Gå til innhold

Dell Inspiron 9300 - erfaringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heisann yokko

 

Ikke tvil om at dere har vært ordentlig grundige. Det eneste jeg kommer på er det noen sier, at man helst skal bruke ”drivercleaner” med windows i safe mode. (antagelig fordi programmet ikke fjerner filer som er i bruk, og det kan være filer som ligger i div cacher og som windows har tatt i bruk ved restart). For å hindre at installasjons-instruksene tas fra den gamle inf filen vil en fanatiker antagelig fjerne alle gamle ”nv4…” filer fra maskinen før nyinstalleringen. (jeg bruker "søk" og gjør det manuelt istedefor å bruke nevnte program), men hva ekspertene ville sagt om dette aner jeg ikke. Det er jo mange som ikke engang bruker drivercleaner. Har har også en hjemmesnekret mistanke om at det sikrere å installerer ved å peke til den nye mappen(med den nye inf filene) fra device manager, enn det er å eksekvere setup.

Regner med at dere er på trygg grunn, og også mht anbefalingen av 77.70 driveren fra den nevnete lokaliteten. Ytelsen/flyten man får i virkeligheten (dvs spillvirkeligheten) må jo telle mest, så klabert.

 

Mht til nettverkskort, er du i tvil om det er feil ved selve kortet? Hva med å prøve å dytte kompisens harddrive(skuff) inn i din maskin og la han koble seg opp med den, og vice versa. Skulle ikke tro Windows ville protesterer hvis maskinene er identiske Det er to simple festeskruer under maskinen, og så er det bare å dra skuffen ut. (det sitter en robust konnektor fremst på hd så det er så godt som umulig å skade noe). Så får du antagelig raskt avgjort om det er en feil i hw eller sw..

Hei, Ols!

Nei vi har desverre ikke samme maskin, han har en stasjonær. Så sammenligningen med at jeg sliter med nettverket og at de ikke gjør blir kanskje feil.

Men da har jeg et par konkrete spørsmål til deg:

 

1.Hva bruker du av software til wlan? windows? intelprosett?

2.Jeg sitter ca 5m unna den trådløserouter, men alikavell får jeg connections error. Pingen varierer da alt fra 15-999, og det skjer 5-10 ganger i løpet av et game. Normalt? sliter ikke i counter strike source, der ligger den stabilt.

3.Hvilken driver bruker du til skjermkort?

 

takk

-yokko-

Lenke til kommentar

Har akkurat bestillt en 9300 via selger, gleder meg til å få noe nytt ! Ønsket også å få med meg tilbudet om 3000 kr off, og ram oppgradering. Selgeren prøvde hardt å få meg til å kjøpe den utvidede serviceavtalen, men jeg nøyde meg med 1 y collect/return. Nå i ettertid lurer jeg på om jeg kanskje skulle ha kostet på meg de 2.775 kronene som utvidet service tid kostet ? Hun hadde mange gode argumenter - virket som om det minste gikk feil var en ny pc på plass før jeg fikk snudd meg.

Lenke til kommentar

hei igjen yokko,

jeg misforsto litt og trodde dere hadde kjøpt identiske maskiner.

 

jeg bruker ikke trådløst, så jeg kan ikke bidra med noen erfaring, sorry. har a/b/g kortet og driveren som fulgte med på driver CDen, og det er visst noe intel greier ja.

 

har du reformatert og installert XP på nytt, så anbefales det å få med de der Notebook System driverne og de spesifikke Intel Chipset driverne, rent generelt.

 

jeg bytter på å bruke to harddisker med henholdsvis 80.40 og 76.50 skjermkortdrivere. det er mye brukte drivere fra laptopvide2go. merker ikke noe forskjell på dem i praksis, men har ikke spilt veldig mye forskjellig, og ikke over nettet. (har 6800 non ultra, og får 4,5k i 3D05 på begge).

Lenke til kommentar

Har en utrolig irriterende feilmelding når jeg skal slå av laptopen.. idet den er på vei ut av windows kommer det en feil melding.. en irriterende en, med masse talle og at den tar ut et eller annet med Minne..

 

Noen som har opplevd noe lignende.. evt. vet hvordan det fikses?

Lenke til kommentar
Hei!

 

Hva er vanlig leveringstid for disse pc'ene hos Dell? Er på vei til å bestille en 9300 nå, så et kjappe svar hadde vært fint..

Fikk min etter en drøy, uke mener jeg å huske... En uke før forventet lev. dato. Men det varierer vel litt i forhold til hvor du bor. Jeg bor selv i Oslo.

 

Men det er er 4 mnd. siden så jeg kan ikke gi noe sikkert svar :ermm:

Lenke til kommentar

alt gr + 2 gir ikke alfakrøll lenger.

 

Mener å ha sett en løsning her inne tidligere, men søket peker kun til denne tråden (74 sider), ikke til posten(e).

 

Noen som kan hjelpe?

 

alt gr + 2 gir altså ingenting.

 

Har prøvd å bytte språk, boote og bytte tilbake til NO uten at det hjalp

 

Frustrating &%/(/)&/)&%) ;)

 

Jeg har seff Inspiron 9300 by d way :)

Endret av lynott
Lenke til kommentar

lynott,

når du søker, prøv å bruk "vis resultatet som innlegg", etter å ha valgt avansert søk ("flere valgmiuligheter"). det er den beste motgiften mot disse superlange trådene (superstrings).

antagelig holder det med å gå 60 dager tilbake i dette tilfellet...

har ikke maskinen for hånden, men jeg tror det var noe med å skru av hurtigtaster i avanserte nvidia instillinger.

 

bgrot:

http://www.futuremark.com/products/3dmark05/

Lenke til kommentar
YES! Da er min Inspiron 9300 bestilt og på vei. 13.300 for følgende oppsett:

 

1,9 GHz

80 GB @ 5400 RPM harddisk

1 GB ram

GeForce Go 6800

Bæreveske

 

Burde holde en stund!  :dribble: Tenker å bruke den mest på hybelen, men også kanskje på skolen en gang i blant i forbindelse med prosjekter. (har 5 minutter å gå, så vekten er ikke noe problem) Skal brukes til:

 

a) Nett / surfing / skolearbeider --> stor skjerm er bra!

b) Spill. (BF2, HalfLife 2, Age of Empires III, Civilization 4)

c). Heftige grafikk-krevende produktmodelleringsprogrammer (i forbindelse med skolen)

 

Så jeg tror at denne maskinen bør gjøre susen! I can't wait!

Ringte du inn for å få den prisen? Og hva slags garantiutvidelse har du på maskinen da? Er RAM bestilt fra Dell da eller kjøpte du det selv og satt i etterpå? Ser ganske likt ut i forhold til oppsettet jeg ønsker meg. Hvilken skjermtype valgte du da?

 

Lurer på om det er mulig å få den til 13 - 14 000 med følgende:

 

Intel® Pentium® M prosessor 740 (1.73 GHz, 2 MB L2 cache, 533 MHz FSB)

Microsoft® Windows® XP Home SP2

17" UltraSharp™ Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) TFT med TrueLife™

Svc Basic 3Y At Home Support 30day online MM Training (alternativet er 1 års henteservice (CAR - Collect og Return), men tre års garanti er litt deiligere å ha i bakhodet)

1 x 1024 MB RAM (eventuelt kjøpe minst mulig RAM fra dell og kjøpe inn en 1024-brikke)

256MB NVIDIA (6800 Go)®

60GB (5400rpm) IDE harddisk (evt. 80)

Fixed intern 8X DVD+/-RW Drv med Software

 

Må vel ringe inn og få ordnet det isåfall, men spørsmålet er hvordan det er å prate med disse selgerne på Dell? Må innrømme at jeg aldri har snakket med dem, men det virker jo som om folk flest får til gode deals.

 

Edit: Ser at tilbudet Dell hadde til og med i går (2000 kr avslag på nettbestillinger) nå er utgått.. Mulig å ordne noe via selger på telefon allikevel, eller?

Endret av Nobu
Lenke til kommentar
lynott,

når du søker, prøv å bruk "vis resultatet som innlegg", etter å ha valgt avansert søk ("flere valgmiuligheter"). det er den beste motgiften mot disse superlange trådene (superstrings).

antagelig holder det med å gå 60 dager tilbake i dette tilfellet...

har ikke maskinen for hånden, men jeg tror det var noe med å skru av hurtigtaster i avanserte nvidia instillinger.

Ols: Thanks

 

Problem solved :)

Lenke til kommentar
alt gr + 2 gir ikke alfakrøll lenger.

 

Mener å ha sett en løsning her inne tidligere, men søket peker kun til denne tråden (74 sider), ikke til posten(e).

 

Noen som kan hjelpe?

 

alt gr + 2 gir altså ingenting.

 

Har prøvd å bytte språk, boote og bytte tilbake til NO uten at det hjalp

 

Frustrating  &%/(/)&/)&%)  ;)

 

Jeg har seff Inspiron 9300  by d way :)

Jeg husker ikke nøyaktig hva som var løsningen men jeg har også hørt om dette tidligere. Jeg tror det var noe med et program som hadde "tatt over" ALTGr + 2 (brukte den som hotkey eller liknende) og at løsningen var å rekonfigurere hotkey eller eventuellt avinstallere dette programmet.

Lenke til kommentar

Jeg har nå hatt min i9300 i en 4-5 måneder og er kjempefornøyd.

 

Her er et lite tips: jeg fikk en venninne i USA til å kjøpe den der borte og så sende den her + overføre garanti. Hun var også snill nok til å shoppe inn deler fra newegg.com (minne, harddisk etc), noe jeg sparte en god del på. Det er noe jeg absolutt kan anbefale til de som vil ha en sjef laptop til en rimeligere penge. Her er priseksempel på min, så kan du jo gå inn på Dell Norge og sammenligne :D

 

Her er den originale spec'en (fra Dell USA):

 

CPU: Pentium-M 1.86GHz (jeg var ikke klar over muligheten til å pinmodde, ellers så hadde jeg nok valgt 1.6GHz)

GPU: Nvidia GeForce 6800 Go

RAM: 256MB

Harddisk: 40GB

Skjerm: WXGA+ (1440x900.. eneste jeg angrer på! skulle valgt WUXGA!)

CD/DVD: Teac DVD-ROM (standard)

OS: Windows XP Pro SP2

Garanti: 1Yr Ltd Warranty, 1Yr Mail-In Service, and 1Yr Technical Support

 

Pris: $1252 = ca. 7700 kroner

 

Så har jeg jo oppgradert litt etterhvert da. Her er nåværende spec m/priser:

 

CPU: Pentium-M 2.13GHz (pinmoddet en 1.6GHz 400FSB PM, som jeg kjøpte på Ebay for $100 = ca. 620 kroner + en PM 1.86GHz til overs)

RAM: 2x1GB Transcend ($239.50 = ca. 1480 kroner + 256MB til overs)

Harddisk: 80GB 5400rpm Samsung SpinPoint ($108 = ca. 670 kroner + en 40GB ekstra i eksternt kabinett)

CD/DVD: NEC ND-6500A 8X DVD+/-RW ($104.99 = ca. 650 kroner + en Teac DVD-ROM til overs)

Minnepenn: 512MB Kingston Flashdrive USB2.0 ($33.05 = ca. 205 kroner)

Hodetelefoner: Sennheiser HD202 ($23 = ca. 143 kroner)

Eksternt HD kabinett: Sabrent 2.5" USB2.0 ($13.99 = ca. 87 kroner)

 

Pris for oppgradering: $552.49 = ca. 3855 kroner

Pris totalt m/oppgraderinger: 11555 kroner

 

Pris inklusiv frakt + mva til gamle noreg: ca. 14000,-

 

Neida, skrev ikke dette bare for å skryte :blush: Var nå en gang tenkt som et tips til de som synes det blir dyrt å kjøpe i Norge. Greit å ha et priseksempel å gå etter..

Endret av sphinn
Lenke til kommentar
Jeg har nå hatt min i9300 i en 4-5 måneder og er kjempefornøyd.

 

Her er et lite tips: jeg fikk en venninne i USA til å kjøpe den der borte og så sende den her + overføre garanti. Hun var også snill nok til å shoppe inn deler fra newegg.com (minne, harddisk etc), noe jeg sparte en god del på. Det er noe jeg absolutt kan anbefale til de som vil ha en sjef laptop til en rimeligere penge. Her er priseksempel på min, så kan du jo gå inn på Dell Norge og sammenligne :D

 

Her er den originale spec'en (fra Dell USA):

 

CPU: Pentium-M 1.86GHz (jeg var ikke klar over muligheten til å pinmodde, ellers så hadde jeg nok valgt 1.6GHz)

GPU: Nvidia GeForce 6800 Go

RAM: 256MB

Harddisk: 40GB

Skjerm: WXGA+ (1440x900.. eneste jeg angrer på! skulle valgt WUXGA!)

CD/DVD: Teac DVD-ROM (standard)

OS: Windows XP Pro SP2

Garanti: 1Yr Ltd Warranty, 1Yr Mail-In Service, and 1Yr Technical Support

 

Pris: $1252 = ca. 7700 kroner

 

Så har jeg jo oppgradert litt etterhvert da. Her er nåværende spec m/priser:

 

CPU: Pentium-M 2.13GHz (pinmoddet en 1.6GHz 400FSB PM, som jeg kjøpte på Ebay for $100 = ca. 620 kroner + en PM 1.86GHz til overs)

RAM: 2x1GB Transcend ($239.50 = ca. 1480 kroner + 256MB til overs)

Harddisk: 80GB 5400rpm Samsung SpinPoint ($108 = ca. 670 kroner + en 40GB ekstra i eksternt kabinett)

CD/DVD: NEC ND-6500A 8X DVD+/-RW ($104.99 = ca. 650 kroner + en Teac DVD-ROM til overs)

Minnepenn: 512MB Kingston Flashdrive USB2.0 ($33.05 = ca. 205 kroner)

Hodetelefoner: Sennheiser HD202 ($23 = ca. 143 kroner)

Eksternt HD kabinett: Sabrent 2.5" USB2.0 ($13.99 = ca. 87 kroner)

 

Pris for oppgradering: $552.49 = ca. 3855 kroner

Pris totalt m/oppgraderinger: 11555 kroner

 

Pris inklusiv frakt + mva til gamle noreg: ca. 14000,-

 

Neida, skrev ikke dette bare for å skryte :blush: Var nå en gang tenkt som et tips til de som synes det blir dyrt å kjøpe i Norge. Greit å ha et priseksempel å gå etter..

Kult! Grabba med en skikkelig billig og bra laptop..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...