Gå til innhold

Bildespesial: Fabrikksbesøk hos Abit


Anbefalte innlegg

hm, uten å være 100% sikker så tror jeg at for å være en ansatt hos ABIT kreves det _minst_ en bachelor/mastergrad i electrical engineering, og de har Kina nok av. Må ikke sitte her og tro at halve kinesiske befolkningen sitter og lager tekstiler. Det er navit å tro at disse jentene blir hentet fra en eller annen landsby. Det kreves litt basiskunnskaper å jobbe med elektriske komponenter for å si det enkelt.

Vel, det kreves litt for å designe utlegget såklart, men å fysisk sette på komponentene er ikke så vanskelig akkurat. Du kan fint få noen ukers kurs for å lære det tror nå jeg.

 

Nå kjenner jeg noen som har designet utlegg og deretter bestillt masseproduserte

kretskort og fått levert kort med dioder snudd feil vei, og mange andre trivielle feil. Han sa at det tydet sterkt på at de ikke hadde peiling, de som satt og putta på komponenter hos de iallefall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I arbeidsuken på VK1 Elektronikk var jeg på Simrad (produserer båtelektronikk), da syntes jeg det var mye som ble gjort manuelt, men ser at det er like mye her!

Ser en av dere skriver at han syns det er mye kvinner som jobber der. På Simrad var det også bare kvinner som ettermonterte komponenter. Der satt ikke alle med et samlebånd så det var nok ikke så effektivt arbeid. De hadde hver sin pult de arbeidet med.

Når jeg ser på utstyret som brukes på Abit sin fabrikk, så ser dette en del flottere enn det som ble brukt på Simrad, men hvis man sammenligner stolene arbeiderne sitter på så er det motsatt. På Abits fabrikk sitter de på krakker, mens de hadde flotte kontorstoler på Simrad. Legges nok ikke så mye vekt på HMS (helse, miljø og sikkerhet) i Kina!

Lenke til kommentar

Det er vel flere grunner til at det brukes mye kvinner i slike jobber, en av dem er at kvinner er mye mer netthendt enn menn og dermed får jobben gjordt raskere. En annen og minst like viktig er at kvinner er mye dårligere betalt enn menn. Med andre ord, de får jobben gjordt dobbelt så fort til halve lønna . :hmm:

Lenke til kommentar
Ble ikke akkurat imponert over testmetodikken, men jeg forstår nå godt hvorfor det er så mye feil på hovedkort fra Taiwan :roll:

Nei, det var en ting jeg og reagerte på. Regnet med at det var noe hyper moderne roboter som automatisk putta oppi cpu, ram, ledninger osv, og deretter kjørte en automatisert test bestående av for eks. memtest osv. og ved feil så ble det utløst en slags alarm der en person måtte sjekke hva som var skjedd. Hadde ikke i min villeste fantasi trodd at det var folk som manuelt testa hovedkorta. For 20 år siden kanskje, men ikke i dag med dagens produksjons volum. Nesten helt utrolig at hovedkort er så billig som di er med tanke på prosessen bak.

Gjerne flere slike reportasjer, også fra skjermkort produksjon og harddisk produksjon.

:)

Lenke til kommentar

I følge Anandtech (HW.no's artikkel var syltynn for å si det pent...) kjøres det ett skift fra 8 til 17, ikke akkurat slavetid slik noen antyder, det er mange yrkesgrupper her i landet som har mye lengre arbeidsdager en det, for å si det sånn... Men det må jo bli gruuuusomt kjedelig i lengden! (Og de krakkene så ikke gode ut nei!)

 

Men seriøst, grad i electrical engineering for å sitte å stappe sockets oppi ferdigborede hull på et PCB? I think not!

Endret av Paragrafrytteren
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234
Men seriøst, grad i electrical engineering for å sitte å stappe sockets oppi ferdigborede hull på et PCB? I think not!

 

Spørs om alle har den utdannelsen engang ^=) Ville nok ikke ha hatt en slik jobb uten en skikkelig stressless. Lurer på hvordan støyen er i et slikt arbeidsmiljø, evnt. de har sikkert testbenkene i egne avdelinger.

Lenke til kommentar

det er jo egentlig ikke så rart at mye av dette enkle arbeidet som å putte minneslotter osv foregår manuellt. er sikkert mye dyrere og mer krevende og tilpasse maskinene for hvert nytt kort de skal produsere med tanke på at layout'n forandres hele tiden. da er det nok billigere og sette en haug med lavtlønnede arbeidere til og gjøre det.

 

og positivt er det jo også for samfunnet der nede. skaper jo arbeidsplasser så det holder.

Lenke til kommentar

For å svare på en mengde kommentarer/spørsmål rundt her:

- en trenger ikke en BSc eler BEng for å designe eller montere, en lavere grad er vanlig.

- derimot bruker en lange dager foran designverktøyet for å være den første som kan lansere et hovedkort med siste og hotteste chipsett, så sjenk gjerne en tanke til alle de navnløse sliterne bak kulissene.

- arbeid på monteringslinjer i Norge kan være fagarbeid, komplett med fagskole, jeg vet det er slik at par steder her i landet

- før i tiden i Norge var det brukt enorme mengder farlige kjemikalier med lite tanke på at det kunne være skadelig, og mange ble faktisk alvorlig skadet på kropp og hjernen. Jeg kjenner flere som er invalidisert av dette. Land som Kina har et mer flaksibelt syn på slike ting, en skal ikke se bort fra at noen virkelig er skadet.

- kvinner brukes mye til elektronikkproduksjon, men timeprisen er ikke alltid avgjørende, i disse fabrikkene er lønna uansett lav. Kvinner har endel fordeler som bl.a. mer tolmodighet og smalere fingre. Core-minne ble faktisk strikket av kinesiske jenter

 

Folk i disse landene er ikke dumme, de gjør seg nok noen tanker når de lager duppeditter til vesten. De som lager joggesko for en slikk og en ingenting, der prislappen i utsalg er godt over tusenlappen kan jo bli rett filosofiske. En bør forvente at disse etterhvert starter produksjon for egen fortjeneste. Det overraskende er at mange har latt seg overraske over Kinas sterke vekst, både teknologisk og volummessig.

Lenke til kommentar

Litt overfladiske bildetekster da, "går raskere enn å lodde selv" som bildetekst til en maskin som ikke lodder i det hele tatt :dontgetit:

 

Når det gjelder arbeidsforhold så tror jeg ikke det er mye å skryte av, har selv vært på besøk på toyotafabrikken i Japan. Japan ha nok jevnt over bedre arbeidsforhold enn kina, men allikevel var alle arbeiderne på et monteringssamlebånd for bilene 20-23 år gamle, og gjennomsnittelig ansettelsestid var 2 år, etter to år var de fleste utbrent pga. stressende og lang arbeidsdag med kun 15 dager ferie i året.

Kan ikke tenke meg at forholdene er så mye annerledes i kina, legg merke til at alle arbeiderne er unge.

Lenke til kommentar
Om artikkelen var noe tynn rent teksmessig er aldri forumtrådene det.

Ja, syntes man kan være fornøyd med hverandre her inne. Tonen er for det meste god, og kommentarer er saklige og ordentlige.

Jeg er veldig fornøyd med folket som skriver her :yes:

 

Det blir spennede å se utviklingen i disse lavkostlandene om noen år frem i tid.

-Om dem selv kommer til å styre verdensmarkedet mer aktivt selv, enn å bli utnyttet av det som i dag.

Lenke til kommentar
Når det gjelder arbeidsforhold så tror jeg ikke det er mye å skryte av, har selv vært på besøk på toyotafabrikken i Japan. Japan ha nok jevnt over bedre arbeidsforhold enn kina, men allikevel var alle arbeiderne på et monteringssamlebånd for bilene 20-23 år gamle, og gjennomsnittelig ansettelsestid var 2 år, etter to år var de fleste utbrent pga. stressende og lang arbeidsdag med kun 15 dager ferie i året.

Kan ikke tenke meg at forholdene er så mye annerledes i kina, legg merke til at alle arbeiderne er unge.

Nå er det vel ikke så mange feriedager i Japan i utgangspunktet, og det er i tillegg vanlig å ikke ta ut alle. Hvis dette gjorde dem utbrent, vil de ha problemer i de fleste andre japanske bedrifter.

 

Ellers, er du sikker på alderen 20-23? Det er ikke alltid lett å se alderen på folk i østen, spesielt sett med vestlige øyne. F.eks. en kineser jeg kjente gikk for å være 17, men var 31.

Lenke til kommentar
Nå er det vel ikke så mange feriedager i Japan i utgangspunktet, og det er i tillegg vanlig å ikke ta ut alle. Hvis dette gjorde dem utbrent, vil de ha problemer i de fleste andre japanske bedrifter.

 

Ellers, er du sikker på alderen 20-23? Det er ikke alltid lett å se alderen på folk i østen, spesielt sett med vestlige øyne. F.eks. en kineser jeg kjente gikk for å være 17, men var 31.

Jeg fikk bekreftet alderen av den engelsktalende guiden, dette var de som jobbet på et av de mest intensive samlebåndene da. Truckførere og andre som jobbet der så litt eldre ut. Sikkert mulig at de fleste startet på gulvet og jobbet seg oppover, og derfor var det ikke nødvendig å ha eldre folk på de mest stressende oppgavene.

Lenke til kommentar
Det positive er at disse kineserne er noen hardhauser når det kommer til jobbing. De jobber og jobber og jobber og jobber og jobber og jobber. Og jobben gjør de bra. Ikke noe 8-16 jobb der i gården nei. De jobber gjerne 7-22 vakter, 6 dager i uka. Og de trives med det!

Hvor naiv går det egentlig an å bli? Tror du på det der selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...