rrmagne Skrevet 20. april 2005 Skrevet 20. april 2005 Hei. jeg skal sette opp linux på en Intel 200MMX med 256 MB minne. Det jeg lurte på var om noen kunne anbefale en bra distro til en så gammel/svak maskin? Er det noe som helst poeng i å kjøre X på den? har en følelese av at det vil gå utrolig tregt? Videre så trenger jeg også en måte å få administrert denne via remoten, men regner da med at jeg kun trenger terminal så da bruker jeg vil telnet eller noe sånt? Men hvordan gjør jeg det dersom jeg hadde trengt å koble til den via remoten å hatt behov for hele det grafiske grensesnittet også? Håper noen kan hjelpe meg.. Vennlig hilsen Roy
objorkum Skrevet 20. april 2005 Skrevet 20. april 2005 (endret) Kva skal du bruke den til då? Ein av servarane mine er ein Intel Penium 200 MHz MMX med 96 MB RAM. Den køyrer webserver, DNS + litt div. Det går heilt flott. Til desktop kan det gå om du bruker ein enkel WM (Fluxbox e.l.) og enkle program. At du har såpass med minne hjelper veldig mykje på. På den serveren køyrer eg forresten Slackware. På ein server er det vanleg å administrere alt over SSH. Då ein loggar inn i kommandolinja på serveren. Endret 20. april 2005 av objorkum
Hell Toupée Skrevet 20. april 2005 Skrevet 20. april 2005 Jeg har installert Slackware 10.1 på en 166MHz MMX med 32MB RAM og 1,6 GB Harddisk. Denne maskinen kjører Apache, NFS og DNS + div. småtteri for meg helt uten problemer. X vil ikke gå noe særlig kjapt uansett hva slags wm du bruker. Har prøvd X med Fluxbox på en bærbar 233MHz med 128MB RAM, og det går helt greit når alt har blitt lastet inn, selv om den bruker lang tid på å laste.
kyrsjo Skrevet 20. april 2005 Skrevet 20. april 2005 Med 256 MB ram greier den boksen det meste du skulle komme på å kaste mot den. Det vil ikke være *raskt*, men helt brukbar for surfing etc. Kjørte FC3 på en liknende boks (dog med 128 MB mer ram) - gikk ypperlig.
rrmagne Skrevet 20. april 2005 Forfatter Skrevet 20. april 2005 Takker for alle svar.. Den skal kjøre litt server tjenester som webserver å skal også settes opp som firewall. Ellers vil den bli brukt mest for testing.. jeg skjønte ikke helt hvordan man kunne få opp det grafiske grensesnittet over remote? Fint om noen kunne komme med et litt fyldigere svar på akkurat det Roy
lancaster Skrevet 20. april 2005 Skrevet 20. april 2005 Hei, du bruker ikke det grafiske grensesnittet via remote for å styre, det er bare i windows man bruker det. Du bruker kommando-basert styring, altså som dos da, du bruker en terminal, f.eks. putty eller noe slikt for å styre maskinen. Du får altså ikke surfet noe særlig da, (du får brukt tekst baserte nettlesere, men det er litt håpløst å bruke).
olear Skrevet 20. april 2005 Skrevet 20. april 2005 Maskinen kan brukes som en fullverdig maskin med X osv. Kjører selv til daglig en P-II 300mhz 64mb. Den kjører fluxbox, Firefox, GIMP, MPlayer, Xine ++++++
stigfjel Skrevet 20. april 2005 Skrevet 20. april 2005 Selv har jeg en dual PII Overdrive 333 MHz med 512 MB RAM. Den takler fint X.Org 6.8.2 med KDE 3.4. Den går som min firewall, og den koser seg med FreeBSD 4.11-STABLE.
LessThanJake Skrevet 20. april 2005 Skrevet 20. april 2005 Kjøre standard ubuntu på en 400mhz/196mb, og det går meget raskt!! Faktisk. Prøv det, ikke prøv på en kde-distro!! Fedora er også usedvanlig bloat og treig(mener jeg), mye treigere da jeg kjørte det på samme maskin en stund! For å administere uten X, hvis du går for det, er ssh genialt. Det blir akkurat som å sitte på selve maskinen (uten X da).
huf Skrevet 20. april 2005 Skrevet 20. april 2005 (endret) Går jo ann med "remote-X" også da... Ikke spør meg hvordan man gjør det, dog. ssh -X user@host OSV.. Endret 20. april 2005 av huf
genstian Skrevet 20. april 2005 Skrevet 20. april 2005 Debian eller slackware med fluxbox eller blackbox og en god kernel så skulle det bli konge. (testet på en P2 233MMX med 128MB RAM!)
kyrsjo Skrevet 20. april 2005 Skrevet 20. april 2005 Går jo ann med "remote-X" også da... Ikke spør meg hvordan man gjør det, dog. ssh -X user@host OSV.. Sleng på -X (og -Y på nyere ssh-versjoner - thrusted. man ssh for mer detaljer) - slik: ssh hostname -l username -XY
objorkum Skrevet 20. april 2005 Skrevet 20. april 2005 Om man skal bruke remote-X er vel XDMCP eller VNC løsningen. Både KDE og GNOME har innebygd VNC-klient/server.
rrmagne Skrevet 20. april 2005 Forfatter Skrevet 20. april 2005 Er fluxbox det samme som gnome & KDE? Eller er det noe annet? Skjønner ikke helt dette her jeg
lancaster Skrevet 20. april 2005 Skrevet 20. april 2005 (endret) Du kan tenke deg at kde, gnome og fluxbox er ett program, som gir deg en gui (graphical user interface), det er altså ikke en del av linux i seg selv, men en utvidelse for å gjøre det enklere å bruke. Før, så måtte man jo kjøre dos først, også kjøre windows over denne igjen, det er nesten det man gjør nå (og har alltid gjort i linux), kjører kjernen først, som laster alt man trenger av drivere osv osv, også kjører man gnome, kde. Jeg kan anbefale gentoo, litt komplisert å legge inn, men det finnes utrolig mye hjelp å få, og du får et system som er raskt, siden du kun legger inn det du trenger, og ikke noe bloat. www.gentoo.org er ett godt sted å begynne å lese. Ellers, ta ett søk på google.com, du finner mye bra stoff ved å søke på de respektive distroene, her nevner jeg noen, så du kan begynne å lese Debian Slackware Fedora (tidligere red hat) Mandrake Knoppix (kjører fra cd ) Gentoo (seff) Vil anbefale Gentoo eller Slackware, da fedora og mandrake har blitt ganske bloat med årene, og du får med veldig mye som du ikke trenger, og det vil gjøre det tregt på en gammel maskin. Lykke til. Endret 20. april 2005 av lancaster
Luske_Ludvig Skrevet 20. april 2005 Skrevet 20. april 2005 Skal du lære Linux, så er det veldig greit å ha en noenlunde oppegående maskin. Større linux distroer som Suse og Redhat krever like mye som XP.
olear Skrevet 20. april 2005 Skrevet 20. april 2005 Jeg kan anbefale gentoo, litt komplisert å legge inn, men det finnes utrolig mye hjelp å få, og du får et system som er raskt, siden du kun legger inn det du trenger, og ikke noe bloat. Gentoo på en 200mhz Slackware eller Arch er det beste alternativ for din HW.
kyrsjo Skrevet 20. april 2005 Skrevet 20. april 2005 hmm, glemte kompleringen Som sagt: med 256 MB ram går det meste. Med den cpu'en går også det meste, om enn treigt. Og det kan også være en fordel å velge en kjennt distro - gentoo (knotete installasjon har jeg hørt), fedora, mandrake, SuSE etc. Kjenner du noen som har peiling på Linux? Bruk det samme han/hun bruker eller annbefaler.
zyp Skrevet 20. april 2005 Skrevet 20. april 2005 Jeg kjører Gentoo på en 200mhz og har ingen problemer med det, men så bruker jeg distcc mot arbeidsstasjonen. Og de som tror Gentoo bare er kompilering burde ta en titt på Project Chinstrap.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå