Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Alle kan gi faen i DRM i det hele tatt. Så kan innholdsleverandørene slutte å forskjellsbehandle folk ut i fra hvor i verden de bor, slik at alt innhold blir tilgjengelig samtidig over hele kloden. Så kan de som vil piratkopiere gjøre det til de blir blå, mens de som vil betale for det kan betale for det. I realiteten ikke noen forskjell fra i dag, bortsett fra at alle til enhver tid kan streame det de vil til hvilken enhet som helst helt lovlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Er egentlig positiv til endringen. Linuxbrukere syter uansett, ikke DRM tilgjengelig? Buu, vi vil ha samme tilgang til tjenester som alle andre. DRM tilgengelig? Buu, det er ikke fritt nok.

 

Det positive er at vi blir kvitt Flash og Sliverlight mot en liten blob i Firefox, som er valgfri.

Lenke til kommentar

I dag. :---)

Jepsipepsi, ikke en dag for tidlig. Jeg forstår at innholdsleverandører ønsker å tjene penger, men DRM er en forbrukerfiendtlig måte å gjøre det på. Når bankid får til en DRM-fri, plugin-fri løsning, så burde Hollywood klare det for en fordømt film. Utallige betaltjenester er tilgjengelige på nettet i dag uten DRM.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Del: Dette har jeg nå. Forslag til forbedring?

 

Ser ut som du har satt den til suspend etter ti minutters inaktivitet.

 

Itunes har, om ikke alt, det meste DRM-fritt. Det begynte ikke med at man la seg fullstendig i skyttergraven. Å nå målet om å få alt DRM-fritt, handler om mye mer enn tekniske løsninger.

Nettopp, det er fullt mulig med tekniske løsninger som sikrer økonomiske interesser uten DRM. Og det funker i de fleste sammenhenger. Når det gjelder skyttergraver, og henvisning til Apple skjønner jeg ikke hvordan du tenker. Apple er vel det mest kompromissløse selskapet jeg kan tenke meg. Måten de gikk i strupen på flash var ikke akkurat diplomatiets vei. At de ikke pushet andres rettigheter gjennom DRM i itunes er vel ikke overraskende. Om de selv hadde eierskap til musikken kunne det sett annerledes ut. Kanskje du kan utdype hva du mener?

Lenke til kommentar

Del: Dette har jeg nå. Forslag til forbedring?

Unnskyld, men ser virkelig KDE så stygt ut fortsatt? :(

 

Itunes har, om ikke alt, det meste DRM-fritt. Det begynte ikke med at man la seg fullstendig i skyttergraven. Å nå målet om å få alt DRM-fritt, handler om mye mer enn tekniske løsninger.

Jeg vil vel til og med påstå at tekniske løsninger ikke er en faktor engang. Dette er politikk.

 

Nettopp, det er fullt mulig med tekniske løsninger som sikrer økonomiske interesser uten DRM. Og det funker i de fleste sammenhenger. Når det gjelder skyttergraver, og henvisning til Apple skjønner jeg ikke hvordan du tenker. Apple er vel det mest kompromissløse selskapet jeg kan tenke meg. Måten de gikk i strupen på flash var ikke akkurat diplomatiets vei. At de ikke pushet andres rettigheter gjennom DRM i itunes er vel ikke overraskende. Om de selv hadde eierskap til musikken kunne det sett annerledes ut. Kanskje du kan utdype hva du mener?

Nå lå det vel allerede litt i kortene at flash ikke hadde noen lysende fremtid med HTML5 under utvikling. Å bestemme seg for å droppe halvt døende Flash på mobilplattformen med såpass mange fornuftige argumenter i sekken er en litt annen kamp enn å skulle stå opp mot hele plateindustrien og deres inngrodde tankegang. Det er dessuten litt lettere å snakke til forbrukere som kanskje har forsøkt flash på mobil en gang og sett hvor utrolig dårlig det fungerte vs. det å skulle forsvare å ikke ha musikk til musikkspillerne sine.

 

Jeg føler jeg ofte blir sittende og nærmest forsvare Apple her inne^^ Vit at jeg ikke er noen fan av selskapet, og det blir en kald dag i helvete før jeg kjøper noe fra dem, men jeg syns det er nok av ting å misslike dem for uten at man skal svartmale alt det andre som til tider ikke er så verst. Faktum er at Apple i stor grad har fjernet DRM fra musikken de selger. Det hadde de ikke trengt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...