Gå til innhold

Hvorfor lar Windows oss kjøre som administrator?


Anbefalte innlegg

Er det noen grunn til at de har den arkitekturen de har? Man snakker om brannmur og antivirus, men det egentlige problemet til windows er at den kjører som administrator som default. Visst går det an å sette opp en bruker med begrensede rettigheter, hvor man kan høyreklikke på f.eks IE og kjøre som administrator. Problemet er at det egentlig ikke fungerer ordentlig (man får faktisk ikke admin-rettigheter på den måten), så man må logge ut og logge seg inn som administrator igjen, hvis man f.eks skal gjøre en winupdate.

 

Hvorfor gjør ikke MS noen enkle grep, slik at man kan kjøre slik som på *nix-basert OS? Altså som vanlig bruker, og at det popper opp et vindu med passord når du skal skrive til system-filene. I stedet investerer de heller i massekjerringa SP2, som de har investert en hel haug med penger i. Det enkle er ofte det beste, men det skjønner ikke MS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er fullstendig mulig, selvom reiser fs er raskere en NTFS så kan alt dette gjøres veldig enkelt i windows, problemet er at velidg mange ikke har passord på administrator brukeren.

 

På min PC er det to Administratorer, Administrator og min bruker, alt annet er Users og Guest, som ikke har tilgang til noe annet en det jeg har gitt dem, prøver de på noe annet, kommer det opp "Access denied"

 

Kjører du FAT32 fungerer ikke det, da hindrer bare Windows brukeren å installere stæsj på PCen.

Lenke til kommentar
alt annet er Users og Guest, som ikke har tilgang til noe annet en det jeg har gitt dem, prøver de på noe annet, kommer det opp "Access denied"
Hvordan gir du brukere rettigheter (bestemmer hva de kan og ikke kan)? Bruker Win XP home edition, men trenger man kanskje Pro?

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Dette er fullstendig mulig, selvom reiser fs er raskere en NTFS så kan alt dette gjøres veldig enkelt i windows, problemet er at velidg mange ikke har passord på administrator brukeren.

 

På min PC er det to Administratorer, Administrator og min bruker, alt annet er Users og Guest, som ikke har tilgang til noe annet en det jeg har gitt dem, prøver de på noe annet, kommer det opp "Access denied"

 

Kjører du FAT32 fungerer ikke det, da hindrer bare Windows brukeren å installere stæsj på PCen.

Virus installerer seg fint selv om du har admin-passord, så lenge du kjører som admin. Poenget er også at det ikke er default, og de fleste brukere vet ikke hva det vil si å kjøre som admin. Mange virus hadde bare vært paranteser dersom Windows hadde endret på dette.

 

Og joda, det skal bare være å høyreklikke og velge "kjør som admin" hvis du kjører som vanlig bruker i Windows. Den fungerer derimot ikke helt. Jeg fikk som sagt ikke oppdatert windows på den måten f.eks.

Endret av Dell_Inspiron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...