Gå til innhold

Er alle mennesker like mye verdt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke lest hele tråden, men nevner det bare.

 

Leste et innlegg på VG.no sitt forum en gang, skrevet av en pedofil. Det var et velskrevet og reflektert innlegg. Pedofili, sett fra en pedofils synspunkt var interessant lesning.

 

Og ja, alle mennesker er like mye verdt, uansett bakgrunn, ugjerninger og livssituasjon.

Lenke til kommentar

Problemstilling:

 

En lege har reddet hundrevis av menneskeliv. Det blir kjent at han har misbrukt et barn seksuelt. Legen mister sin jobb. Flere hundre kan dø pga dette.

 

Var det riktig gjort, å sparke legen? Å kanskje være indirekte årsak til at mange mennesker dør. Et barn mot mange menneskeliv.

 

Dette er bare en problemstilling og reflekterer ingen personlige meninger.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet synes jeg at alle mennesker er like mye verdt.

 

Men vist en voksen mann(bare ett eksempel) mishandler sin datter på fire år gjennom hele oppveksten og ikke stiller opp for henne og rett og slett lager helvette, og stikker av fra det senere i livet.

Da synes jeg at den personen er mindre verdt en datteren, og alle andre.

 

Osama Bin Laden er ikke verdt en dritt - bortsett fra belønningen for og finne han :p

Endret av EskildO
Lenke til kommentar
Problemstilling:

 

En lege har reddet hundrevis av menneskeliv. Det blir kjent at han har misbrukt et barn seksuelt. Legen mister sin jobb. Flere hundre kan dø pga dette.

 

Var det riktig gjort, å sparke legen? Å kanskje være indirekte årsak til at mange mennesker dør. Et barn mot mange menneskeliv.

 

Dette er bare en problemstilling og reflekterer ingen personlige meninger.

Ja, jeg syns det er riktig, fordi ellers ville det blitt kjent for hele verden at mennesker som redder liv får lov til å gjøre hva de vil. Leger får voldta småjenter så mye de vil, bare de møter opp hver morgen og redder liv.

Lenke til kommentar
Problemstilling:

 

En lege har reddet hundrevis av menneskeliv. Det blir kjent at han har misbrukt et barn seksuelt. Legen mister sin jobb. Flere hundre kan dø pga dette.

 

Var det riktig gjort, å sparke legen? Å kanskje være indirekte årsak til at mange mennesker dør. Et barn mot mange menneskeliv.

 

Dette er bare en problemstilling og reflekterer ingen personlige meninger.

Det er riktig at han får sparken som SteffeBoy og personlige meninger har ikke noe å si på dette. Det blir helt objektivt fordi vi har lover og regler og ingen kan bryte dem.

Lenke til kommentar

selvfølgeligt er ikke alle mennesker like mye verdt ... å si noe annet er tåpeligt. Greit at man har et mål om en slik verden, men hallo ... reality bites ... forskjellsbehandling på grunn av .......... (<-valgfritt emne) skjer overalt hver dag, og noen går ganske langt i å få lov å holde på slik de gjør.

Lenke til kommentar

Alle mennesker er i utgangspunktet like mye værdt, men en person som hjelper andre i steden for å drepe og voldta får mer respekt fra min side. Kanskje vedkommende er noe mer værdt en forbryteren da? Jeg er ikke i tvil om hvem som hadde fortjent det siste hjertet i donorbanken.

 

Olav Duun har et eksempel på dette i en av sine bøker: To menn, en "slem" og en "snill" er ute i båt, og båten går ned. Det er en planke å flyte på, men den bærer bare én person. Da velger den "snille" å ofre sitt liv for den andre, som en siste gode gjærning. (Detaljer kan være feil, er bare noe jeg har hørt fra norsklæreren.)

 

Til slutt vil jeg si at det er én person som er mer verd enn alle andre for meg, og det er meg selv.

Lenke til kommentar

Nei.

 

Folk som bevisst skader andre mennesker, psykisk eller fysisk er mindre verdt. De som gjør dette i stor grad er ikke verdt en dritt for min del.

 

Kunne godt skutt voldtektsmenn, drapsmenn og mennesker som aldri ser ut til å lære forskjellen mellom mitt og ditt.

 

 

Disclaimer: Meningene ovenfor er mine, og jeg gir blanke i om dere mener jeg er en kald og teit person fordi jeg mener dette.

 

EDIT2: Ja, å skyte en voldtektsmann\voldsforbryter gjør meg også til en, og jeg gidder ikke diskusjonen på dette. Jeg mener man bør straffes på en minst like hard måte.

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar
Disclaimer: Meningene ovenfor er mine, og jeg gir blanke i om dere mener jeg er en kald og teit person fordi jeg mener dette.

 

EDIT2: Ja, å skyte en voldtektsmann\voldsforbryter gjør meg også til en, og jeg gidder ikke diskusjonen på dette. Jeg mener man bør straffes på en minst like hard måte.

Hvis du ikke gidder å diskutere meningene dine, hvorfor poster du dem? Dette er et diskusjonsforum, ikke en oppslagstavle. Hvis du vil ha meningene dine for deg selv, så hold dem for deg selv.

 

Men siden du har postet dem, så får folk lov å diskutere dem.

 

Her er en start. Du sier lett omskrevet at:

1. Å skyte en voldsmann gjør deg til en voldsmann.

2. Vold skal straffes med samme mynt.

 

Ergo skal du straffes med å skytes?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

For å oppsummere: Taggere, tyver og drapsmenn er ikke verdt en dritt. Sistnevnte omfatter ikke avliving av uønskede elementer i et sivlisert samfunn som respekterer eiendom og individuell frihet. Det er bare å sette en sprøyte i stumpen på taggere, tyver og annet pakk, så er det "game over".

Lenke til kommentar
For å oppsummere: Taggere, tyver og drapsmenn er ikke verdt en dritt. Sistnevnte omfatter ikke avliving av uønskede elementer i et sivlisert samfunn som respekterer eiendom og individuell frihet. Det er bare å sette en sprøyte i stumpen på taggere, tyver og annet pakk, så er det "game over".

Hvem skal definere hva som er "uønskede elementer" i et samfunn som respekterer individuell frihet?

 

Og hva er det egentlig du oppsummerer? Dine egne meninger i et nøtteskall??

 

Geir :)

Lenke til kommentar

jeg er helt enig med deg fredrikrb

hard må straffes hardere!

 

edit:

Her er en start. Du sier lett omskrevet at:

1. Å skyte en voldsmann gjør deg til en voldsmann.

2. Vold skal straffes med samme mynt.

 

Ergo skal du straffes med å skytes?

det blir feil.

hvis han dreper en som straff for at han igjen har drept noen, kan ikke det sammenlignes. det gjør ikke han til en like ufyslig idiot som han han drepte et uskyldigmennesker.

det mener nå jeg.

 

og bare for å få det sakt: jeg er for dødsstraff

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar
*snip*

Akuratt dette visste jeg dere ville si.

 

Jeg postet det fordi topic stiller et spørsmål om alle mennesker er like mye verdt.

 

Om jeg skyter en som har drept et menneske som ikke har gjort noe mot gjerningsmannen, annet enn kanskje vært på feil sted til feil tid, så er det i min mening forskjellige ting.

 

Hvorfor skal en som har tatt livet fra et menneske, og ødelagt mange fler sitt liv på grunn av dette fortsette å ha et liv? Straffene i Norge er jo latterlige når det kommer til sånt.

 

Hadde Norge praktisert livstid i fengsel med bare det nødvendige for å overleve kunne jeg skiftet mening.

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...