 klokkesyklus. Dermed blir det litt flere klokkesykluser "til overs", som CPU'en kan gå idle.

 

Minnekontrolleren får nok litt mer å gjøre siden koden trolig blir rundt 10-20% større, men nå utvikler jo minnekontrolleren bare noen få prosent av varmen uansett, så det vil nok ha lite å si på totalen.

Lenke til kommentar
Hvis jeg da har en 64bit cpu i i en pc som kjører 32bit windows, kommer den cpuen til og bli dobbelt så rask?
Alt i alt skal det i følge tester være i gjennomsnitt rundt 15-20% ytelse å hente på å konvertere til 64bit.

OK. Venter til de har en Windows versjon som støtter valige 32bit programmer

Lenke til kommentar
OK. Venter til de har en Windows versjon som støtter valige 32bit programmer

WindowsXP Professional x64 Edition (Den nylig lanserte Windowsen for blandt annet Athlon64) støtter både 64bit og 32bits programmer. Jeg tror nok denne nye windowsen blir folke-windowsen ganske fort fordi det er kompatibelt med gamle programmer nye programmer med litt høyere ytelse på en og samme tid.

Lenke til kommentar
OK. Venter til de har en Windows versjon som støtter valige 32bit programmer

WindowsXP Professional x64 Edition (Den nylig lanserte Windowsen for blandt annet Athlon64) støtter både 64bit og 32bits programmer. Jeg tror nok denne nye windowsen blir folke-windowsen ganske fort fordi det er kompatibelt med gamle programmer nye programmer med litt høyere ytelse på en og samme tid.

OK :) Skal teste den.... (hvis jeg gidder)

Lenke til kommentar
Sist jeg sjekka så har ikke Creative lansert offisielle drivere og programvare for XP 64 for mitt Audigy2 ZS kort.

Men haster jo ikke med XP64 enda.

beta driverne funker helt utmerket. :yes:

 

sitter med samme kortet på x64 right her och nu. de offesielle driverne skal lanseres iløpet av andre kvartal ifølge creative, så straks med andre ord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...