Gå til innhold

Skal Raptor-disker jobbe konstant? (også i idle?)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En ting jeg lurer på når jeg sitter og hører på opptaket ditt er: Er mikrofonen på utsiden av et lukket kabinett, eller ligger den på toppen av disken?

Opptaket er 2 mm fra disken...

 

tha stoffi: Ja, har prøvd å bytte kabel. Har SP2 ja, men samme lyder hørte jeg på en fersk XP (uten SP) også - riktignok ikke like ofte.

Lenke til kommentar

oyy! Når du starter opp maskinen,m trykk "Pause/ break" knappen i bios...da vil den bare stå der og kope, med alt satt i gang. Skjer det da? Hvis det gjør det, defekt på disk, send tilbake og du får ny, hvis ikke, så er det en prosess i windows som gjør det...ettersom du sa at den hopper litt opp på grafen når lyden kommer.

 

Test nye drivere for s-ata kontrolleren din, har du gjort det, alt av drivere er oppdatert? Mulig det finnes no firmware oppgradering ?

 

Som sagt, er utrolig enkelt å finne ut om det skjer hele tiden eller bare i windows.

Lenke til kommentar

Jeg vet at det er operativsystemet som gjør det - dvs, disse diskene er laget på en idiotisk måte som gjør at det kommer en relativt høy lyd etter hver eneste gangen disken har vært i bruk.

 

Det betyr at selv den minste lese/skriveoperasjon resulterer i en "klikkelyd". Denne klikkelyden kommer f.eks. i BIOS når PC'en scanner etter disker, eller skal starte boot fra disken - fordi en mikroskopisk leseoperasjon startes. På vanlige disker er det ganske enkelt ingen slik lyd når disken leses/skrives i så liten grad (i alle fall så lav at det ikke er mulig å høre for en person med vanlig hørsel).

 

Btw: Anbefaler folk å lese HELE tråden før det postes - de siste 3 innleggene har jeg bare repetert ting jeg tidligere har skrevet... ;)

 

Konklusjonen er at disken egentlig ikke er defekt - men den lager muligens høyere lyd enn den skal (litt tvilsomt egentlig, siden begge diskene er like høye)

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Jeg har 2 stykk 37Gb raptorer i raid0 og hører ikke noe uvanlig i fra dem. Når maskinen er idle så legger ihvertfall ikke jeg merke til noen lyd, bortsett fra dersom den jobber med noe.

 

At du har reinstallert pc'en og fremdeles får denne irriterende lyden synes jeg er merkelig. Begynner å lure på om det er forskjellige modeller ute å går!?

Lenke til kommentar
Jeg har 2 stykk 37Gb raptorer i raid0 og hører ikke noe uvanlig i fra dem. Når maskinen er idle så legger ihvertfall ikke jeg merke til noen lyd, bortsett fra dersom den jobber med noe.

 

At du har reinstallert pc'en og fremdeles får denne irriterende lyden synes jeg er merkelig. Begynner å lure på om det er forskjellige modeller ute å går!?

Antakelig er det bare lurifaksen som er litt mer lydsesitiv enn endel her inne. Har undersøkt litt mer, 74 GB raptor er kjent for mye søkebråk (men lav idle-noise).

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg har 2 stykk 37Gb raptorer i raid0 og hører ikke noe uvanlig i fra dem. Når maskinen er idle så legger ihvertfall ikke jeg merke til noen lyd, bortsett fra dersom den jobber med noe.

 

At du har reinstallert pc'en og fremdeles får denne irriterende lyden synes jeg er merkelig. Begynner å lure på om det er forskjellige modeller ute å går!?

Antakelig er det bare lurifaksen som er litt mer lydsesitiv enn endel her inne. Har undersøkt litt mer, 74 GB raptor er kjent for mye søkebråk (men lav idle-noise).

 

AtW

Jepp, 74GB-varianten bråker litt når den søker, men er bra idle. Jeg er også ganske var for høyfrekvente lyder og slikt, men Raptor-disken plager meg ikke.

Lenke til kommentar

Jeg presiserer at "bråkelyden" ikke er vanlig søke-lyd. Den høres imidlertid minst like høyt. Søkelyden har jeg ingen problemer med, det er så sjelden og er egentlig en grei indikator på at den jobber. Men denne tikkelyden irriterer siden den er minst like høy som en søkelyd (dvs, er vel ikke helt sammenlignbar, siden dette bare er et "tikk", i motsetning til "skraping"), og er irriterende siden den går igjen hele tiden. Er aldri mer enn 2 minutter fullstendig stillhet fra disken.

 

Jeg testet akkurat nå, og hadde ingen problemer med å høre den på 15 meters avstand (åpent kabinett uten demping).

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Raptor disk til OS bruk tidligere i uken å var veldig skeptisk til alt jeg hadde hørt om knatring. Det er slettes ikke noe myte at Raptoren bråker.

Å sette maskinen til og defragmentere en Raptor disk før en legger seg er ikke det lureste du kan gjøre nei.

 

Ved idle derimot så er det ikke så aller verst. Riktignok så knatrer noen få ganger i minuttet men ikke høyfrekvente lyder, heller rolige ikke sjenerende lyder.

Nå skal det nå også nevnes at jeg har et lydisolert Lian Li kabinett som gjør jobben sin.

Ved idle er det de sammenlagte kabinett viftene som bråker mest. Idle knatring fra Raptoren overdøver ingenting.

Lenke til kommentar

Lyden er helt typisk "Raptor som jobber" lyd.

Denne blir forøvrig litt høyere ved slike små søk/skriv/les som du

har nå, i forhold til skikkelig load.

 

Men at den står og "knatrer" såpass ofte som din er jo litt kjedelig.

Har til dels litt ofte knatring på min også, men ikke så ofte som du

har.

 

Forøvrig, den Samsungen du sier du har bestilt, er tilnærmet lydLØS,

så gled deg til den :thumbup:

 

(Har 6 slike selv).

Lenke til kommentar

Er jo ingen tvil om at det er mekanisk bråk du hører. Er selv svært sensitiv på harddiskbråk og har funnet ut at det største problemet er montering. Du kan jo tenke deg selv at en disk som spinner så raskt som en 1000rpm kommer til å plante en del ulyder i kassa. Det første du bør sjekke er at diskene er festet godt - at det ikke er noe slark. Som nummer to bør du hvis du har en egen harddisk-holder (ganske vanlig på nye kabinetter) sjekke at den er godt festet også - som oftest sitter disse ikke godt nok og kommer aldri til å gjøre det pga hurtigmontering. I begge tilfellene kan du prøve å kjøpe gummipakninger som du fester mellom disk og ramme, ramme og kasse og på den måten redusere vibrasjoner.

 

En grei test på om det er vibrasjoner som overføres til kabinettet er å ta ut disken mens den fremdeles er koblet til og holde den i hånda (NB! NB! Jord deg selv til kassa og ta kun på sidene av disken med mindre den har deksel under). Bråker det like mye nå så er det disken og bare disken, gjør den det ikke er det noe du kan fikse ;)

 

Er du litt smågal så lager du deg en egen hardiskramme i gummi som holder diskene på plass som jeg har gjort...

Lenke til kommentar

Har ikke lest alt, men jeg hadde samme problem på en Seagate som hele tiden knurret. Den som hjalp var å formatere alt, slette ALLE partisjoner på disken, og legge dem inn på nytt. Prøv dette. :thumbup:

 

 

 

 

Edit: Grunnen til at jeg tror dette funker, er at det kanskje er en feil på selve partisjonene. Hvis du bruker PartitionMagic eller lignende, skal partisjoneringen bli bra, og går fort.

Endret av DaWeed
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tror det er uungåelig at en raskere disk også bråker mer. Men hvis lydene er slik som beskrevet i denne tråden er klikk snarere enn knatring kan det jo være noe galt med disken.

 

Generelt er jo ikke WD disker kjent for å være de mest stillegående. Selv har jeg 2x74gb Raptor og en 200GB Caviar SATA og en 160 GB Caviar også SATA.

 

7200-diskene er montert rett i rail i mitt chieftec bravo, mens raptordiskene står i slike

 

Etter min mening er knatringen fra de to andre (200 og 160gb) satadiskene høyere enn de fra raptordiskene som står montert i kjølere.

 

Så, i utgangspunktet bråker raptordiskene litt, men med et par enkle håndgrep til et par hundre kroner blir de både stillere og kaldere.

 

For øvrig vil jeg nevne at det er mine to 200GB IDE (ata 100 eller var det 133) disker som bråker minst. (også 7200)

 

Maskina er til desktopbruk og med et par silenx er støyen helt levelig selv i windows bruk.

Lenke til kommentar

Siden du har funnet ut at det er i hovedsak loggfiler og liknende som lager "krøll", kan det kanskje være mulig å begrense problemet. Windows har jo i bunn og grunn egentlig ikke noe behov for å logge et eller annet hverf 5. sekund (fortell meg ihvertfall hva), så kanskje det går an å disable noe av denne "funksjonaliteten".

 

F.eks "Memory Dump" og NTFS-Recovery, kan jo egentlig slåes av om du overhodet ikke har BSOD eller reboots. Har du prøvd å finne disse? (jeg kjører Win2k)

"File Indexing" kan vel også lage litt lyd vel.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Dette opptaket er gjort i sofaen (hvor jeg sitter) - 2,5 meter fra PC'en hvor harddisken er montert og kabinettet lukket. Som dere forstår kan en bli litt irritert av å høre på den lyden mer eller mindre konstant.

Mener du det der er ekstremt bråk ? Da valgte du feil disk å kjøpe... :p Diskene mine (6x WD 200gig) bråker en del mer enn det der :p ( selv med bare en plugget i. )

 

 

Jeg vet at det er operativsystemet som gjør det - dvs, disse diskene er laget på en idiotisk måte som gjør at det kommer en relativt høy lyd etter hver eneste gangen disken har vært i bruk.

 

De kan ikke lages på noen annen måte pga. hastigheten dette skal gjøres på. Forresten så er ikke den lyden der høy.. Og hvis det er et så utrolig stort problem, så send de tilbake. Du har tydeligvis utrolig lav støy-tolleranse og burde valgt helt andre disker.

 

 

Skjønner egentlig ikke helt hvorfor du fortsatte og argumentere så lenge, selv etter at du var ganske så klar over hva problemet var. Flytt swapfila til en annen disk, og stopp absolutt alle mulige programmer som skriver/leser fra disken regelmessig. ( Prøv deg frem )

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Nå har noen fisket opp en ganske så gammel tråd, så det er ikke lenger et problem. Kjøpte meg en Samsung som er lydløs, også når windows skriver til logger etc. (lydløs, som i "lyd mennesket ikke hører").

 

Vizla: Jeg har sikkert allerede skrevet det 10 ganger: Det er ikke støynivået som er plagsomt, det er den repiterende knatrelyden som tydeligvis kun "spilles" av på raptor disker (ikke støynivået på knatringen heller).

 

Og ja, lydene var der i linux også, men ikke fullt så ofte som windows.

 

Så konklusjonen er at det ER disken som er problemet. Raptordisker lager lyd (knatring) av handlinger vanlige disker IKKE lager lyd av.

Lenke til kommentar
Så konklusjonen er at det ER disken som er problemet. Raptordisker lager lyd (knatring) av handlinger vanlige disker IKKE lager lyd av.

har da selv vært borti en god del raptordisker som er/var stille som lam, med unntak av en jetmotor når det var en stor lese/skrivejobb.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Beklager oppripping i gammel tråd.

Måten diskene er festet på spiller mye rolle.

Er de skrudd hardt fast i noe metallgreier?

På lyden dømme så virket det som om alle bevegelsene hodene gjorde ble forplantet veldig godt..

 

Vi fikk ikke høre hvordan det gikk med demping.

Hvordan høres den ut hvis den ligger ved siden av kabinettet på ei musmatte ellerno når du booter windows, er den like ille?

 

En annen ting er vel plasseringen på den logfilen.. den ligger vel helt i starten av disken etter offset å dømme. Den bråker kanskje mer når den parkerer eller beveger seg/seeker ved start av disk.

Prøvd lowlevel format?

Tar den av ved defrag, er logfil fragmentert?

 

Filemon er forresten et veldig nyttig verktøy alle bør ha.

Endret av Viracocha
Lenke til kommentar

Har hørt dette på en 200 GB Seagate disk med SATA. Jeg kjøpte den for ei venninne (heldigvis ikke til meg selv) for jeg har 6 PATA av samme merke og størrelse fra før som jeg er veldig fornøyd med. Til min store forskrekkelse oppdaget jeg at den startet med idle-knattring etter ca 10 sek idle. Giddet selvfølgelig ikke si noe og hun tror det skal være slik. :) Disken er roligere når den får jobbe litt.

 

Hvis noen gidder skrive et program som aktiviserer disken med noen sekunders mellomrom er vel problemet løst. =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...