Gå til innhold

Ingen samiske flagg 17.Mai


Anbefalte innlegg

Ja for det ville jo være rart om man flagget med norske flagg på den norske konstitusjonsdagen, jeg mener... makan til nazisme... lol. Tror det er noen av dere som skal dere en tur ut og få litt frisk luft. Det er forøvrig ingenting galt med å være stolt av landet sitt. Hvite og vestlige apologister som nærmest unskylder seg overfor alle fargede de møter for sin eksistens er derimot noe som er dumt og latterlig.

Du må gjerne vifte med det flagget du vil du. Men feirer du Norge og Grunnloven av 1814 på den 17. mai må folk får påpeke svakheten med den samme, på den samme dagen. Det kalles ytringsfrihet og demokrati, og den retten forbeholder jeg meg. Forøvrig er det ikke det samene er ute etter. De vil bare se den likeretten som det norske Stortinget har lovet dem etterleves i praksis. Og om det ikke kan skje på 17. mai, då er det ikke mye verd!

 

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor samene skal "synliggjøres" og mase om all den "urett" som ble gjort mot dem! Skal alle ikke-Indianere i Amerika flytte ut å gi landet tilbake til indianerne da eller?

Ja si det du. :roll: Det er da ingen som har sagt at vi skal flytte ut av Norge.

 

Men du har rett: Å mase om den urett som ble gjort mot dem er unødvendig. Der er nok å sitere fritt og uhemmet fra denne tråden for å skjønne at problemet er ikke historisk, det er høyst levende:

 

Synes vi skal dele oss i to land å kutte all økonomisk støtte til dem, så får vi se hvem som whiner
Dessuten er samene snyltere som snylter på det norske folket.
Samene har sitt eget flagg, sin egen leke-regjering og Sameland, så de trenger fanden meg ikke å flagge med flagget deres på nasjonaldagen vår.
Ja vel, men samme hvordan du vrir og vender på det, det er ikke til å komme bort i fra at de snylter på den norske staten. Og det er én ting jeg liker mye mindre enn alt annet, nettopp SNYLTING! Det er noe vi har mye av blant innvandrerne også.
Tåplig at de skal flagge med sitt flagg på 17.mai. Er som om jeg skulle tatt turen ned til danmark å flagga med det norske flagget på deres nasjonaldag.
så slepper vi å drasse rundt på jævlene no lengre(beklager utrykket, men de siser og gjør så grøsslig mye dumt!)

da slepper vi også å gi dem tonnevis av våre skattepenger så de kan kjøpe seg nye snøskutere!

det finnes 2 typer nasjonalisme, en "hitler stil nasjonalisme" og vanlig nasjonalisme, som jeg mener er bra, man skal være stolte av landet sitt, ellers ender man opp med svikere, og DET er svake mennesker
Er drit lei av at de gneller om at de har det så ondt, hvis man noen gang ser på oddasat eller hva det enn heter så er det kun klaging over hvor lite penger Magda og Mikkel fra Kautokeino får i måneden. Nei kutt all støtte og la dem seile sin egen sjø, gi dem finmarksvidda. Er jo uansett bare en stor hekkeplass for mygg.
Samene kan forøvrig dra til helvete om det ikke er bra nok for dem å være norske. De er bare en sosiopolitisk interesseorganisasjon som eksisterer for å tyne penger ut av staten.

 

Jeg tror jeg skal nøye meg med å sitere signaturen min:

"Det er svært nedslående å leve i en tid da det er lettere å sprenge atomer enn fordommer." Albert Einstein

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelte burde føle seg ganske hardt truffet av en sviende hook av Geir :p

 

 

SNakket med en same i klassen min idag, han brydde seg fint lite og ba meg egentlig bare holde kjeft, på den fine brautete nordlendingsmåten :D Hva Oslo gjorde elelr ikke gjorde ga han blanke i. Vi er vel begge for unge til å kunne relatere oss til det som har skjedd, der har vi kun historiebøkene og historier fra litt eldre karer til hjelp.

 

Men Geir, angående ytringsfrieten. Hvorfor skal det offentlige tale samene sin sak på 17.mai? For det er jo snakk om flagging på offentlige bygg. De kan jo flagge så mye de vil privat. Hvorfor burde det offentlige flagge med samisk flagg på utvalgte flaggstenger?

Lenke til kommentar
Det er ikke fordommer.

Jo det er det. Jeg vedder på at de færreste av dere har inngående kjennskap til den samiske befolkning og kultur. Når dere da uttaler dere så skråsikkert om noe dere bare har sett på TV, og skjærer alle samer som gruppe over/under en kam, så er det fordommer.

fordom

 

1) (psyk.) En holdning basert på mangelfull kunnskap som disponerer en person til å uttrykke antipati overfor personer, grupper, ideer eller objekter. Begrepet brukes særlig om negativ holdning til personer basert på gruppetilhørighet, diskriminering. Fordommer kan ha sammensatte årsaker; kulturelle og sosiale, motivasjonelle, personlighetsmessige og kognitive. Studiet av fordommer har stor plass innenfor personlighets- og sosialpsykologi.

Jeg ber om unnskyldning for at jeg plukker ut en av dere som eksempel her:

 

Enig der. Makan til whinete folk skal du lete lenge etter.

Vår venn Mongo er 16 år og fra Lier, og føler seg allikvel kompetent til kategorisere et helt folkeslag. Det er mulig at de kjente Lier-samene er spesielt ille, men jeg velger å tro at han rett og slett snakker om noe han ikke har erfaring med eller kunnskap om. Da er det et uttrykk for fordommer. Hvis jeg tar feil, så ser jeg fram til at du dokumenterer påstanden, Mongo...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg skal nøye meg med å sitere signaturen min:

"Det er svært nedslående å leve i en tid da det er lettere å sprenge atomer enn fordommer." Albert Einstein

Geir :)

Det er faktisk utrolig trist å se hvordan mange tenker. Kan ikke fatte og begripe at det går an å ha så negativt syn på folk. :(

 

Vår venn Mongo er 16 år og fra Lier, og føler seg allikvel kompetent til kategorisere et helt folkeslag. Det er mulig at de kjente Lier-samene er spesielt ille, men jeg velger å tro at han rett og slett snakker om noe han ikke har erfaring med eller kunnskap om. Da er det et uttrykk for fordommer. Hvis jeg tar feil, så ser jeg fram til at du dokumenterer påstanden, Mongo...

 

Geir :)

 

Jeg må innrømme at denne fikk meg til å le. Enkelte her (skal ikke nevne navn :whistle: ) ble rett og slett eid.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar
SNakket med en same i klassen min idag, han brydde seg fint lite og ba meg egentlig bare holde kjeft

 

Og dette er også det mange av oss føler, de aller fleste (samene) jeg har snakket med har også denne holdningen. Vi har egentlig ikke noe stort behov for å se det samiske flagget på toppen av rådhuset i Oslo. Og de fleste samene som uttaler det motsatte er politiske aktive og har en agenda, jeg sier ikke at det nødvendigvis er dumt men slik er det. Jeg har også respekt overfor deres meninger, i motsetning til mange av forum deltakerne her.

 

Selv om jeg ikke trenger å se flagget vaie på 17.mai, så synes jeg lite om de fordommene som skinner gjennom her. Man ser lett at gjennomsnittsalderen på dette forumet er nærmere fjorten enn førti.

Lenke til kommentar

Det som er forunderlig er at de yngre egentlig burde vite en god del om samene. Det er tross alt pensum på skolen, var ihvertfall det når jeg gikk på ungdomsskolen. Kunne mer om samene da jeg var 15 enn det jeg kan nå ti år senere. Kunnskap siver dessverre ut av topplokkene om den ikke repeteres på etterhvert som tiden går ;)

 

Jeg håper at samene en gang i tiden kan feire sin egen frigjøringsdag fra Norge, Sverige og Finland, selv om jeg nok tviler på det. Vi lever vel stort sett i harmoni den dag i dag, selv om historien er flau, på nordmenns vegne.

Lenke til kommentar
Så tidligere at nasjonalismen var død ifølge en her i tråden, det stemmer ikke på langtnær, og det er ikke en negativ ting med nasjonalisme, det finnes 2 typer nasjonalisme, en "hitler stil nasjonalisme" og vanlig nasjonalisme, som jeg mener er bra, man skal være stolte av landet sitt, ellers ender man opp med svikere, og DET er svake mennesker (svar til han som sa nasjonalisme var for svakinger).

 

Kanskje ein burde ha ein grunn til å vera stolt over landet sitt først. Personligt synest eg ikkje det er mykje å vera stolt over i Norge i dag.

Tja, bra skoler, sykehus, støtter , stipender og utvikling, det er ting jeg setter pris på, vi produserer også nydlig musikk og er aktive internasjonalt, spesielt diplomatisk.

Lenke til kommentar
Så tidligere at nasjonalismen var død ifølge en her i tråden, det stemmer ikke på langtnær, og det er ikke en negativ ting med nasjonalisme, det finnes 2 typer nasjonalisme, en "hitler stil nasjonalisme" og vanlig nasjonalisme, som jeg mener er bra, man skal være stolte av landet sitt, ellers ender man opp med svikere, og DET er svake mennesker (svar til han som sa nasjonalisme var for svakinger).

Så lenge ingen prakker dritten på meg, så kunne jeg i grunn ikke brydd meg mindre. Hitler eller ei: Nasjonalisme er blind dyrkelse av en nasjon sin historie og kultur. Ergo vil nasjonalisme ekskludere de som ikke passer inn i den blåøyde modellen nasjonalismen skaper av "seg og sitt".

 

Idet en sotfarget setter føttene på norsk jord er han/hun like mye norsk som deg og meg, men tilfeldighetene hadde det til at denne personen ikke ble født på det landområde som omfatter nasjonen Norge. Det er patetisk.

 

Enkeltmennesker hylles fordi de har gjort noe bemerkelsesverdig positivt "for" nasjonen. Det er også patetisk. Personen handlet som et individ - ikke som en hel jævel av en saueflokk med det norske flagget brent inn i ræva.

 

 

Den eneste hensikten med kollektivisme er å samles for å sloss mot krenkelse av individets frihet. Svikere er de som kjemper mot individuell frihet - ikke mot en regjering som har blitt valgt basert meningen til èn av mange deler av befolkningen.

 

NSDAP ble valgt av folket, og det gikk så langt til helvete som det kunne gå. Alle som stemte var svikere - ikke mot nasjonen, men mot individets rett til å råde over eget liv og egne midler.

 

Så til helvete med nasjonalismen!

Det du snakker om her, er Hitler sin nasjonalisme..

 

 

Edit:

 

Nasjonalisme ekskluderer kun andre folkeslag hvis man er dirkete rasistiske og ser på utlendinger som mindre verdige. Det er ingenting i veien for en som er nasjonalistisk å være stolt av en utlending som bor i norge og gjorde noe stort for norge.

 

En som flytter til Norge fra et annet land, USA eller Irak, hvem som helst land , uansett farge, vil aldri være like norsk som en som er født her, det vil bli det samme som å si at jeg er en kineser bare pga. jeg flyttet til Kina..

 

Og hylle en enkeltperson, om han gjør noe for nasjonen så ville jeg vært stolt av ham, men om han gjør det for egen fordel uten tanke på nasjonen så ville jeg nok ikke vært noe særlig stolt av ham, det ville nok ikke andre heller..

 

Skjønner ikke helt hvorfor du drar in NSDAP her på slutten, men det virker som du tar all nasjonalisme for en fisk..

 

- - -

 

Nasjonalisme er som fotball, man blir glad når noen får mål for laget sitt, det er INGEN forskjell. Det er det samme om det er Carew eller Riise som scorer, det var for "laget".

Endret av Snabben
Lenke til kommentar

Det samiske flagget er ett offisielt flagg for Norge, etter en lovendring i 2003. Ved å nekte dets bruk er man for å innskrenke ytringsfriheten :!:

 

I andre byer, for eksempel Tromsø og Stavanger, har samiske flagg vært heist side om side med norske flagg 17. mai i flere år. Vi kan ikke forstå hvorfor det skal være mer betenkelig å gjøre det samme i Oslo. Ingen kommuner i hele landet har så mange samiske innbyggere som hovedstaden.

 

17. mai er som kjent dagen man feirer Grunnloven, festelig med å forby en lovfestet rett. Kommunal- og regionaldepartementet har gitt Oslo kommune beskjed om at de må godta det samiske flagget.

 

Så får alle pøblene tute i vei så mye de bare vil...

Endret av Nisje Olm
Lenke til kommentar

Lignende sikkert nevnt før, da men...

En bekjent dansk familie bor i Norge, de feirer både Danmarks nasjonaldag og Norges, fordi de anser seg som norske og danske. Derfor flagger de med norsk flagg på 17 mai og dansk flagg på den danske nasjonaldagen, og har ikke sett dem flagge dansk på 17 mai, og skjønner ingen grunn til hvorfor de vil gjøre det heller.

Som mange andre, I fail to see the problem, 2 nasjonalitet feires seperat.

Lenke til kommentar

Ignoratio elenchi :nei:

 

Fastsatt av Sametinget 27. mai 2004, i medhold av Sametingets selvbestemmelsesrett, og med hjemmel i lov 12. juni 1987 nr. 56 om Sametinget og andre samiske rettsforhold (sameloven) § 1-6 annet ledd.

 

§ 1. Det samiske flagget er felles for samene i Norge, Sverige, Finland og Russland og dermed et felles nasjonalsymbol for hele det samiske folket.

 

§ 2. Sametinget i Norge gir ved denne forskrift bindende regler for bruk av det samiske flagget på territoriet som omfattes av staten Norge.

 

§ 3. Bruken av det samiske flagget skal gjenspeile den respekt som tilkommer enhver bruk av nasjonale symboler.

 

§ 4. Det samiske flagget kan brukes på de fastsatte samiske flaggdagene og ved offisielle samiske anledninger og markeringer. Flagget kan brukes ved andre høytider og festlige anledninger for det samiske folket.

 

 

De samiske flaggdagene er: 

6. februar (Det samiske folkets nasjonaldag), 

2. mars (Dagen da Sametinget i Finland ble åpnet - 2. mars 1996), 

25. mars (Marimesse - Maria bebudelsesdag. Tradisjonell samisk merkedag), 

24. juni (Midtsommersdagen - St. Hansdagen. Tradisjonell samisk merkedag), 

9. august (FNs internasjonale urfolksdag), 

15. august (Dagen da det samiske flagget ble godkjent - 15. august 1986), 

18. august (Dagen da Sameråd ble opprettet - 18. august 1956), 

26. august (Dagen da Sametinget i Sverige ble åpnet - 26. august 1993), 

9. oktober (Dagen da Sametinget i Norge ble åpnet - 9. oktober 1989), 

9. november (Dagen da Sameparlamentet i Finland ble opprettet - 9. november 1973). 

15. november (Dagen da Isak Saba ble født - 15. november 1875). 

 

       Flagget kan også brukes ved offisielle norske flaggdager, ved offisielle norske anledninger og ved høytider og festlige anledninger for det norske folket, samt når det av forskjellige hensyn er spesielt viktig eller ønskelig.

 

       Det samiske flagget kan også benyttes ved høytider av privat karakter.

 

§ 5. Det samiske flagget kan brukes alene eller sammen med det norske statsflagget, det norske handelsflagget, andre nasjoners flagg og andre typer flagg.

 

§ 6. Ved bruk av det samiske flagget ved offisielle norske flaggdager og ved offisielle norske anledninger, skal det samiske flagget plasseres på plassen til høyre for det norske flagget.

 

       Ved bruk av det samiske flagget sammen med det norske flagget på samiske flaggdager og ved samiske anledninger, skal flaggene plasseres som nevnt i første ledd.

 

§ 7. Flagget heises i tidsrommet mars-oktober kl. 08.00 og hales ved solnedgang, dog ikke senere enn kl. 21.00. I tidsrommet november-februar heises flagget kl. 10.00 og hales kl. 15.00. I områdene sør for Nordland fylke heises flagget kl. 09.00 i tidsrommet november-februar og hales ved solnedgang, dog ikke senere enn kl. 21.00.

 

§ 8. Sametinget kan i særlige tilfeller tillate bruk av det samiske flagget på annen måte enn hva som framgår av disse regler.

 

§ 9. Alle spørsmål om bruk av det samiske flagget på eller fra offentlige bygninger blir i tvilstilfeller å forelegge for Sametinget for avgjørelse.

 

§ 10. Denne forskriften trer straks i kraft

Endret av Nisje Olm
Lenke til kommentar
Tja, bra skoler, sykehus, støtter , stipender og utvikling, det er ting jeg setter pris på, vi produserer også nydlig musikk og er aktive internasjonalt, spesielt diplomatisk.

Middelmådige skoler, sykehus som ligger bak mange andre land teknisk og teknologisk. Om vi produserer nydelig musikk eller ei er vel kanskje en subjektiv ting, jeg mener i alle fall ikke at vi har noe musikalsk fortrinn ovenfor andre land.

 

Jeg tror du tar feil når du sier at vi er aktiv internasjonalt. Jeg tror nok at ganske få utenfor europa vet at det er et land som heter Norge. De vet stort sett ingenting om oss, annet enn at vi er veldig små og kanskje de har hørt om vikingene.

 

Vi er så flink til å skryte oss selv opp i skyene, men vi er ikke hverken bedre eller verre enn mange andre. Vi kan godt være stolt men det skader ikke å ha beina på bakken likevel. I internasjonal skala er vi en fluelort uten betydning. Hele oljefondet vårt hadde sikkert ikke dekket New York sitt budsjett engang (uten at jeg har sjekket dette).

Lenke til kommentar
Dette er vel hva den samiske loven sier, hva sier den norske?

Den norske loven sier:

På eller fra kommunenes offentlige bygninger og eiendommer eller bygninger og eiendommer som for den vesentligste del benyttes av kommunale institusjoner, må kun benyttes det i lov av 10. desember 1898 § 1 omhandlede flagg (uten splitt og tunge), det samiske flagget eller av Kongen godkjent by-, herreds- eller fylkesflagg.

 

Lov om flagging på kommunenes offentlige bygninger.

 

Stortinget har bestemt at reglene for bruk av det samiske flagget skal vedtas av Sametinget, så reglene Nisje Olm siterer er vedtatt med Stortingets godkjennelse.

 

Geir ;)

Lenke til kommentar
Nasjonalisme ekskluderer kun andre folkeslag hvis man er dirkete rasistiske og ser på utlendinger som mindre verdige. Det er ingenting i veien for en som er nasjonalistisk å være stolt av en utlending som bor i norge og gjorde noe stort for norge.

Vel, det er nettopp problemet. Hør på mange av folkene som har ytret seg her i tråden og som jeg siterte: De er ikke utpreget stolte av samene. Neppe av "utlendinger" heller. Man påberoper seg aktverdige motiver, og da må man som du gjør skille god nasjonalisme fra rasisme og fordommer. Men desverre, slik er det ikke i praksis. Nasjonalismen er grobunn for det ngative, og det som hjertet er fullt av renner munnen over med for mange.

 

Den "gode" nasjonalismen finnes bare i Freia-reklamene. Så snart det blir mennesker eller politikk involvert, blir den skitten.

 

Og hylle en enkeltperson, om han gjør noe for nasjonen så ville jeg vært stolt av ham, men om han gjør det for egen fordel uten tanke på nasjonen så ville jeg nok ikke vært noe særlig stolt av ham, det ville nok ikke andre heller..

Men det er vel ikke alternativene? Hvorfor skal "nasjonen" med sine tilfeldige grenser være arenaen? Hvis du bytter "nasjonen" med "samfunnet" eller "verden", får du da akkurat samme etiske målestokken uten at personens nasjonalitet betyr noe som helst. Hvis noen gjør en stor innsats i Norge, spiller det noen som helst rolle om han er norsk eller fransk eller egyptisk? Og er en nordmann som jobber blant gatebarn i Brasil noe dårligere eller bedre enn en som jobber med innvandrerbarn på Tøyen eller "norske" barn i Arendal?

 

En som flytter til Norge fra et annet land, USA eller Irak, hvem som helst land , uansett farge, vil aldri være like norsk som en som er født her, det vil bli det samme som å si at jeg er en kineser bare pga. jeg flyttet til Kina..

Men hva spiller det for noen rolle da? Hvor står det skrevet at veien til lykken eller samfunnets beste er å være mest mulig norsk, eller kinesisk for den saks skyld? Hvis det er en målestokk for noe som helst viser det bare at nasjonalismen er usunn. Gi meg 4 hardt arbeidende kinesere heller enn 4 selvgode nordmenn any day.

 

On topic: Samene har ikke "flyttet til Kina", de er født og oppvokst her i landet i minst 40 generasjoner, lenger enn de fleste andre nordmenn

 

Nasjonalisme er som fotball, man blir glad når noen får mål for laget sitt, det er INGEN forskjell. Det er det samme om det er Carew eller Riise som scorer, det var for "laget".

Og så spytter man på motstanderens spillere når de går i garderoben. Fotball er mikronasjonalisme, der forakter man naboen om han heier på feil lag. Den har akkurat samme problem som all nasjonalisme, for å kunne heie på sitt egen lag/by/land/etc, må man ha noe å måle det mot og rakke ned på. Det er ingen tilfeldighet at fotballen tiltrekker seg skinheads og andre rasister.

 

Men nå skal jeg gi meg selv fy på lanken for å gå off topic her. Det skulle vel dreie seg om 17. mai og det samiske flagg.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Nja, det er vel ikke helt riktig.

 

Sameland dekket på det meste over hele nordkalotten i hvert fall ned til Trøndelag på kysten og Härjedalen i innlandet.

ja, det veit jeg.

tenkte mer på finnmark enn tromsø og trønderlag :)

der var det danske misjonærer som var

 

men jeg må skryte litt av inlegga dine tom waits...

du skriver veldig mye bra

 

edit: endra litt på quoten

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...