Gå til innhold

Melde meg ut av statskirken?


Anbefalte innlegg

Hei.

Helt siden jeg var ung har jeg valgt å ikke tro på noe relgion, og er dermed heller ikke konfirmert.

Men jeg lurte på om det er noe fordeler eller ulemper med å melde seg ut av statskirken (jeg er døpt).

 

Hvordan kan jeg melde meg ut av statskirken om det skulle være aktuelt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3 GODE GRUNNER TIL Å MELDE SEG UT AV STATSKIRKEN (fra hedning.no)

1 - Personlig redelighet

Er det redelig å stå som medlem av en organisasjon hvis man ikke personlig kan støtte og stå inne for dens ideologi og praksis? De fleste har ikke selv meldt seg inn i statskirken, og deler heller ikke kirkens tro - men ble døpt som barn før de fikk noen mulighet til å velge selv.

Meld deg ut! Det vil skape redeligere linjer og klarere luft - både for deg selv og i forhold til andre.

 

2 - Kirkens livssynsmonopol

Husk at det formelle medlemstall i Statskirken (de "87%") brukes flittig som argument for kirkens livssynsmonopol i samfunnet, fra barnehager og skolevesen til radio og TV. Det formelle medlemstallet benyttes også som argument for å bruke skattepengene (minst 2 milliarder årlig!) til bl.a. å bygge stadig nye kirker (som sjelden fylles) - mens køene bare øker til overfylte barnehager, sykehus og sosialinstitusjoner som sliter med krisebudsjett.

Meld deg ut! Det vil være det beste argumentet mot kirkens livssynsmonopol og priviligerte stilling i vårt samfunn.

 

3 - Undertrykkelse og intoleranse

Så lenge kirken har eksistert har den gått i spissen for undertrykkelse av bl.a. kvinner og annerledestenkende. Utfra sin patriarkalske verdensoppfatning (Gud som himmelens far, og mannen som tilsvarende overordnede på jorden) har kvinnene blitt tuktet og undertrykt. Homofile dømmes som perverse og ateister ties ihjel i håp om at ingen hører deres hyklerske meninger. Av blind frykt for presten og kirken dømmes all kritikk mot dem som blasfemi. Men ingen tro er hevet over kritikk, ei heller kristendommen.

Meld deg ut! Det vil være det beste middelet i kampen mot den undertrykkelse og intoleranse som kirken står for i vår kultur. Tenk selv, menneske!

 

Negative sider:

1. For å gifte deg i kirken, så må en av de som gifter seg være medlem. Hvis du ikke har lyst å gifte deg i kirken, så er det ikke noe problem. For hvis dama di har lyst, så er nok hun antageligvis medlem.

 

2. Hvis du er døpt og vil melde deg ut, så må du sende inn dåpsattesten. Og det er det svært få som gidder.

 

Her er et skjema du kan sende inn til din lokale kirke.

 

litt.gif

 

[edit]: Passet ikke helt inn, men måtte bare legge det til :D

Endret av Scarface^
Lenke til kommentar

Ikke for å disrespektere noen eller deres trosretninger, men de 3 grunnene var kanskje litt i det røffeste laget synes jeg. Men jeg lurte på mer personlige praktiske årsaker, som om jeg evt. i framtiden skifter statsborger skap o.l.

Men jeg tror ikke på ekteskap og kommer ikke til å gifte meg kirkelig hvertfall, så punkt 1. er ikke noe problem slik jeg ser ting nå. :)

 

Men det du nevner om dåpsatesten, vil det bety at jeg ikke lengre vil har en slik dåpsatest (altså sier ifra meg den) ?

Lenke til kommentar
vil det bety at jeg ikke lengre vil har en slik dåpsatest (altså sier ifra meg den) ?

:hmm:

 

Litt småvrien settning...

 

VEDLEGG DÅPSATTEST! (fotostatkopi eller bekreftet avskrift er tilstrekkelig) Finner du ikke dåpsattesten så får du ny ved henvendelse til kirken hvor du ble døpt.

 

Hva fotostatskopi er, vet jeg ikke. Men hvis du absolutt vil beholde dåpsattesten så kan du jo få en ny i kirken og sende den inn. Og beholde den orignale.

Lenke til kommentar

Fotostatlopi tipper jeg er sånn kopi som gjøres spesielle plasser (f.eks hos politiet) som da blir merket spesielt. Mora til en jeg kjenner er politioffiser, så han snakket om noe slik spesiell type kopiering av dokumenter. :)

 

Hva er det man må vedlegge dåpsattest til i andre sammenhenger? Jeg mener, f.eks om man måtte dette når man søker jobb o.l.

Lenke til kommentar
Fotostatlopi tipper jeg er sånn kopi som gjøres spesielle plasser (f.eks hos politiet) som da blir merket spesielt. Mora til en jeg kjenner er politioffiser, så han snakket om noe slik spesiell type kopiering av dokumenter. :)

 

Hva er det man må vedlegge dåpsattest til i andre sammenhenger? Jeg mener, f.eks om man måtte dette når man søker jobb o.l.

Dåpsattesten trenger du ikke i det hele tatt. Det du trenger er fødselsattest.

 

Men jeg tror ikke det er noen "praktiske fordeler" ved å melde seg ut av statskirka, bortsett fra at jo flere som melder seg ut jo fortere blir statskirkeordningen fjernet.

Lenke til kommentar
Fotostatlopi tipper jeg er sånn kopi som gjøres spesielle plasser (f.eks hos politiet) som da blir merket spesielt. Mora til en jeg kjenner er politioffiser, så han snakket om noe slik spesiell type kopiering av dokumenter. :)

 

Hva er det man må vedlegge dåpsattest til i andre sammenhenger? Jeg mener, f.eks om man måtte dette når man søker jobb o.l.

En fotostatkopi er en litt gammeldags betegnelse på en helt vanlig kopi tatt med kopieringsmaskin. Dersom du går til politiet eller annen dertil autorisert instans kan du få den attestert. Men det er ikke noe krav i denne sammenheng. Alternativt kan du få offentlig tjenestemann til å bekrefte en helt vanlig avskrift av detaljene på dåpsattesten.

 

Dåpsattesten får du aldri mer bruk for. Fødselsattest derimot trenger du ved først gangs søknad om pass og lignende.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Er man medlem av statskirken hvis man ikke er døpt?

Neppe.

 

/hvis du ikke har meldt deg inn da..)

Da må du vel døpe deg?

Nei..

OK. Det er bare hvis du vil konfirmere deg i kirka du må døpe deg da. Har noen bekjente som ikke ble døpt som ville konfirmere seg i kirka. Da måtte de døpe seg før konfirmasjonen :D

Lenke til kommentar
Nettopp derfor vil jeg døpe mine eventuelle barn kirkelig. De tar ikke akkurat skade av å bli døpt som baby. Så slipper de i hvert fall å bli døpt rett før konfirmasjonen dersom de finner ut at de vil konfimrere seg i kirken.

Kjære Darkness, det tar 5 minutter å bli døpt som ungdom. Det er langt bedre, og billigere, å la barna døpe seg som 15 åringer. De bør selv ha retten til å velge.

Lenke til kommentar

Ungene mine er døpt, ble som en tradisjon og egentlig for å tilfredsstille mine fantastiske bestemødre. Bestemødre press er ulidelig, jeg er sjangseløs :roll:

 

Men de skal meldes ut, akkurat som meg. Dette er et valg de selv må ta, det er ikke min oppgave å styre deres tro.

 

Hvis Gud eksisterer så straffer han ikke mine barn for min manglende tro. Hvis han så gjør så er han ingen Gud som fortjener tilbedelse eller tro.

Lenke til kommentar
Nettopp derfor vil jeg døpe mine eventuelle barn kirkelig. De tar ikke akkurat skade av å bli døpt som baby. Så slipper de i hvert fall å bli døpt rett før konfirmasjonen dersom de finner ut at de vil konfimrere seg i kirken.

Kjære Darkness, det tar 5 minutter å bli døpt som ungdom. Det er langt bedre, og billigere, å la barna døpe seg som 15 åringer. De bør selv ha retten til å velge.

Hvilken rolle spiller det for dem om de er døpt? Jeg kommer ikke til å presse på de en tro selv om jeg vil holde dåp. Hvis de finner ut at dette ikke er noe for dem, så kan de bare melde seg ut av kirken.

Lenke til kommentar

Vel argumentet AP og SP bruker for å beholde statskirken er hovedsakelig at 80% av befolkningen er medlem. Dette er nok også med på å gi den økonomiske støtten til kirken som kirken får. Om en stor del av antallet registrerte kristne egentlig ikke har tatt noe standpunkt så er det med på å legitimere noe folket kanskje ikke vil ha.

Lenke til kommentar
Nettopp derfor vil jeg døpe mine eventuelle barn kirkelig. De tar ikke akkurat skade av å bli døpt som baby. Så slipper de i hvert fall å bli døpt rett før konfirmasjonen dersom de finner ut at de vil konfimrere seg i kirken.

Kjære Darkness, det tar 5 minutter å bli døpt som ungdom. Det er langt bedre, og billigere, å la barna døpe seg som 15 åringer. De bør selv ha retten til å velge.

Døpt blir man som nyfødt slik at man skal slippe inn i himmelen om man dauer, eller noe der omkring. Konfirmering har man nettopp fordi man skal kunne bestemme selv når man blir voksen. Konfirmering betyr at man som voksen bekrefter (confirm på engelsk) sin tro.

 

 

Derfor er også borgerlig konfirmering latterlig, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...