Gå til innhold

Anderledes språk/uttalelser etter WoW.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Grunnen til at eg ikkje har særlig lyst å skrive bokmål er enkelt og greit fordi bokmål er en kjedelig blanding av norsk og dansk. Er du norsk, så skriv og snakkar du norsk => Nynorsk.

Hvis man er norsk, så må man snakke nynorsk? Bomål er bare en videreutvikling og et produkt av en lang union med Danmark. Det har blitt en del av det norske språket. Alle det skandinaviske og mange andre europeiske språk stammer fra germansk(?). Og dermed vil ikke nynorsk bli 100% norsk det heller. Så er det egentelig mye flere som ikke er "norske" i Norge enn vi egentelig tror. De fleste i Norge har en eller annen utenlandks forfader. Enten om den er dansk, svensk eller engelsk, er den like mye utlending. Selvom det kanskje er tipptipptippoldefaren din, vil du fortsatt være litt utlending. Tror ikke det finnes altfor mange 100% nordmenn i Norge. Men jeg mener ikke at det er rundt 30 stk eller noe, men kanskje litt under/over 1 mill. Selv vet jeg ikke helt hvilken nasjonalitet jeg tilhører, ettersom pappa er fra Wales, og mamma fra Sverige, men jeg er jo født i Norge. Alle vennene mine regner meg som norsk potet :p

 

Men er det virkelig nynorsk så norsk som du skal ha det til? Det er jo bare en samling med alle bondedialektene. Som Ivar Aasen syntes var så viktig å bevare. Synes man burde holde seg til ett språk. enten om det er nynorsk eller bokmål, så burde politikerne bestemme hvilket mål vi skal bruke. Men så har man jo riksmål også da, som man sikkert kan diskutere enda litt mer mellom himmel og jord.

Lenke til kommentar
Alle det skandinaviske og mange andre europeiske språk stammer fra germansk(?).

Det stemmer det.

 

Når en fullendt kan betegne seg som norsk, er etter min mening i det en har norsk statsborgerskap. Det blir rett og slett meningsløst å ta sin herkomst til dømme, ettersom våre forfedre på et eller annet tidspunkt må ha vandret inn i landet. Selv samer, som er dem man egentlig kan kalle for urbefolkningen her i Norge, har vandret inn i landet. Samisk blir ikke mer norsk av å være språket til den folkegruppen som bosatte seg her i Norge først.

 

Men er det virkelig nynorsk så norsk som du skal ha det til? Det er jo bare en samling med alle bondedialektene. Som Ivar Aasen syntes var så viktig å bevare. Synes man burde holde seg til ett språk. enten om det er nynorsk eller bokmål, så burde politikerne bestemme hvilket mål vi skal bruke. Men så har man jo riksmål også da, som man sikkert kan diskutere enda litt mer mellom himmel og jord.

 

Samnorskpolitiken var et forsøk på dette, men det er i dag offisielt forlatt. Skjønt det virker som om nynorsk og bokmål nærmer seg mer og mer som tiden går uavhengig av politikerens innflytelse. Så kanskje blir de sammensmeltet til ett språk engang i fremtiden.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor folk skal voldta det engelske språket med forkortelser her, og z'er der. Og ikke minst, TALL!

 

En av de værre ordene jeg ser, tror jeg må være ordet "plz".

Aner ikke hvorfor, jeg bare misliker det.

Det tar seriøst ikke lengre tid å skrive "please".

 

Samme med masse andre unødvendige ord.

 

"Any1 want 2 do instance l8r with my m8?"

*grøss* :no:

 

Jeg bruker lengre tid på å finne tallene enn å skrive hele ordet slik det står i ordlista.

 

"Mn jeg skjnr lism ik hvrfr dt skl skrvs sånn på nrsk hellr?" <-- Mitt tapre forsøk på SMS-Zpråk

 

Jeg kommer aldri til å forstå dette :p

Og kommer derfor til å holde meg til orda slik de er MENT å skrives.

Endret av Naits
Lenke til kommentar

Tja, selv er jeg motstander av alt som heter forkortelser. Men det eneste "nye" World of Warcraft har skapt på den fronten må i så fall være forkortelser på alle stedsnavn.

 

IF = Ironforge

SW = Stromwind

DS = Darnassus

OR = Orgrimmar

TB = Thunder Bluff

UC = Undercity

 

SM = Scarlet Monastery

DM = Deadmines/Dire Maul (Ser ann levelen på fyren. Og det er lite Deadmines roping i Ironforge.

BRD = Blackrock Depths

BRS = Blackrock Spire (UBRS/LBRS = Upper/Lower Blackrock Spire)

MC = Molten Core

 

Lista er uendelig lang.

Lenke til kommentar
Samnorskpolitiken var et forsøk på dette, men det er i dag offisielt forlatt. Skjønt det virker som om nynorsk og bokmål nærmer seg mer og mer som tiden går uavhengig av politikerens innflytelse. Så kanskje blir de sammensmeltet til ett språk engang i fremtiden.

Vi har vel fortsatt Norsk språkråd eller noe sånt, som bestemmer hvordan det offentlige skal skrive, og for meg virker det som dette er en lekegrind for nynorsk/samnorsk-fantaster. Hvor mange av dere sier 'Høgskole', for eksempel, eller 'Vegvesenet'..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...