Gå til innhold

Dell Inspiron 9300 - erfaringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann folkens. Har dere prøvd AtiTool? ”Scan for artifacts” testen og 3D testen virker fint med Nvidia kortet. Kjekt lite verktøy

 

http://www.techpowerup.com/atitool/downloads.php

 

Kunne være interessant å høre hvilke resultater dere får. Er det individuelle forskeller mellom kortene? Og Fredrik Larsen og andre som har brukt kjølepasta på GPUen: Hvilken maks temperatur havner dere på etter at programmet har surret og gått en stund?

 

Nytteverdien er sef at man kan finne ut nøyaktig klokkefrekvensene når skjermkortet begynner å produsere feil (artifacts),når man overklokker GPU. Det skjer antagelig gjerne før man tror: Under spilling tviler jeg på at man merker de tidligste små feilene som produseres.

 

Resultater som jeg får på min i9300, først uten overklokking (AtiTool versjon er 024):

3D testen ( den snurrende terningen), gir 227 FPS i snitt, og temperaturen når 67 grader etter en stund. Da er omgivelsene 21 grader (viktig å ta med på en luftkjølt maskin!). GPU viften har jeg satt i fangui til å snurre raskere ved 56 grader, men det skulle ikke ha noen betydning, da den alltid vil snurre raskere under en slik belastning.

 

Det viste seg at hos meg lå maksimum overklokkingsfrekvenser (uten artifacts) litt lavere enn det jeg før hadde antatt, nemlig 375/775.

Overklokket til 375/775 viste AtiTool 297 FPS og temperaturen steg til maks 74 grader.

 

Når jeg kjørte med kjernen klokket til min gamle instilling 385MHz var det typisk ikke noen artifacts de første 10 minuttene, men de kom i relativ rask rekkefølge når temperaturen hadde passert 70 grader, viste det seg. (absolutt maks temperatur med AtiTool vil jeg tro intreffer etter en halv time, eller deromkring). Det er sef når pixelfeil og triangler kommer i rask rekkefølge, at kortet er stresset. En sjelden pixelfeil med mange minutters mellomrom og ved høye temperaturer ville jeg ikke lagt noen vekt på. (men er åpen for andre synspunkter).

 

Sannsynligvis er det en liten fordel å klokke kortet slik at det ikke produser artifacts. Mer stabilitet, større livslengde.( jeg hold på å si livsglede). Klokker jeg kjernen opp igjen til 385 gir det en mer-ytelse på bare 3 FPS i AtiTool programmet, dvs ca 1%. Da FØLES det riktigere å holde seg like under grensen, fremfor like over!

 

3DFuturemarks05 ved 375/775 ga forøvrig en score på 4510 poeng. ( Da er instillingen i Nvidia menyen satt til High Performance. Quality instillingen gir ca 100 poeng mindre).

Endret av ols
Lenke til kommentar

På standard klokk, hifiking? Det høres veldig rart ut. Spørsmålet som melder seg er om det kommer flere slike meldinger om artifacts med korte mellomrom, eller om det bare var den ene. Hvis det kommer stadige meldinger om feil, så er det noe som ikke stemmer. Kan det være noen andre instillinger som påvirker resultatet, tro. Hvor mye FPS får du på den roterende terningen?

Lenke til kommentar

Ols, fikk orden på det nå, etter mye testing satt jeg grensen på 5 minutter for funn av artifacs. Endte da opp på 350/780 og 74C. Dette er meget nedslående og jeg synes det er dårlig gjort :- ( Har 222 i avg fps i ati tool. Får nesten lyst til å ringe dell for å få et nytt kort som er bedre til å overklokke :- )

Lenke til kommentar

hifiking, hvis du mener 222 fps FØR overklokking, så er jo ikke forskjellen så stor, og den kan bero på drivere (og kanskje andre ting). Resultatene jeg nevnte over var forøvrig med 76.50 driverne.

Ellers tror jeg at 350/780 muligens er normalt. men hva det vet jeg for lite om, og Litt kan jo bero på hva vi tolerer av sporadiske artifacts når kortet blir varmt.

Det med å sette grensen for funn av feil til et visst antall minutter, har jeg ikke sett nærmere på enda.

Lenke til kommentar
hei! jeg lurte på en ting, jeg fikk beskjed at det tok ca 7-10 virkedager til jeg skulle få min Dell inspiron 9300. Men når jeg går innpå ordrestatus kommer det opp at jeg bestilte 9/8, noe som er riktig, og forventet leveringstid 17/9, kan dette stemme ? vente nesten en måned ? :cry::nei:

Nei det er ikke rett...må være noen hos Dell som har problemer med månedene :p

 

Sto det samme på min, at den skulle komme i September,det var på Torsdag, får den imorgen tidlig :thumbup:

Lenke til kommentar
hei! jeg lurte på en ting, jeg fikk beskjed at det tok ca 7-10 virkedager til jeg skulle få min Dell inspiron 9300. Men når jeg går innpå ordrestatus kommer det opp at jeg bestilte 9/8, noe som er riktig, og forventet leveringstid 17/9, kan dette stemme ? vente nesten en måned ?  :cry:  :nei:

Nei det er ikke rett...må være noen hos Dell som har problemer med månedene :p

 

Sto det samme på min, at den skulle komme i September,det var på Torsdag, får den imorgen tidlig :thumbup:

Ok ! betryggende å høre, men kan det stemme at den kommer på onsdag allerede da ? da har det bare godt en uke ? :D oppdaterer de infosiden om når den kommer o.l ?

Endret av joachim.g
Lenke til kommentar
Nei det er ikke rett...må være noen hos Dell som har problemer med månedene :p

 

Sto det samme på min, at den skulle komme i September,det var på Torsdag, får den imorgen tidlig :thumbup:

Ordrestatus er automatisert og ikke noe person sitter å skriver inn, så skrivefeil er utelukket. Min teori er at de ikke har f.eks harddisk eller en annen del på lager, men det er jo selvfølgelig en sjanse for at det er feil og blir rettet opp snart. :)

Lenke til kommentar

Bestilte denne 10/8:

 

-Intel® Pentium® M prosessor 750 (1.86 GHz, 2 MB L2 cache, 533 MHz FSB)

-17" UltraSharp™ Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) TFT med TrueLife™

-1 års henteservice (CAR - Collect og Return)

-512MB 533MHz DDR2 RAM (1x512)

-256MB NVIDIA®

-80GB (7200rpm) IDE harddisk

-Fixed intern 8X DVD+/-RW Drv med Software

-Intel® trådløs 2915 802,11a/b/g Mini PCI LAN-kort

-Ekstra primært 9-celle 80 WHr batteri

 

Tilbudet som var da:

-Gratis printer

-3000,- i avslag

 

I tillegg fikk jeg:

-QuickSnap™ LCD Cover -Carbon Fibre, istedenfor printeren

-1x512MB til samme pris som 2x256MB

-80GB (7200rpm) til samme pris som 80 (5400rpm)

-Bæreveske (gratis)

 

Prisen ble: 14 100,- Inkl. mva, miljøgebyr og frakt. :)

 

Når jeg sjekker ordrestatusen står det at beregnet leveringsdag er 30.08.2005 :ermm: men håper at den kommer før :p

 

Tenkte å kjøpe en minnebrikke til fra komplett... Må man ha akkurat samme type brikke som er i fra før, eller er det det samme åssent merke osv det er? :hmm:

Lenke til kommentar

Evt kan du kjøpe Kingston minnet, som jeg gjorde ;)

De som han refererte til er ikke på langer for tida.

Her er KIngston minnet som jeg bestillte: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305758&cks=PRL

I ytelse er det vel omentrent det samma.

Har forresten mottat pakken fra komplett.no med ram og pinmod cpu.

PCen skal visstnok komme i morgen den 18. Gleder meg :)

Det betyr at det tar ca 2 uker fra jeg bestillte den til jeg får den, men så bor jeg i Nordland da.

Endret av Micern
Lenke til kommentar

Min 'deal' paa I9300 >>

 

PM 760(2GHZ)

17 INCH TRUE LIFE,WUXGA,GWVA

1GB,DDR2,533MHZ,2 DIMM

256MB NVIDIA Go 6800

60GB HARD DRIVE,7.200RPM

WINDOWS XP HOME,SP2,ENG,INSP

INTEGRATED NIC AND MODEM

8X DVD+/-RW DRIVE

INTEL PRO/WRLS 2915,LF,A/B/G

53 WHR,6-CELL,LION,PRIM BATT

XLARGE CARRY CASE,NYLON

NO WARRANTY AFTER 90 DAYS

 

TRAVEL SURGE PROTECTOR 1045J,TEL, 75K

DELL ALL IN ONE INKJET 942 (Scanner, printer, copymachine, fax, color, 19ppm).

 

+Dells glimrende pakke med software og reklame!

 

Pris: 18.000,- inkludert shipping & handling & 6% Sales Tax.

 

 

Edit: Jeg konfigurerte helt lik datamaskin med akkurat det samme tilbehoeret som jeg kjopete i USA, og fant at prisen ble 24.420,- for noyaktig samme pakka i Norge. Naa faar man riktignok gratis shipping i Norge, men jeg betalte bare 120 kroner for shippingen i USA.

Av en eller annen grunn selger ikke dell.no noe raskere disker enn 5400. Det er jo helt forkastelig...skulle helst hatt 10K jeg!

Endret av swidd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...